1 op 5 Belgische kmo’s heeft geen website en wil er ook geen

website bouwen

Kmo’s in België lopen hopeloos achter vergeleken met de buurlanden als het gaat over een eigen website, al is er beterschap in zicht.

In een onderzoek van Sortlist begin april bij 1.000 bedrijven in Nederland, Duitsland, Spanje, Frankrijk en België blijkt dat Belgische kmo’s een eigen website niet belangrijk genoeg vinden. Amper 44 procent heeft vandaag een website, wat een pak minder is dan Nederland (63%), Duitsland (70%), Frankrijk (77%) en koploper Spanje (80%).

Wanneer we kijken naar het aantal kmo’s dat tussen vandaag en eind 2023 een website wil lanceren, blijkt dat België zijn achterstand wil goedmaken op korte termijn. Maar liefst 36% van de kmo’s binnen het onderzoek wil tegen dan een website online hebben, bijna een verdubbeling van het huidige aantal. De klim in onze buurlanden is minder steil omdat hun aantallen al hoog lagen: Nederland (25%), Duitsland (18%), Spanje (15%) en Frankrijk (13%).

lees ook

Twee op drie Belgische bedrijven hebben een website die niet aan de GDPR-wetgeving voldoet

In België zitten de meeste kmo’s die helemaal geen website willen of het niet als een prioriteit zien voor 2022 of 2023. Maar liefst 1 op 5 kmo’s wil er geen, wat een veel hoger cijfer is dan onze buurlanden Nederland (12%), Duitsland (12%) en Frankrijk (10%). Spanje staat op kop met amper 5 procent van de kmo’s die geen website wil voor 2023.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home