CSR (Corporate Social Responsibility) bungelde vroeger weleens aan de staart van de ondernemingsstrategie. Heel wat bedrijven beschouwden het zelfs als een verplicht nummer. Maar een bedrijf dat in de wereld van vandaag hoge toppen wil scheren, moet kunnen aantonen dat CSR een fundamentele ondernemingspijler is. Dat vergt meer dan geïsoleerde initiatieven om aan de wettelijke vereisten te voldoen. Bij Capgemini zetten we ons in voor de toekomst die we onze medewerkers, onze maatschappij en onze planeet willen schenken. Daarnaast helpen we onze klanten om nog meer impact te hebben en – vooral – duurzamer te zijn.
Onze CEO Aiman Ezzat heeft in het voorbije jaar heel wat ruchtbaarheid gegeven aan onze initiatieven, ambities en beloften op het gebied van CSR. Dat maakt een gigantisch verschil voor heel de organisatie. Iedereen beseft nu dat CSR veel meer is dan het domein van één afdeling. Het is een volwaardige ondernemingsstrategie, die integraal deel uitmaakt van de algemene bedrijfsdoelen.
Maar dat was niet de enige grote verandering. Met mijn benoeming als CSR Officer werd de CSR-afdeling een zelfstandig departement. Dat zet onze algemene bedrijfsboodschap – dat CSR vandaag even strategisch is als sales, marketing en financiën – extra kracht bij. Meer nog: het onderstreept onze ambitie om CSR overal te verankeren, bij iedere medewerker en elk departement.
De drie dimensies van CSR
Capgemini legt de principes van maatschappelijk verantwoord ondernemen vast op internationaal niveau en gaat daarbij een stap verder dan filantropie en het naleven van de wetgeving. Onze toonaangevende positie op het gebied van CSR steunt op een doortastende en invloedrijke benadering op basis van drie dimensies:
- Ecologische duurzaamheid
Wij houden onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk. Het voornaamste aspect van die ecologische duurzaamheid is het beperken van onze eigen voetafdruk als onderneming (de emissies van onze activiteiten, onze reizen, onze gebouwen enz.). We hebben ons ertoe geëngageerd om in de komende jaren uit te groeien tot een emissievrije onderneming. Dat is belangrijk, want een bedrijf dat zich wil positioneren als betrouwbare adviseur, moet in de eerste plaats zelf het goede voorbeeld geven. Onze initiatieven en ambities bieden een grote meerwaarde voor onze klanten, die het hoofd moeten bieden aan tal van uitdagingen op het gebied van duurzaamheid. Want ook op dat vlak hebben we een heel concrete ambitie: we willen onze klanten helpen om in totaal 10 miljoen ton CO2 te besparen.
Dat zou in België weleens een bijzonder grote uitdaging kunnen worden, aangezien het concept van de bedrijfswagen hier nog altijd diep verankerd zit in het personeelsbeleid. De meeste andere landen hebben geen dergelijke bedrijfsvloot en hoeven zich dus ook geen zorgen te maken over die CO2-verslindende arbeidsvoorwaarde. Zelf hebben we er alvast voor gekozen om geleidelijk over te schakelen naar een volledig elektrisch wagenpark. Samen met het mobiliteitsbudget dat we aanbieden – onze werknemers kunnen kiezen tussen grotere of kleinere auto’s, openbaar vervoer of een combinatie van verschillende mobiliteitsoplossingen – moet dat onze CO2-uitstoot naar beneden halen, terwijl we blijven voldoen aan de persoonlijke behoeften van onze werknemers.
- Diversiteit
Het is onze ambitie om een inclusieve werkplek uit te bouwen die zowel Capgemini als onze werknemers naar een hoger niveau tilt. Om dat te realiseren willen we een divers personeelsbestand aantrekken en behouden. Aangezien we actief zijn in zowat alle landen van de wereld, zit diversiteit als het ware verweven in ons DNA. In België waken we erover dat de diversiteit uit onze omgeving wordt weerspiegeld in ons bedrijf. We moedigen dat ook actief aan en het heeft al tal van initiatieven rond inclusiviteit in al haar vormen opgeleverd. Aangezien we niet ver van Brussel gevestigd zijn, dragen we ook het respect voor de taaldiversiteit hoog in het vaandel. Alle taalgroepen moeten zich overal welkom kunnen voelen en niemand mag daarbij uit de boot vallen. In de praktijk betekent dit dat we alle talen gebruiken of de keuze maken voor het Engels als lingua franca.
Genderdiversiteit blijft – vooral in de wereld van technologie – een uitdaging. We hebben nog een lange weg te gaan en Capgemini wil graag een voortrekkersrol spelen op dat vlak. We hebben ons er dan ook toe geëngageerd om tegen 2025 40% vrouwen te hebben in ons algemene personeelbestand, en 30% in leidinggevende functies.
