5 belangrijke digitale trends voor 2021 volgens Forrester

digitale transformatie

Een jaar geleden was een digitaal bedrijf enkel nog een optie die ondernemingen hadden. Met de komst van het coronavirus is het een vereiste geworden voor bedrijven om te kunnen overleven. Die digitalisering van bedrijven zal in 2021 alleen nog maar meer worden. Zo blijkt uit de verwachtingen voor digitale bedrijven in 2021 die Forrester deze week uitbracht.

Tijdens de lockdown zagen we dat digitale transformaties die normaal jarenlang de tijd kosten gebeuren in slechts een paar maanden tijd. Om de zaken draaiende te houden, moesten organisaties in rap tempo overschakelen van een offline business naar een online business. Volgend jaar gaat deze overstap naar digitaal nog een stukje verder. In zijn rapport doet Forrester vijf voorspellingen voor digitale bedrijven in 2021. 

Forrester verwacht dat wereldwijd 20% van alle organisaties een digitale afdeling gaat bouwen. Digitale betrokkenheid wordt de belangrijkste factor voor klantwaarde in 2021, voorspelt Forrester. Naar verwachting zullen veel grote bedrijven afdelingen oprichten die zich focussen op data, artificiële intelligentie en software. “Tegen het einde van 2021 verwachten we dat 30% van de miljardenbedrijven een significant digitaal productportfolio heeft. Daarbij heeft 20% digitale divisies die zich richten op het lanceren van ontwrichtende producten”, aldus Forrester. 

Digitale transformatie van organisaties

In 2021 zijn cloud first-strategieën de basis voor digitale groei. “Elke nieuwe digitale divisie zal innovatie omarmen via ecosystemen en we verwachten dat 50% van de organisaties een prioriteit maakt van cloud-gerichte transformatie door hun belangrijke operationele applicaties naar de cloud te verhuizen”, voorspelt Forrester

Een andere verwachting is dat ERP steeds meer wordt vervangen door DOP. Deze ontwikkeling gaat zorgen voor meer platform innovatie. Digital operation platforms (DOP) combineren back-office bedrijfstools in één product. Ze waren populair in 2020 en zullen waarschijnlijk ook volgend jaar nog groeien als vervanging van legacy enterprice resource planning (ERP) software. 

Online ervaringen naar een hoger niveau

In 2021 gaan we overal koop-knoppen zien, voorspelt Forrester. Naar verwachting gaan bedrijven met verschillende verkoopkanalen experimenteren om te zien welke voor hen het beste werkt. Het wordt belangrijker voor bedrijven om op te vallen tussen de concurrentie. Om dat te bereiken, moeten organisaties in het verkoopproces meer doen met vergaande personalisatie, aurgmented reality (AR), virtual reality (VR) en andere content-first strategieën. 

Tot slot voorspelt Forrester dat diensten op het gebied van digitale transformatie gaan werken met een prijsmodel gebaseerd op de resultaten die ze behalen. “Klanten van transformatie diensten verwachten leveranciers om samenwerkingen, end-to-end expertise en software- en data middelen te zorgen voor een betere time-to-value.” Zo luidt de verwachting van Forrester.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home