Q2 van 2021 was goed voor Alphabet, dat omzet en winst ziet stijgen. Het valt op dat de goede cijfers exclusief door het kernaanbod van Google worden gedreven, met een verlies voor alle andere departementen inclusief Google Cloud.
Alphabet, het moederbedrijf van Google, laat voor het tweede kwartaal van fiscaal jaar 2021 een omzet van 61,9 miljard dollar optekenen. Dat een stijging van 62 procent vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Frappanter is echter de stijging van de winst. Alphabet houdt dit kwartaal 19,3 miljard dollar over, komende van 6,3 miljard dollar in Q2 2020.
De mooie cijfers zijn exclusief te danken aan de kernproducten van Google, waaronder onder andere Search, Android, Chrome en YouTube vallen. Google Services is zo goed voor een omzet van 57 miljard dollar. Dat geld is vrijwel exclusief van advertenties afkomstig.
Verliesposten
Google Cloud groeit sterk met 54 procent naar een omzet van 4,6 miljard dollar. Daarmee is de groei procentueel iets groter dan die van Microsoft Azure. Het Google Cloud Platform is echter een stuk kleiner zodat Microsoft in absolute cijfers sterker aandikt. Google Cloud maakt bovendien nog steeds geen winst, al daalt het verlies wel naar meer behapbare proporties. Meespelen in de cloudwereld koste Google dit kwartaal 591 miljoen dollar, komende van 1,4 miljard dollar in Q2 vorig jaar.
Ook de Other Bets-divisie van Alphabet maakte verlies. Onder die divisie zoekt Alphabet naar nieuwe producten en diensten. Het onderzoek koste dit kwartaal 993 miljoen dollar; een stuk meer dan de 614 miljoen dollar vorig jaar.
Advertenties in de kern
De kwartaalresultaten tonen dat Alphabet een advertentiebedrijf blijft. Het kan de andere activiteiten zoals het Google Cloud Platform stimuleren om snel te groeien met dank aan de enorme berg geld die advertenties in het kernaanbod opbrengen. Het resultaat is een groei die opnieuw de verwachtingen van Wall Street overtreft.