4 op 10 Belgische bedrijven vreest digitaal buitenspel te worden gezet

buitenspel

Belgische bedrijven hinken achterop in hun digitale transformatie. Slechts drie procent kan als digitale leider in zijn sector worden beschouwd. Vier op tien organisaties vreest bovendien binnen dit en vijf jaar niet meer aan de verwachtingen van klanten te kunnen voldoen en achterop te raken tegenover nieuwe, innovatieve spelers.

Eén en ander blijkt uit de nieuwe Digital Transformation Index van Dell Technologies, waarvan vrijdagochtend de Belgische cijfers zijn bekendgemaakt. ITdaily kon het rapport vooraf inkijken en sprak met Arnaud Bacros, Managing Director Enterprise bij Dell Technologies Benelux, voor duiding.

Digitale achterblijvers

België telt volgens het rapport zes keer minder digitale leiders (3%) dan digitale achterblijvers (19%). Die eerste categorie wordt door Dell gedefinieerd als bedrijven waarin digitale transformatie, in al zijn verschillende vormen, reeds in het DNA ingebakken zit. De achterblijvers daarentegen, hebben geen digitaal plan en nog maar een beperkt aantal initiatieven en investeringen opgezet.

“Als je het rapport als Belg doorleest, merk je dat we er nog niet zijn. De realiteit is dat België nooit op de eerste rij staat, maar we zijn ook nooit de laatste”, nuanceert Bacros. “We willen zeker zijn dat we geen fouten maken. Dat is jammer. Met het tempo waaraan we vandaag evolueren, is de vraag of we het ons wel kunnen permitteren van te wachten.”

Een meerderheid (56%) van de 100 bevraagde middelgrote en grote bedrijven in ons land bevestigt geen tot heel weinig digitale initiatieven en investeringen te nemen. 42 procent van de Belgische bedrijfsleiders vreest dat hun organisatie in de komende vijf jaar niet meer zal kunnen voldoen aan de veranderende verwachtingen van de klant. 39 procent gelooft zelfs dat ze achterop zullen raken.

Kijken bij de buren

Belgische bedrijven lopen traditioneel wat achter op andere landen vanwege een hogere risico-aversie. Hoewel bedrijven moeten opletten om niet te hard achterop te raken, kan een afwachtende houding volgens Bacros ook net voordelen opleveren.

“De cloud is niet noodzakelijk goedkoper.”

“Het groot verschil tussen Nederland en België vandaag is dat cloudadoptie verder staat in Nederland, maar je ziet ook dat klanten erop beginnen terug te komen voor bepaalde workloads”, vertelt de Dell-topman. Hij onderscheidt twee redenen. “De eerste reden is de prijs. De cloud is niet noodzakelik goedkoper. De tweede reden zijn SLA’s. Je krijgt in de public cloud nooit dezelfde SLA’s die je vroeger op je eigen infrastructuur kon bieden.”

Belgische bedrijven hebben door hun terughoudendheid het voordeel dat ze nu eerst hun toepassingen in kaart kunnen brengen en bepalen welke workload het meest geschikt is voor welke locatie, in plaats van alles zonder meer naar de cloud te verplaatsen.

Obstakels

Ongeacht de fase waarin ze zitten, geeft nagenoeg elk bedrijf aan dat er enkele grote obstakels zijn die hun digitale transformatie in de weg staan of bemoeilijken. De vaakst genoemde uitdagingen zijn geen of te weinig budget (34%), wetgeving en regulering (29%), security en privacy (28%), gebrek aan steun van topmanagement (26%) en gebrek aan de juiste technologie (25%).

Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven wel stappen ondernemen om die obstakels weg te werken en de dreiging van nieuwe digitale spelers in te perken. Het gaat dan om het gebruik van digitale technologie om ontwikkeling van producten en diensten te versnellen (48%), het omarmen van agile softwareontwikkeling (32%), het opleiden van gepaste profielen (35%) en delen van kennis tussen afdelingen (37%), en het inbouwen van security en privacy in alle devices, apps en algoritmes (45%).


Lees dit: Dell Technologies profileert zich als groep om te voorzien in elke IT-behoefte


Investeringen

Tot slot werpt het onderzoek van Dell een blik op de prioriteiten voor toekomstige investeringen bij de Belgische bedrijven. Daar komt volgende top vijf uit naar voren: cybersecurity (45%), Internet of Things (45%), multi-cloud (37%), artificiële intelligentie (31%) en de optimalisering van workloads in het datacenter (30%).

“Belgische bedrijven zijn blijkbaar wel bereid om te investeren, maar bedrijfsleiders moeten beseffen dat digitale transformatie enkel slaagt als ook de businessmodellen worden aangepast aan de nieuwe realiteit”, waarschuwt Bacros. “Dat houdt ook in dat werknemers de digitale mogelijkheden leren benutten. Voor vele bedrijven is het de hoogste tijd om hier echt op in te zetten, want zo’n transformatie neemt heel wat tijd in beslag.”

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home