Huawei zit vandaag in het oog van de storm en wordt als pasmunt gebruikt in een uitgebreide handelsoorlog tussen de VS en China. Heel wat belemmerende factoren duwen Huawei in een hoekje, maar dat neemt niet weg dat de Chinese technologiefabrikant uitdagingen niet uit de weg gaat.
De merknaam Huawei is vandaag wereldwijd populairder dan ooit dankzij President Trump die de fabrikant fnuikt in een heuse handelsoorlog tussen China en de VS. Geen enkel Amerikaans bedrijf mag handelen met Huawei tenzij het een specifieke goedkeuring krijgt van de overheid.
Begin dit jaar draaide President Trump de duimschroeven verder aan met een verstrenging van de handelsbeperkingen. Daardoor worden ook internationale toeleveranciers, die gebruik maken van Amerikaanse technologie in hun productielijn, getroffen. De bijgaande slordige wettekst zorgt potentieel voor achterpoortjes, maar cruciale partners zoals chipfabrikant TSMC stoppen hun samenwerking met Huawei.
Flinke uitdagingen
Met al die maatregelen en beperkingen staat de Chinese fabrikant stilaan met zijn rug tegen de muur. Techzine sprak met Allen Yao, Managing Director bij Huawei België, over hoe het de crisis wil aanpakken aan de meest zichtbare kant: de toestellen in de winkel en op kantoor. Hij voelt allereerst dat niet alleen de maatregelen in de VS hen parten spelen, maar dat de huidige coronacrisis een rol speelt.
De laptop-business is 90 procent gegroeid vergeleken met vorig jaar; de tablets 40 procent.
“COVID-19 maakt business voor ons heel lastig. We ervaren dezelfde uitdagingen als iedereen in de sector. De smartphoneverkoop heeft tijdens de lockdown een flinke dip gekregen, gelijk met de rest van de markt. Nu de winkels opnieuw zijn geopend, piekt deze opnieuw heel sterk, waardoor we op hetzelfde niveau draaien als vorig jaar. Andere categorieën kenden een flinke boost doorheen de lockdown. De laptop-business is 90 procent gegroeid vergeleken met vorig jaar; de tablets 40 procent.”
Yao klopt zich hiermee op de borst, maar we moeten ook wel meegeven dat de laptop-divisie nog relatief nieuw is. Sinds 1,5 jaar is Huawei in België actief en dit jaar werden er net voor de lockdown twee belangrijke prijsbewuste laptops in de markt gezet. Die introductie heeft vermoedelijk een positieve impact gehad op de cijfers
Exportlicenties
Huawei wil binnen de pc-business flink groeien de komende jaren en vat de koe bij de horens. Volgens Yao komt dat niet omdat het met de smartphones geblokkeerd wordt door Google, Huawei heeft ondertussen zijn eigen onafhankelijke Android-versie, maar omdat het daar heel wat potentieel ziet in de mid- en high-endmarkt.
“Dit jaar zijn we nog een nieuwe speler op de markt, maar ik wil volgend jaar naar een marktaandeel van 10 procent te kunnen groeien in België. We investeren enorm veel in onze R&D-divisie en over de lange termijn hebben we nog grotere ambities”, zegt Yao.
Huawei kan zijn pijlen vol op de pc-business richten omdat Microsoft van de Amerikaanse overheid een exportlicentie heeft gekregen om met Huawei business te doen. Zo heeft elke Huawei-laptop vandaag standaard Windows 10 aan boord en kan ook Office worden aangeboden.
Software is één maar op vlak van hardware moeten er ook bepaalde Amerikaanse onderdelen worden geleverd. Zo heeft AMD en Intel aan Techzine bevestigd dat ze een exportlicentie hebben om met Huawei te handelen en ook Micron heeft een goedkeuring om DRAM en NAND te leveren. Door met deze hardwarepartners samen te werken, is Huawei er zeker van dat de pc-tak stabiliteit geniet om een forse groei door te maken.
Succes met pc-business
Huawei maakt sinds drie jaar laptops in China en is nu anderhalf jaar actief bij ons. Volgens Yao is het succes ongezien in China en is Huawei op drie jaar tijd marktleider binnen de high-end laptopmarkt samen met Apple. “Nieuwe producten lanceren we eerst in China omdat het de grootste single market is in de wereld. Wanneer we daar succesvol zijn, breiden we uit naar Europa en de rest van Azië.”
Europa is voor ons de tweede thuismarkt na China.
Huawei benadrukt meermaals tijdens ons gesprek dat Europa een belangrijke markt is en de tweede thuismarkt na China. 20 jaar geleden zette de fabrikant zijn eerste stappen in Europa. Acht jaar geleden lanceerde Huawei zijn eerste smartphone in Europa (ook in België), vandaag is het een solide tweede binnen de markt. Hetzelfde traject wil de fabrikant met de laptops nu ook realiseren.
“Omdat we heel wat hebben geleerd van onze smartphone-aanpak in Europa de afgelopen acht jaar, verwacht ik dat we met die ervaring de pc-business veel sneller kunnen laten groeien. Die tien procent marktaandeel eind volgend jaar is haalbaar. We gaan vol voor de pc-markt de komende jaren, zowel op de consumentenmarkt als de zakelijke markt.”
De focus van heel 2020 ligt op het merk Huawei binnen de pc-business om daar duidelijk aanwezig te zijn. Verwacht dus heel wat zichtbaarheid in de fysieke winkels en online. Ook zakelijke klanten krijgen prioriteit volgens Yao. “Tijdens de afgelopen maanden hebben we al heel wat kmo’s op weg gezet met onze toestellen toen thuiswerk de norm werd. Die lijn gaan we nu doortrekken naar het einde van 2020 en 2021.”
Veel onduidelijkheden
Ondanks de vele belemmeringen die de VS Huawei oplegt, blijft het wel strijdvaardig. Tot voor de verstrenging van de handelsbeperkingen lijkt ons een groei binnen de pc-business een logische stap voor Huawei. De afspraken rond exportlicenties zijn in orde bij de belangrijkste leveranciers om eerlijk te concurreren met de huidige pc-spelers op de markt.
Ondanks de vele belemmeringen die de VS Huawei oplegt, blijft het wel strijdvaardig.
De toestand tussen China en de VS blijft anderzijds wel heel instabiel waarbij de presidentsverkiezingen aan het einde van het jaar belangrijke rol zullen spelen. Yao benadrukte tijdens het interview dat er, behalve het algemene statement van Huawei, niets toe te voegen valt. Huawei als speelbal in de handelsoorlog tussen de VS en China hangt nog steeds als een zwaard van Damocles boven zich.