Intussen verliezen we ook andere aspecten van diversiteit (seksuele geaardheid, religie …) niet uit het oog. Mensen zijn net als diamanten: ieder van ons heeft tal van facetten. Kortom: diversiteit is een ruim begrip en sommige vormen van diversiteit zijn wat moeilijker te overzien. Precies daarom vinden we het belangrijk om maximaal in te zetten op bewustzijn en een open geest. Dat gebeurt via uiteenlopende initiatieven, zoals het vieren en promoten van ‘Pride Month’, het aanbieden van alcoholvrije alternatieven bij feestelijke gelegenheden enz.
- Digitale inclusie
We willen ons talent inzetten om samenlevingen te helpen omgaan met de impact van de digitale revolutie en de automatiseringsgolf. Onze kernactiviteit bestaat erin onze klanten klaar te stomen voor hun digitale toekomst. Maar we zijn ons er evengoed van bewust dat er ook mensen zijn die de digitale trein missen. Omdat ze niet over de juiste apparatuur beschikken, omdat ze onvoldoende technische bagage hebben om nieuwe technologieën te gebruiken, of omdat ze – zoals velen – simpelweg geen toegang hebben tot de digitale wereld. We proberen die digitale kloof te dichten, zodat iedereen mee kan profiteren van de digitale vooruitgang en niemand uit de boot van de digitale revolutie valt.
Dat doen we door concrete acties te organiseren, zoals onze samenwerking met Digital City, Actiris en Bruxelles Formation (de Franstalige openbare dienst voor beroepsopleiding in Brussel). Samen hebben we een twee maanden durende training uitgewerkt om twaalf mensen wegwijs te maken in de wereld van het testen. Na afloop konden elf van de twaalf cursisten bij ons aan de slag. Die deelnemers hebben een bijzonder diverse achtergrond, waarmee we diversiteit promoten en tegelijkertijd het tekort aan geschikte kandidaten in onze sector aanpakken. Dit initiatief toont aan dat je geen masterdiploma hoeft te hebben om in de IT-sector aan de slag te gaan. Zo helpt een op CSR gebaseerde actie meteen ook HR uit de nood in de zoektocht naar geschikte kandidaten.
België
Mijn grootste realisatie tijdens mijn eerste halfjaar als CSR Officer in België is de beginnende transformatie van onze organisatie – en dan vooral in de hoofden van onze werknemers – om meer voeling te krijgen met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat is deels te danken aan de doeltreffende combinatie van sterke principes en concrete acties. Naast tal van andere initiatieven organiseerden we ook een twee maanden durende campagne om de vrouwen in de technologiesector in de bloemetjes te zetten. Die campagne bestond uit diverse evenementen voor een ruim publiek, waaronder workshops in samenwerking met ngo’s, de projectie van ‘King Richard’ (een film over de zussen Williams, twee vrouwen die een indrukwekkende tenniscarrière wisten uit te bouwen), interviews met vrouwelijke rolmodellen enz.
Maar de weg is nog lang. Een van de voornaamste ambities voor de komende maanden en jaren is dan ook de toenemende integratie van ons ecosysteem in onze CSR-strategie en de bijbehorende activiteiten. CSR mag geen concurrentiethema zijn. We delen deze planeet en de rijkdom die ze ons biedt met z’n allen, en dus moeten we er ook samen zorg voor dragen. Er staan bijgevolg nog heel wat samenwerkingen op stapel: met andere organisaties, partners en onze lokale gemeenschap.
‘Samen’ is het sleutelwoord
Samengevat ben ik ervan overtuigd dat Capgemini zich in een unieke positie bevindt om een leidende rol te spelen in dit tijdperk waarin CSR steeds meer aanwezig is bij alles wat we doen. We beschikken over tal van getalenteerde werknemers en bijzonder veel innovatieve technologie. Die willen we maximaal benutten om een meer duurzame en inclusieve toekomst uit te bouwen. We zijn aan zet om disruptieve technologieën te creëren die een antwoord bieden op de maatschappelijke uitdagingen waarmee we allemaal worden geconfronteerd. Maar we vertrouwen er evengoed op dat we onze nieuwste technologie, menselijk talent, en energie kunnen inzetten om onze partners en klanten te helpen bij het realiseren van hun CSR-ambities. Samen kunnen we een inclusieve en milieuvriendelijke samenleving uitbouwen waarin iedereen op-en-top zichzelf kan zijn. Samen realiseren we de toekomst waarvan iedereen droomt!
Dit is een ingezonden bijdrage van Annlore Defossez, Corporate Social Responsibility Officer bij Capgemini. Klik hier voor meer informatie over het bedrijf.