Hoe Slack zich wil onderscheiden van Microsoft Teams

Salesforce heeft sinds de aankoop van Slack een duidelijke visie voor de communicatie- en samenwerkingstool. Die verschilt van die van Microsoft, wat de toekomst van werk in een interessant licht plaatst. Op de Dreamforce-conferentie duwt Salesforce Slack alvast in de nieuwe richting met enkele nieuwe functies.

Hoewel geen samenwerkingstool vandaag populairder is dan Teams, zag de software van Microsoft het levenslicht als een paniekerig in elkaar gebokst afkooksel van pionier Slack. Slack introduceerde kanalen, teams, flexibele chatopties en slimme integratie van populaire tools in het bedrijfsleven en kan nog steeds op een grote schare fans rekenen. Naar onze ervaring is Slack superieur aan Teams, maar Microsoft levert zijn tool gratis mee met Office en die prijs-kwaliteitsverhouding kan je moeilijk overtreffen.

Goliath dreigde David een dreun rond de oren te verkopen tot het einde van vorig jaar, toen CRM-gigant Salesforce 27,7 miljard dollar uit zijn hoed toverde voor de acquisitie van de tool. Vandaag zit Slack goed en wel in de Salesforce-stal en drukt het team van CEO Marc Benioff zijn stempel op de toekomst van de tool. In de marge van de Dreamforce-conferentie ontdekken we zo welke toekomst Slack tegemoet gaat, maar ook hoe Salesforce hybride werk na Covid-19 ziet.

Anders werken

“Nu we opnieuw op kantoor zitten, moeten we ons afvragen hoe hybride werk er in de toekomst zal uitzien”, zegt Tamar Yehoshua, Chief Product Officer bij Slack. “93 procent van de werknemers waaraan we de vraag stelden wil meer flexibiliteit in het werk. Dat gaat zowel over de locatie als de timing. Organisaties willen die flexibiliteit omarmen, maar het ontbreekt aan tools om dat te bewerkstelligen.”

lees ook

Salesforce koopt chat app Slack voor 27,7 miljard dollar

Volgens Yehoshua is het essentieel om voor de invulling van hybride werk niet terug te vertrekken vanuit de situatie voor de pandemie maar vanuit de huidige werkelijkheid. “We kijken vandaag naar een nieuwe manier van werken. Het is niet onze ambitie om klassieke vergaderingen van de conferentieruimte naar de pc te brengen. We werken aan moderne alternatieven. Met die focus onderscheiden we ons van anderen.”

Asynchroon aan de slag

Modern werken, dat is volgens Salesforce en Slack voor een stukje asynchroon werken. In een enterprise-context ziet Salesforce hoe 43 procent van de Slackgebruikers samenwerkt over verschillende tijdzones heen. In die realiteit toch samen achter de webcam kruipen voor een digitale vergadering, is dan niet altijd de beste optie.

Het is niet onze ambitie om klassieke vergaderingen van de conferentieruimte naar de pc te brengen.

Tamar Yehoshua, Chief Product Officer Slack

De concrete invulling van die filosofie heet Slack Clips, dat Salesforce eerder al aankondigde. Daarmee kan je video of audio rechtstreeks via Slack opnemen en delen in ieder kanaal of iedere chat. Collega’s zien die clip en kunnen wanneer ze zelf willen antwoorden met eigen audio, video of tekst. Clips moet de nuance van een live-call combineren met de flexibiliteit die een tool als Slack biedt aan gebruikers.

Iedereen op Slack

Verder wil Salesforce Slack alomtegenwoordig maken. Daarmee komt het bedrijf wel iets meer in het vaarwater van Microsoft Teams, al vertrekt Salesforce duidelijk vanuit de eigen sterktes. Net als Microsoft heeft Salesforce immers een grote en diepgewortelde aanwezigheid bij tal van organisaties waarop het kan verder bouwen.

