Additive manufacturing (AM), ofwel 3D-printing op industriële schaal, zit in België in de lift. De helft van de bedrijven die de technologie gebruiken, verwacht dat de omzet de komende vijf jaar met meer dan 10 procent zal groeien, terwijl het aantal jobs verdubbelt tot een totaal van 3.000.
Dat blijkt uit een studie van technologiefederatie Agoria, in samenwerking met PwC en Sirris, waarbij 95 Belgische bedrijven die actief zijn in 3D-printing werden bevraagd. Ondanks de positieve vooruitzichten, wijst de sector ook op uitdagingen op het vlak van certificatie, kwalificatie, financiering en onderwijs.
“Als onze maakindustrie deze obstakels niet overwint, lopen we mogelijk de enorme voordelen mis die AM-technologie te bieden heeft. Dat zou ons wellicht een niet in te halen achterstand bezorgen”, zegt Marc Lambotte, CEO van Agoria.
België pionier
België is volgens Agoria een pionier op het vlak van onderzoek naar additieve productie. De industriële toepassing van de technologie zou dan ook een grote meerwaarde kunnen betekenen voor ons land.
“We verwachten dat AM een positieve impact zal hebben op diverse activiteiten in verschillende sectoren: beter maatwerk, betere functionaliteit door het ontwerpen van onderdelen voor specifieke doeleinden, vermindering van het aantal onderdelen en voordelen voor de toeleveringsketen dankzij een digitale inventaris in plaats van een fysieke”, vertelt Peter Vermeire, partner bij PwC België.
Psychologische rem
Industriële 3D-printing werkt anders dan traditionele productieprocessen. Het ontwerp van een product of onderdeel wordt in lagen versneden en door een 3D-printer laag per laag opgebouwd. Dat gebeurt vaak in plastic, maar ook andere materialen zoals metaal worden vandaag al gebruikt.
Techzine maakte recent een stand van zaken op van de (Belgische) 3D-markt, met twee experts uit de sector. “Een grote rem op de adoptie van additive manufacturing is psychologisch”, zegt Stijn Paridaens, CEO van ZiggZagg. “Ingenieurs kijken te veel naar het materiaal dat ze vandaag gebruiken en te weinig naar wat het uiteindelijk is dat hun eindproduct moet doen.”
Gerelateerd: De opmars van 3D-printers: waarom plastic het nieuwe metaal is