Microsoft rolt een oplossing uit voor Microsoft Office 365-geruikers die willekeurige ‘Product gedeactiveerd’-foutmeldingen kregen te zien.
Verschillende gebruikers hebben op online platforms laten zien dat ze waarschuwingen kregen over een “gedeactiveerd product” in Office 365-apps. Microsoft erkende de bug en liet weten dat de fouten veroorzaakt worden door licentiewijzigingen die door beheerders zijn uitgevoerd. Begin deze maand haalde een andere bug de Office 365-webapplicaties offline.
Snel opgelost
Het probleem doet zich voor bij het overschakelen van abonnementen van Office 365 E3 naar Microsoft 365 E3 of wanneer gebruikers verplaatst worden tussen licentiegroepen, zoals Azure Active Directory of gesynchroniseerde on-premises beveiligingsgroepen. Ook als licentie- of serviceplaninstellingen aangepast worden, gebruikers worden verwijderd en opnieuw toegevoegd aan licentiegroepen, of het serviceplan ‘Nieuwste versie van desktop-apps’ in- of uitgeschakeld door abonnees.
Microsoft heeft ondertussen een beveiligingspatch uitgerold om de bug op te lossen, schrijft BleepingComputer. Voor klanten die de oplossing nog niet gekregen hebben, stelt Microsoft voor om op de knop ‘Reactiveren’ in de foutbanner te klikken en zich opnieuw aan te melden. Een andere oplossing is om zich af te melden bij alle apps, ze opnieuw op te starten en vervolgens opnieuw aanmelden. Als de melding blijft verschijnen, kunnen gebruikers aan hun beheerders vragen om het Microsoft 365-abonnementbeheerportal te controleren en te kijken of hun abonnement is verlopen.