Klanten van VMware onder Broadcom kampen met prijsverhogingen wanneer ze een abonnementsmodel niet op tijd starten. De boetes gelden niet alleen voor hernieuwingen, maar ook nieuwe abonnementen.
Broadcom legt VMware-klanten boetes op in de vorm van prijsverhogingen van rond de twintig procent. Die boetes zijn het gevolg van wat Broadcom als laattijdige vernieuwingen van abonnementen beschouwt. Alleen laten klanten aan Business Insider weten dat ze verrast zijn door de verhogingen, en dat ze die ook opgelegd krijgen in situaties die minder vanzelfsprekend lijken.
Zo verplicht Broadcom VMware-klanten om over te stappen van een eeuwigdurend licentiemodel naar een abonnementsformule. Aanpassingen in het aanbod zorgen er al voor dat sommige (in hoofdzaak net iets minder grote) klanten hun kosten met factor tien zien stijgen. In vele gevallen starten dergelijke klanten voor het eerst een abonnement na het klassieke licentiemodel en dat kan even zoeken zijn. Ook wanneer Broadcom vindt dat dergelijke nieuwe abonnementen niet tijdig zijn afgesloten, zijn boetes mogelijk.
Dreigende emails
Partners laten weten dat er scenario’s bestaan waarin klanten nog lopende ondersteuning hebben, maar toch al boetes incasseren. De boetes zijn het gevolg van de veranderde contractuele voorwaarden. Daarmee zijn klanten nog niet vertrouwd, en bovendien zijn vele afnemers er ook niet met akkoord. Hun afhankelijkheid van VMware voor de Broadcom-overname zorgt er echter voor dat ze geen keuze hebben.
Business Insider laat nog weten dat emails met aankondigingen van boetes dreigend overkomen. De boetes staan vetgedrukt, en dienen soms als waarschuwing voor klanten waarvoor de deadline nadert. Getrouwheid van een klant, lijkt geen rol te spelen.
Extra druppel in de emmer
Boetes voor laattijdige vernieuwingen zijn niet ongehoord in de sector. In dit geval vallen ze wel op, omdat de overname van VMware door Broadcom al zo’n nachtmerrie is voor vele klanten. Prijzen schieten de hoogte in, beschikbare pakketten zijn niet meer afgestemd op de wensen van bedrijven, en deadlines komen snel. Organisaties zitten echter vast in VMware, en kunnen niet tijdig migreren moesten ze willen.
Belangenorganisaties laken het gedrag van Broadcom, maar dat zet weinig zoden aan de dijk. Het bedrijf heeft enkel nog interesse in de allergrootste strategische klanten. Dat andere trouwe gebruikers met miserie kampen en op termijn misschien afhaken, kan in de nieuwe strategie geen kwaad. Broadcom ziet de omzet van VMware wel dalen, maar de kosten dalen sneller zodat het bedrijf grotere marges kan optekenen. Klanten worden daar niet blij van, maar aandeelhouders wel.