Tijdens de recente editie van ServiceNow World Forum in Rotterdam (23 november) bleek opnieuw hoe nauw de producten en roadmaps van ServiceNow en Tanium met elkaar verweven zijn. Naast het hoofdthema Artificiële Intelligentie (AI), dat veel presentaties domineerde, was er namelijk ook veel aandacht voor subthema’s als compliance & risk en employee experience. En dat zijn topics waarin Tanium een aardig woordje kan meepraten en het aanbod van ServiceNow versterkt.
Wie tegenwoordig een conferentie organiseert, kan niet om het thema van AI heen. Tijdens het ServiceNow World Forum in Rotterdam kregen de ruim 1300 deelnemers een aantal sneak previews hoe AI in de toekomst de producten van ServiceNow verder zal verbeteren. Uiteraard maakt het bedrijf ook nu al gebruik van generatieve AI in producten als Now Assist om zijn klanten productiever en wendbaarder te maken en een betere ervaring te bieden. In de toekomst zal het aandeel van AI echter nog groter worden. Ik kijk alvast met spanning uit naar de Knowledge gebruikersconferentie (7-9 mei, Las Vegas), die nu al aangekondigd wordt als de intelligentste Knowledge ooit.
Combinatie Artificiële Intelligentie met real-time data
Om de workflows in ServiceNow nog slimmer te maken, draagt ook Tanium zijn steentje bij. Vaak is AI immers gebaseerd op historische data. Door deze data in een ‘data lake’ te stoppen en te analyseren, komen oplossingen naar voren die toekomstige problemen kunnen voorkomen. Daar heb je natuurlijk weinig aan wanneer nieuwe zaken opduiken. Dan heb je juist behoefte aan data in real-time, en dat is exact wat je krijgt met Tanium. Organisaties die enkel oudere en historische gegevens kunnen gebruiken profiteren niet ten volle van de voordelen van AI. Bovendien lopen zij steeds meer risico’s doordat zij geen up-to-the-minute inzicht hebben in hun IT-infrastructuur. In ons recent aangekondigde Autonomous Endpoint Management-platform maken we gebruik van real-time endpoint-gegevens. Door onmiddellijke inzichten te combineren met de mogelijkheid om te handelen met behulp van AI, kunnen bedrijven hun risico’s beperken en incidenten herstellen voor er schade ontstaat.
Alles voor een betere digital experience
Het uiteindelijke doel van al deze toegevoegde intelligentie is uiteraard om een betere ervaring te bieden aan de gebruikers, en ook dat is één van de grote thema’s voor zowel ServiceNow als Tanium. Dit voorjaar kondigde Tanium Digital Employee Experience aan. Hoe sneller eventuele problemen opgelost worden – en dan nog het liefst automatisch, en nog voor de problemen echt zichtbaar worden – des te beter de digitale ervaring van gebruikers. Door Tanium in te zetten, kunnen bedrijven die gebruik maken van ServiceNow’s Now Assist bijvoorbeeld zorgen voor een vlotte afhandeling van incidenten en alle typische ‘joiner/mover/leaver’-handelingen.
Compliance & Risk
Met de invoering van NIS2 en DORA in het verschiet is uiteraard ook menig organisatie druk in de weer om compliance en risk helemaal op orde te krijgen. Daarbij is endpoint management van het grootste belang: zijn alle endpoints onder beheer? Zijn ze correct geconfigureerd? Welke endpoints zijn kwetsbaar? Ook dat is een domein waar ServiceNow-gebruikers op Tanium kunnen rekenen, dankzij Tanium Vulnerability Risk and Compliance (VRC) for ServiceNow. Met deze oplossing kunnen organisaties proactief kwetsbaarheden van endpoints identificeren, kunnen zij het patch-proces automatiseren om gaten in de beveiliging te dichten, de responstijd bij beveiligingsincidenten verbeteren, risicoblootstelling elimineren en ongeautoriseerde wijzigingen identificeren en daarover waarschuwen. Hierdoor kunnen zij zich met vertrouwen voorbereiden op audits met behulp van de real-time data van Tanium.
CMDB als ‘evergreen’ thema
Data zijn cruciaal als basis voor de workflows van ServiceNow, dat hoorden we tijdens ServiceNow World Forum ook van de gezamenlijke klanten waarmee we spraken. Workflows zijn belangrijk, maar je hebt data nodig in je CMDB, en dan uiteraard bij voorkeur accurate data. Als je niet alles in je CMDB beschikbaar hebt, krijg je problemen. De combinatie van ServiceNow met Tanium zorgt voor een 100% accurate CMDB, ook in real-time.
Als ik op mijn professionele carrière terugkijk, besef ik dat we al een paar decennia over de CMDB praten, en die discussie zullen we zeker nog wel even blijven voeren. Het belang van de CMDB neemt alleen maar toe. Traditioneel werd de CMDB vooral gebruikt door IT Operations en Service Management, maar tegenwoordig zijn ook de professionals van bijvoorbeeld security en compliance & risk afnemers van deze datasets. Elk van deze groepen heeft andere requirements voor de CMDB, dus wordt het alleen maar belangrijker om hier over accurate en actuele informatie te beschikken. Gelukkig bestaan hier oplossingen voor, in de vorm van Tanium Converged Endpoint Management.
Dit is een ingezonden bijdrage van Wytze Rijkmans, Regional Vice President van Tanium. Voor meer informatie over de diensten van het bedrijf kan je hier terecht