Supermarktketen Colruyt start met een test van ingesproken boodschappenlijstjes. Klanten die deelnemen aan het experiment kunnen hun lijstje dicteren aan hun smartphone, waarna ze productsuggesties op maat krijgen.
Colruyt gaat op zoek naar een hondertal klanten die de functionaltiteit gedurende vier weken willen testen. Op basis van hun feedback wordt de functie daarna verder ontwikkeld. “De test moet uitwijzen of onze klanten op deze manier nog makkelijker hun boodschappen kunnen voorbereiden”, zegt Guy Elewaut.
Het inspreken van de boodschappenlijstjes gebeurt via Google Assistant, de spraaksoftware die je vragen kan stellen en stemcommando’s kan geven. Google werkt momenteel aan de Belgische versie van Google Assistant. In afwachting daarvan verloopt de test met de versie die nu beschikbaar is in Nederland en Frankrijk.
MyColruyt
Testgebruikers kunnen hun lijstje op elk moment aanvullen door hun boodschappen in te spreken op hun smartphone of een ander toestel met Google Assistant. Het lijstje kan worden geraadpleegd via de MyColruyt-app. Die geeft suggesties voor producten op basis van hun persoonlijke voorkeuren. Heeft de klant ‘water’ aan het lijstje toegevoegd, dan kan de app 1,5 literflessen van een bepaald merk voorstellen, als blijkt dat de klant die vaak koopt. Het lijstje kan vervolgens worden afgevinkt in de winkel of doorgestuurd naar de online afhaalservice Collect&Go.
De ontwikkeling van de integratie met Google Assistant verliep volledig intern. “Colruyt wil graag het voortouw nemen op vlak van innovatie, met het talent dat we zelf in huis hebben”, legt Elewaut uit.
Colruyt-klanten die de functionaliteit willen testen, moeten voorlopig nog over een Androidtelefoon beschikken. Wanneer de functie uiteindelijk lanceert zal ook een integratie voor iPhone volgen.