Concreet bouwt Salesforce Slack Connect uit. Connect laat verschillende organisaties toe om met elkaar te verbinden via Slack, wat voor vlotte communicatie en een minder uitpuilende mailbox zorgt. Op Dreamforce introduceert Slack zogenaamde Sponsored Connections. Dat houdt in dat slechts één organisatie een betalende klant moet zijn om Connect te gebruiken. Dat bedrijf kan dan voor zijn eigen klanten communicatiekanalen opzetten, ook als die niet met Slack werken. Als wapen tegen de alomtegenwoordigheid van Teams kan die zet tellen.

Compatibel met alles

Salesforce combineert voortaan ook de capaciteiten van MuleSoft met Slack. “MuleSoft laat je toe om ieder systeem in de enterprise met Salesforce te integreren en dat gaat voortaan ook met Slack”, zegt Rob Seaman, verantwoordelijk voor de integratie van Salesforce met Slack. “Slack wordt zo de primaire interactielaag voor de hele onderneming. Zo kan je binnen Slack blijven zonder constant van context te wisselen.”

lees ook

Wat is Mulesoft? Waarom is het 6,5 miljard dollar waard?

De integratie van toepassingen in Slack gebeurt via MuleSoft Composer: een lowcode-oplossing waarmee ook niet-ontwikkelaars aan de slag kunnen. Het bestaande ecosysteem rond Slack blijft wel behouden, benadrukt Seaman.

Slack behoudt in ieder geval zijn open ecosysteem. Yehoshua: “Iedereen kan op de API’s bouwen. Daarom kunnen we bijvoorbeeld zo snel na de acquisitie nieuwe toepassingen lanceren. De integratie is al begonnen vanaf de aankondiging van de overname.” Seaman voegt daaraan toe dat interacties via Slack altijd naadloos zullen verlopen. “Of het nu om Salesforce, Google of Atlassian gaat, de manier van interactie en integratie is dezelfde.”

Toekomst op twee pijlers

Wat betekent dat nu voor Slack en de relatie tegenover Teams? Wij zien twee belangrijke pijlers. Langs de ene kant delen Microsoft en Salesforce een ambitie voor hun samenwerkingstools. De twee bedrijven zien hun software als een centrale en primaire hub voor de hele bedrijfsvoering. Salesforce schermt daarom met termen als Slack First en Digital HQ. Slack en Teams moeten gebruikers enerzijds verbinden met collega’s, partners en klanten. Anderzijds moeten meldingen en eenvoudige interacties met externe data en software binnen de tool gebeuren. Microsoft zorgt voor verregaande interactie met zijn Office-ecosysteem, Salesforce pareert met integraties van zijn Customer 360-portfolio en compatibiliteit met MuleSoft.

lees ook

Samenwerken, maar asynchroon: Salesforce stopt Slack vol nieuwe functies

Langs de andere kant verschilt de visie van Salesforce op het werk van de toekomst wel van die van Microsoft. De twee technologiereuzen zijn het erover eens dat werk voortaan hybride en digitaal plaatsvindt, maar zien een andere invulling. Microsoft-CEO Satya Natella en zijn team maken vooral de vertaalslag van het klassieke werken. Teams is sterk in videovergaderingen, presentaties en conferenties. Daar ligt de focus van Slack voorlopig niet, aangezien Salesforce meer wil doen dan gekende concepten in een digitaal jasje gieten. Team Benioff mikt op geheel nieuwe manieren van werken met digitale tools. De focus op asynchroon samenwerken is daarvan een mooi voorbeeld.

Op Dreamforce laten Yehoshua en Seaman duidelijk zien wat de rol van Slack is binnen Salesforce en het werk van de toekomst. Nieuwe handige functies kunnen directe meerwaarde brengen en zorgen voor een interessante differentiator ten opzichte van Microsoft Teams. Met de acquisitie krijgt Slack zo een tweede adem en een nieuw afgebakend doel.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.