Anders dan wat de leveranciers van beveiligingsoplossingen zelf beweren, streven organisaties niet naar consolidatie. In plaats van de volledige beveiliging aan één leverancier toe te vertrouwen, neemt het aantal verschillende vendoren in de IT-omgeving net toe.
SiliconAngle publiceert de resultaten van een grote enquête naar het investeringsgedrag en de prioriteiten rond IT-beveiliging. Hoewel de rondvraag zich voornamelijk toespitst op grote Amerikaanse bedrijven (meer dan 300 bedrijven werden bevraagd), zullen veel van de aangehaalde trends ook voor jouw organisatie herkenbaar kunnen klinken. Bedrijven zien zich genoodzaakt meer te investeren in beveiliging en kijken daarvoor naar meer dan één leverancier.µ
lees ook
‘Hypergroei’ in beveiligingsbudgetten: eerst AI, dan zero trust
Eieren in vele mandjes
De grote beveiligingsleveranciers benadrukken zelf nochtans meer dan vaak genoeg dat de diversiteit in oplossingen een negatief effect heeft op de efficiëntie van beveiliging. Dat beaamt ook het onderzoek: de gemiddelde organisatie beschikt over 60 tot 75 beveiligingsoplossingen. Om dat te beheren, kies je als bedrijf best voor een geconsolideerd pakket, zal iedere beveiligingsleverancier je vertellen, met de mededeling dat zij als ‘enige in de markt’ over zo’n totaaloplossing beschikken.
Dat marketingpraatje lijkt niet te stroken met de realiteit. Slechts negen procent van de ondervraagde organisaties verwacht in de komende twaalf maanden het aantal beveiligingsleveranciers in de IT-omgeving te verminderen. 51 procent verwacht net een toename, 37 procent ziet een status quo.
Specialisatie boven consolidatie
Waarom maken bedrijven het zichzelf dan zo ‘moeilijk’ door bij meerdere vendoren te shoppen, terwijl die oplossingen misschien niet altijd even goed met elkaar kunnen communiceren? Het IT-landschap wordt alsmaar complexer en beveiliging vormt daar geen uitzondering op. Organisaties moeten investeren in het beveiligen van accounts, email, cloud, netwerken, kwetsbaarheden patchen en op geen enkel van die domeinen kan men besparen.
Bedrijven zoeken dus zorgvuldig naar wat men voor ieder specifiek domein de beste oplossing vindt, en die wordt dus niet altijd bij één en dezelfde vendor gevonden. Specialisatie primeert op consolidatie. Uit de rondvraag blijkt eveneens dat bedrijven met interesse naar de meerwaarde van AI voor beveiliging kijkt, maar een kleine minderheid heeft de sprong al effectief gewaagd.