Update 14/04 08u25: Sinds 12 april is My Cloud weer volledig up and running.
Update 11/04: Western Digital heeft vrijdagavond laten weten dat lokale toegang tot bestanden hersteld is. Dit kan je inschakelen via het dashboard, een instructiefilmpje kan je hier bekijken. Werking van de mobiele, desktop- en webapps blijft nog steeds verhinderd.
Origineel artikel 07/04: Western Digital stuurde maandagochtend een persbericht uit over een beveiligingsincident, nadat gebruikers van My Cloud-diensten al sinds het weekend hinder ondervonden. De fabrikant van harde schijven en storage-oplossingen bevestigde daarin ongeautoriseerde externen toegang verkregen tot sommige systemen. Omdat er een onderzoek was opgestart, wilde Western Digital nog niet te veel details vrijgeven.
Daar houdt het bedrijf zich aan, want sinds de officiële mededeling maandagochtend zwijgt het bedrijf in alle talen. Dat is vooral vervelend voor gebruikers van My Cloud. De dienst is al vijf dagen offline met maar weinig zicht op wanneer het platform weer operationeel zou zijn.
Ook de statuspagina waarin Western Digital beloofde te communiceren over het incident, kreeg sinds 3 april geen update meer. Het enige wat we mogen weten is dat de services My Cloud, My Cloud Home, My Cloud Home Duo, My Cloud OS 5, SanDisk ibi, SanDisk Ixpand Wireless Charger service allemaal down zijn.
Western Digital zou toch wat openlijker mogen communiceren over wat er precies aan de hand is, en wanneer het verwacht zijn clouddiensten weer online te krijgen. We hebben een verzoek om een reactie ingediend, maar ook daar is voorlopig nog geen gehoor aan gegeven. We volgen de situatie op de voet en werken dit artikel bij van zodra meer informatie bekend is.