AI doet de kassa rinkelen voor Google (maar kost ook veel geld)

ai geld google

De AI-push van Google duwt de omzet en operationele winst van de cloudactiviteiten, maar ook de kosten die het daarvoor moet maken, razendsnel de hoogte in.

Alphabet, moederbedrijf van Google, heeft vannacht zijn kwartaalcijfers voor Q2 2024 bekend gemaakt. De omzet van de volledige groep, waarvoor Google eigenhandig verantwoordelijk is, ging met twaalf procent omhoog naar afgerond 85 miljard dollar. Advertenties blijven met 64,6 miljard dollar nog steeds met grote afstand de belangrijkste bron van inkomsten.

De ongeremde AI-push van Google lijkt stilaan zijn vruchten af te werpen. Zo haalt CEO Sundar Pichai aan dat AI-functies in Google Search voor ‘een toename in zoekgebruik en klanttevredenheid’ heeft gezorgd. Bij de klanttevredenheid plaatsen we toch enige bedenkingen, want de nieuwe AI-zoekmachine liet zich tot nu toe vooral opmerken met vreemde antwoorden.

Hoge opbrengsten, hoge kosten

Het effect van AI laat zich het meest zichtbaar merken in de cijfers van Google Cloud. De cloudtak van Google is sinds vorig jaar eindelijk winstgevend. Afgelopen kwartaal werd een volgende mijlpaal gehaald: tien miljard dollar omzet en een miljard dollar operationele winst. De omzetcijfers zijn nog ver verwijderd van Microsoft Azure of AWS, maar de cloudafdeling staat hoe langer hoe meer op eigen benen binnen Google.

De stijgende opbrengsten gaan evenwel gepaard met stijgende kosten. Alphabet rapporteert 13,2 miljard dollar aan kapitaalinvesteringen, een stijging van 91 procent op amper een jaar tijd. Er werd alleen al aan de ontwikkeling van AI-modellen meer dan 2 miljard dollar uitgegeven. Google moet zijn datacentercapaciteit ook voortdurend uitbreiden om de AI-push te kunnen blijven ondersteunen, en zet er zelfs zijn eigen duurzaamheidsambities voor opzij.

lees ook

Google verdrinkt eigen duurzaamheidsambities met ongeremde AI-push

Dat lijkt Pichai allemaal niet zo erg te vinden. “Het risico van onderinvesteren is aanzienlijk groter dan het risico van overinvesteren. Niet investeren om vooraan te staan heeft een veel significantere keerzijde”, rechtvaardigt hij de hoge uitgaven naar investeerders.

Advertentiemolen stokt

Ondanks de mooie cijfers blijven die investeerders op hun honger zitten omwille van de advertentie-inkomsten. Die mogen dan wel met 11 procent gegroeid zijn, maar dat bleef onder de verwachtingen van analisten en het groeipercentage van het eerste kwartaal (13%). Google heeft gelukkig voor zijn investeerders de oplossing gevonden: cookies van derde partijen zullen niet verdwijnen uit Chrome.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home