Een jaar na de eerste covid-19-lockdown is de vraag naar technologie nog steeds hoog. De insteek van bedrijven veranderde wel: paniekaankopen maken plaats voor visie en een veranderende cultuur.
“Aan het begin van de pandemie, bij de eerste lockdown, wilden bedrijven vooral snel de kloof dichten”, herinnert Arnaud Bacros, General Manager België en Luxemburg bij Dell Technologies. Investeringen hadden toen vooral betrekking op wat dringend en noodzakelijk was, zoals laptops voor werknemers. “Vandaag denken organisaties veel meer na over de implementatie van het werk van morgen. Is er na de pandemie nog een kantoor nodig?” “Er heerst een duidelijke consensus dat de distributed of hybrid workforce de toekomst wordt”, valt Sophie Decock, Belux Country Manager bij VMware bij. “Op de lange termijn zullen mensen van overal werken.”
Digitaliseringsgolven en logistiek
Dat laat zich op verschillende manieren voelen bij de technologiereus. “We zagen het afgelopen jaar verschillende golven van digitalisering”, verduidelijkt Bacros. “Eerst kwamen de grote bedrijven aan de beurt. Zij hebben nu grotendeels hun telewerkstrategie op orde. In een tweede golf investeerden de publieke instellingen. Nu is het aan de educatiesector. Het wordt cruciaal voor leerlingen om de mogelijkheid te hebben om van thuis les te volgen.”
Die verschuiving zorgt voor een grote vraag naar een ander type hardware. Bacros: “Toestellen voor leerlingen zijn goedkoper. De verwachtingen op het vlak van rekenkracht en geheugen zijn anders. De toestellen worden vooral gebruikt om te connecteren.”
lees ook
Uitgeruste werkplek in abonnementsformule: PCaaS volgens Dell
Dergelijke toestellen leveren, klinkt als een logistieke uitdaging, zeker nu de logistieke ketting vanuit Azië met grote vertragingen kampt en de microchipproductie de vraag niet kan bijhouden. Bij Dell Technologies blijven de problemen al bij al beperkt. “We hebben een antwoord op alle vragen, maar de leveringstermijn is inderdaad wel veranderd. De levertijd is twee tot drie keer langer dan voor de pandemie.”
Flexibiliteit op kop
Buiten de scholen ziet Bacros ook het koopmodel veranderen. “Meer en meer klanten vragen naar een servicemodel. Snel even 1.000 toestellen kopen via een tender wordt vervangen door een servicemodel op maat van de noden van een bedrijf.” Decock merkt eenzelfde verschuiving. “De consumptiemanier verandert niet alleen op vlak van hardware. Zeker jonge mensen willen alles op hun werk consumeren naar analogie met wat ze in hun dagelijkse leven kennen.” Flexibiliteit en maatwerk staan zo centraal in een post-covid-wereld.
Dat geldt niet alleen voor de werkplek, maar ook voor de achterliggende infrastructuur. “Vorig jaar wees een studie uit dat 15 tot 20 procent van de klanten tegen 2023 een consumptiemodel wil voor hun IT-infrastructuur”, herinnert Bacros zich. Sinds de pandemie is dat cijfer bijgesteld naar 60 procent.” Dat betekent niet dat organisaties massaal naar de cloud verhuizen. Integendeel: een hybride aanpak is vandaag de norm.
60 procent van de klanten wil tegen 2023 een consumptiemodel voor IT-infrastructuur.
Arnaud Bacros, General Manager België en Luxemburg Dell Technologies.
Bacros merkt op dat alle organisaties naar een hybride model kijken waarbij de publieke cloud wordt gecombineerd met een private infrastructuur. “Niet alleen enterprises maar zeker ook kmo’s zoeken naar een hybride aanpak. In België gebeurt dat vaak in samenwerking met lokale partners, terwijl grotere organisaties rechtstreeks met Dell Technologies samenwerken.”
Servicemodel voor telewerk
Dell Technologies was de weg van de consumptiemodellen al voor de coronapandemie ingeslagen en plukt naar nu de vruchten van. Op het vlak van infrastructuur heeft Dell Technologies Apex en voor de werkplek kan de technologiereus naar zijn PCaaS-aanbod grijpen. Ook VMware verbreed zijn portfolio in die richting, het meest opvallend met de recente lancering van VMware Cloud Universal. De verschuiving van capex (grote eenmalige investeringen) naar opex (terugkerende operationele uitgaven) en het bijhorende maatwerk is niet alleen interessant vanuit een financieel oogpunt. Het past ook in de structurele verschuiving naar telewerk.
lees ook
VMware introduceert VMware Cloud: geconsolideerde omgeving voor hybride-architectuur
Decock kon dat aan den lijve ondervinden. “Ik ben in volle pandemie begin juli van 2020 gestart bij VMware. De onboarding gebeurde volledig vanop afstand, compleet met een verwelkoming via Zoom erbij.” Ze ervaarde zo zelf wat VMware en Dell Technologies aan hun klanten aanbieden. “De devices krijg je thuis gestuurd met alle nodige instellingen en toepassingen op de juiste plaats. Als werknemer hoef je de toestellen maar op te starten en de instructies te volgen. Zo kan een werknemer van thuis uit met alle toepassingen en accounts aan de slag, zonder fysieke tussenkomst van het IT-departement.”
Technisch kan dat al langer en bood Dell Technologies het al van voor covid-19 aan, maar zowel Decock als Bacros merken nu een duidelijke stroomversnelling. De veranderende cultuur speelt daar een grote rol. Decock: “De bedrijfscultuur moet veranderen om met de nieuwe realiteit om te gaan.”
Culturele verschuiving
Dat betekent enerzijds dat organisaties moeten aanvaarden dat telewerk een blijvertje is, maar anderzijds moeten ze kijken naar de impact op communicatie en samenwerking. “Eén keer per kwartaal houden we een vergadering met het hele bedrijf”, illustreert Bacros. Op zo’n vergadering van anderhalf tot twee uur verliezen mensen tempo en aandacht. Het soort communicatie verandert.”
Die realiteit dwingt organisaties om de kantoren van morgen te herbekijken. Een bureau voor iedere werknemer is geen must meer, terwijl ontmoetingsruimtes aan belang winnen. “Digitaal over een concreet onderwerp vergaderen gaat perfect, maar echte brainstorms of opleidingen digitaliseren blijft moeilijk”, vindt Bacros. “Technologie maakt veel mogelijk”, voegt Decock toe, “maar ook de bedrijfscultuur moet veranderen. Het is belangrijk dat medewerkers voelen dat ze erbij horen.”
Bij VMware en Dell Technologies en merken Decock en Bacros hetzelfde als veel andere technologiereuzen. De pandemie heeft plannen wereldwijd in een stroomversnelling gebracht. Waar covid-19 aanvankelijk voor dringende investeringen zorgde, kijken bedrijven nu naar een nieuw plan van aanpak. Endpoints en infrastructuur blijven essentieel, maar de modellen waarin bedrijven de hardware kopen of gebruiken veranderen. Tel daarbij een culturele shift, en het is duidelijk dat de post-covid-wereld nieuwe kansen en uitdagingen met zich mee brengt.