Huawei heeft in het voorbije kwartaal 54,2 miljoen smartphones verscheept, zo meldt IDC. Het behaalde daarmee een recordaandeel van 15,8 procent op de wereldwijde smartphonemarkt en stak Apple voorbij als tweede grootste fabrikant.
Huawei verkocht in het afgelopen kwartaal 40,9 procent meer smartphones dan in dezelfde periode vorig jaar. Die indrukwekkende stijging werd alleen door landgenoot Xiaomi overtroffen. Xiaomi verkocht 31,9 miljoen smartphones en staat wereldwijd op nummer vier met een marktaandeel van 9,3 procent.
Samsung blijft voorlopig heer en meester, maar kreeg een flinke dreun. Het verkocht 71,5 miljoen smartphones – 10,4 procent minder dan vorig jaar – en strandde daarmee op een marktaandeel van 20,9 procent. Apple bleef nagenoeg stabiel met 41,3 miljoen verscheepte iPhones. Een stijging van 0,7 procent jaar op jaar en goed voor 12,1 procent van de markt.
Het is de eerste keer dat Huawei Apple voorbijsteekt over de periode van een kwartaal. Daarbij dient wel opgemerkt dat de iPhone-verkoop doorgaans in de zomerperiode naar een dieptepunt terugvalt, om in het najaar weer hoge toppen te scheren wanneer de nieuwe modellen beschikbaar zijn. Huawei heeft daarentegen pas zijn Huawei P20 Pro gelanceerd, die bijzonder goed werd ontvangen. Wellicht zullen beide bedrijven dus nog een tijdje haasje-over spelen voor de strijd definitief wordt beslecht.
Verzadigde markt
De smartphonemarkt in het algemeen kende een daling van 1,8 procent jaar op jaar. Er werden in totaal 342 miljoen smartphones verkocht wereldwijd. Het is al het derde kwartaal op rij dat de smartphonemarkt in het slop zit.
“De combinatie van marktverzadiging, hogere smartphonepenetratie en stijgende ASP’s (average selling price, red.) blijven de groei van de totale markt temperen”, zegt Anthony Scarsella, research manager bij IDC. “Consumenten blijven bereid om meer te betalen voor premiumaanbiedingen en verwachten dat hun apparaat langer meegaat en beter presteert dan eerdere generaties, die een paar jaar geleden aanzienlijk minder kosten.”
IDC denkt evenwel dat fabrikanten het tij kunnen keren door zich te concentreren op nieuwe innovatieve functies en vormfactoren, in combinatie met incentives en promoties om de groei in competitieve markten weer aan te zwengelen.