Belgen steeds meer bezorgd om hun digitale privacy

Meer dan één op drie Belgen weigert cookies op websites en wil zijn gegevens niet delen met derde partijen. Ook het vermijden van online reclame zit in de lift.

In een CIM-onderzoek bij 6.000 Belgen blijkt dat we steeds meer bezorgd zijn om onze privacy. Drie kwart (76%) weert zich met minstens één beschermingsmethode. Dat is 3,5 procent meer dan vorig jaar. De populairste manier is het weigeren van het delen van gegevens (38%), gevolgd door het weigeren van cookies (36%) en het wijzigen van de instellingen van de internetbrowser (23%).

Ook online reclame staat onder druk. Bijna twee derde (62%) probeert het te vermijden, drie procent meer dan vorig jaar. Een derde (33%) weigert net om die reden cookies, een groei van vijf procent. Bijna een kwart (24%) gebruikt een adblocker om zich ertegen te beschermen. Hier ziet het rapport een lichte daling vergeleken met 2022.

Het overzichtelijke en boeiende CIM-onderzoek kan je hier downloaden. Het rapport bevat verder nog cijfers rond het gebruik van mediatoestellen, sociale media, streaming video en audio.

Eerder deze maand meldde de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit nog dat het de handdoek in de ring gooit bij 389 klachten rond digitale privacy. De reden is een te hoge werklast omwille van de uitgebreide procedures.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.