Aantal ChatGPT-gebruikers daalt voor het eerst

Voor het eerst sinds de lancering in november van vorig jaar, daalde het aantal mensen dat de website van ChatGPT bezocht en de app downloadde.

Volgens onderzoek van The Washington Post zag de site van ChatGPT in juni minder bezoekers en downloadden minder mensen de app. Het is de eerste keer, sinds de lancering van de populaire chatbot in november, dat die cijfers een daling kennen.

Details

De website kreeg bijna een tiende minder bezoekers, tegenover mei. Het gaat dan over zowel mobiel verkeer, als via desktop. De Post kon bovendien ook cijfers inkijken die aantonen dat het aantal downloads van de ChatGPT-app voor iPhone ook alweer zakken, na een sterk begin sinds de lancering in mei.

Verschroeiende start

Met de komst van ChatGPT werd niet minder dan een kleine revolutie ontketend. Van scholen tot vergaderruimtes in de hoogste regionen, de bot was overal een hot topic. Van bij het begin waren er voor- en tegenstanders, zoals bij ongeveer elke vernieuwing. Dat hele internet ging volgens sommige berichten ook nergens heen.

De pijlsnelle groei van OpenAI’s chatbot was tevens het startschot voor een race tussen de grote technologiebedrijven om hun eigen AI aan een hoger tempo te ontwikkelen. Denk maar aan Google Bard dat intussen steeds prominenter aanwezig is in de AI-conversatie.

lees ook

ChatGPT Plus beschikt heel binnenkort over Code Interpreter

AI-moeheid

OpenAI zal nog niet meteen panikeren door deze cijfers, maar het toont misschien wel al een beetje de limieten van het systeem aan. ChatGPT is een handige partner voor een aantal zaken, maar er te hevig op vertrouwen, kan gevolgen hebben. AI-modellen kunnen nog steeds last hebben van “hallucinaties” en geven dan zelfverzonnen informatie, fake news eigenlijk. Er duiken sowieso steeds meer klachten op over de kwaliteit van antwoorden die ChatGPT voorziet.

Er zijn ook al heel wat bedrijven met een ban op het gebruik van ChatGPT, om te voorkomen dat werknemers de bot gevoelige informatie voeden die kan worden gelekt. Niet onlogisch, aangezien AI-modellen actuele data nodig hebben om zo efficiënt mogelijk te zijn.

Redenen

De huidige daling kan verschillende verklaringen hebben. ChatGPT is bijvoorbeeld  enorm populair bij studenten en scholieren en die hadden in juni wel iets anders te doen dan een boekbespreking schrijven.

Een AI-model laten draaien kost ook enorm veel verwerkingskracht. De daling in kwaliteit bij OpenAI zijn paradepaardje kan simpelweg een energiebesparende maatregel zijn van het bedrijf. Minder kracht voor het systeem, minder accurate informatie.

Het kan ook zijn dat AI-bedrijven de capaciteiten van hun modellen alvast terugschroefden door de strengere regels binnen de EU. Dat wil ongetwijfeld niet zeggen dat OpenAI het daar intussen mee eens is natuurlijk.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home