‘Akkoord gaan of betalen, zegt Meta; ‘Betaal maar’, zegt EU

De Europese Commissie vindt het ‘betalen of akkoord’-model van Meta in strijd met de DMA na een eerste onderzoek. Een antitrust-boeten dreigt voor Team Zuckerberg.

De Europese Commissie vindt na een vooronderzoek dat het huidige advertentiemodel van Meta niet in overeenstemming is met de Digital Markets Act (DMA). De DMA moet gebruikers keuze geven over welke gegevens ze willen delen met Meta en voor welke doelen. Meta zelf interpreteerde die eis als een uitnodiging voor een nieuw financieel model: ofwel ga je akkoord met alles, ofwel deel je geen data maar betaal je abonnementsgeld.

Niet akkoord, wel betalen

Betalen dus, of akkoord gaan: de Commissie is niet akkoord met die binaire keuze, maar ziet wel iets in het betalen. Meta riskeert namelijk een boete van maximaal tien procent van de jaarlijkse globale omzet, ofwel meer dan 125 miljard euro gebaseerd op de cijfers van 2023.

Europa startte in maart een onderzoek naar de praktijken van Meta, Apple en Google. Dat resulteerde al in een formele klacht tegen Apple vorige week. Dat het vooronderzoek ook in een formele aantijging tegen Meta resulteert, is gezien de ten laste legging niet verwonderlijk.

Meta is omwille van de impact van zijn platformen door de EU als poortwachter bestempeld, en moet zich in die hoedanigheid aan allerhande bepalingen in de DMA houden. De oplossing van Meta, waarbij je data moet delen, of dat delen moet afkopen, strookt volgens de Europese Commissie niet met artikel 5(2) van de DMA.

Een recht achter een betaalmuur

De Commissie stelt vast dat de aanpak van Meta

  • gebruikers niet de mogelijkheid geeft om te kiezen voor een dienst die minder van hun persoonlijke gegevens gebruikt , maar verder gelijkwaardig is aan de op gepersonaliseerde advertenties gebaseerde dienst;
  • gebruikers niet in staat stelt om hun recht op vrije toestemming voor het combineren van hun persoonlijke gegevens uit te oefenen.

De DMA verplicht Meta om gebruikers toegang te geven tot een equivalente dienst, ook wanneer ze minder persoonlijke data willen delen voor bijvoorbeeld advertentiedoeleinden. Die verplichting mag Meta niet achter een paywall verstoppen als een betaalde mogelijkheid.

De conclusie van het vooronderzoek is niet finaal. Het is nu aan Meta om zich te verdedigen. De Europese Commissie zal die verdediging dan bestuderen, en in principe voor eind maart 2025 een beslissing nemen. De EU laat weten dat de Commissie in constructieve dialoog is met Meta om echte overeenstemming met de DMA-regels te bekomen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.