De beslissende AI-trends voor 2025

De beslissende AI-trends voor 2025

Generatieve AI (genAI) is een game changer. Maar de aanpak en snelheid van adoptie verschilt per afdeling, sector of zelfs land. Op basis van gesprekken met leiders in de EMEA-regio zie ik drie trends die het komende jaar impact gaan hebben op AI. Draaide 2023 om leren en 2024 om snelle experimenten: 2025 is het jaar waarin AI zijn waarde gaat bewijzen.

1. AI is de data, en de data maken de AI

Nu steeds meer bedrijven experimenteren met genAI, zal een groot deel ontdekken dat hun AI-projecten mislukken doordat data vervuild of onvolledig zijn. Dit is een blijvende uitdaging: zonder kwalitatieve data kunnen AI-projecten nooit succesvol worden. Proof of concepts mislukken omdat ze geen gebruikmaken van bestaande data en er geen tijd is om de AI-toepassing fatsoenlijk te trainen. AI-initiatieven die wel slagen zijn de projecten die de stap maken van proof of concept naar proof of value, met een focus op het oplossen van échte problemen. In 2025 zullen we meer van dit soort projecten gaan zien. In plaats van laten zien dat iets kan, wordt een concrete uitdaging het startpunt van een project, inclusief real-life data.

Een andere sleutel tot AI-succes is inzicht in hoe data worden gebruikt en welke waarde het oplevert voor de eigenaar van die gegevens. Daarnaast is het belangrijk dat gegevens schoon en compleet zijn. En ook niet onbelangrijk: veilig en compliant beheer. AI-zoektechnologie kan ondersteunen bij het integreren van data uit verschillende bronnen met zowel gestructureerde als ongestructureerde gegevens zoals Workday, Qualtrics of zelfs Microsoft Excel, en dit aan elkaar koppelen voor meer effectieve AI-uitkomsten.

2. Security, risk en governance komen op de agenda van de CEO

Toen BYOD opkwam en de digitale transformatie in een stroomversnelling raakte, waren IT-teams vooral bezig met de impact van shadow IT, de ongecontroleerde groei in het gebruik van applicaties en apparaten die buiten hun controle en beheer vielen. Dit leidde tot gefragmenteerde systemen, compliance-risico’s en inefficiënties die veel tijd en geld kostten om op te lossen. Nu AI de transitie maakt van hype naar zijn eigen iPhone-moment in de zakelijke markt, kunnen de lessen uit dit niet zo heel verre verleden dienen als waarschuwing.

De implementatie van AI komt met zowel operationele risico’s als bredere strategische, ethische en reputatiezorgen. Een misstap in AI-toezicht – zoals bias in het algoritme, datamisbruik of onduidelijk gedefinieerde verantwoordelijkheid – kan leiden tot flinke regelgevingsboetes en het vertrouwen van klanten, partners en werknemers beschadigen. Het experiment van Amazon in AI-recruitment waarbij gender-bias in de selectietool bleek te zitten, is slechts een eerste voorbeeld.

De complexiteit en schaal van deze risico’s zorgen ervoor dat deze niet alleen op het bordje van de CIO moeten liggen, maar directe aandacht van de CEO en de bredere c-suite vragen. CEO’s zijn dus aan zet om AI-ethiek en -governance op te nemen in de bedrijfscultuur en om AI-initiatieven en -use cases op één lijn te brengen met de zakelijke strategie.

In deze fase van versnelde AI-adoptie, is de betrokkenheid van de CEO bij governance niet optioneel – het is een zakelijke noodzaak. De bedrijven die dit beseffen, zullen niet alleen de risico’s verkleinen maar ook in een positie komen waarin ze het volledige potentieel van AI kunnen benutten – op een verantwoorde manier.

3. Samenwerking tussen mens en AI

We staan op de drempel van een enorme culturele verschuiving in de manier waarop AI onze manier van werken beïnvloedt. Een breed gedragen adoptie van deze technologie betekent echter niet dat iedereen moet gaan coderen of de taal van AI moet snappen om mee te kunnen. Integendeel, onze menselijke capaciteiten blijven van groot belang. Meer nog dan op technische expertise – hoewel deze vaardigheden belangrijk blijven – zal de focus liggen op het vinden van een balans in hoe mens en technologie het beste kunnen samenwerken.

Dat betekent dat werknemers moeten leren samenwerken met verschillende intelligente assistenten en het gebruik van tools zoals Copilot onder de knie moeten krijgen om snel, efficiënt en kwalitatief werk te leveren. Hoewel dit geen AI-vaardigheid is zoals we die vandaag de dag kennen, zullen werknemers die AI in hun dagelijkse leven gebruiken in combinatie met hun expertise er positief uitspringen. Dat wordt de toekomst van werk en de eerste tekenen hiervan zullen we in 2025 zien.

Iedere rol verandert, waarbij AI een krachtige assistent is – en geen concurrent. Het wordt tijd dat we deze verschuiving onder ogen zien: AI is er om werknemers te ondersteunen, niet om hun baan in te pikken. Het analytisch denken van onze linkerhersenhelft zal samenwerken met AI en die krachtige combinatie gaat de toekomst van werk bepalen.


Dit is een ingezonden bijdrage van Cathy Mauzaize is president EMEA bij ServiceNow.