Vandaag kan je zowat al je workflows ondersteunen met moderne applicaties, zelfs wanneer de kelder nog vol legacy staat. RPA evolueerde van hulpmiddel naar krachtige tool en implementatie wordt bovendien eenvoudiger dan ooit.
RPA is één van de topprioriteiten voor Belgische IT-teams en wint ook wereldwijd aan belang. Logisch: automatisering door Robot Process Automation (RPA) helpt ondernemingen om een versnelling hoger te schakelen in uitdagende omstandigheden. De technologie vandaag heeft twee heel belangrijke troeven. De eerste is inherent aan RPA zelf: de technologie automatiseert workflows op basis van de interface van applicaties en heeft dus geen API’s nodig.
Zie een RPA-bot als een digitale collega die je alle repetitieve taken kan aanleren die je zelf op een computer uitvoert. De tweede troef is de eenvoud: iedere business user kan vandaag effectief zelf een bot opleiden om hem of haar te helpen waar mogelijk.
Programmeren voor de business user
Dat laatste is niet vanzelfsprekend: om iemand die geen kaas heeft gegeten van IT op weg te zetten met RPA, moet de software aan heel wat eisen voldoen. “RPA breekt door wanneer we de business user in staat stellen eenvoudige taken te automatiseren”, vertelt Boris Krumrey, Vice President voor Automation Innovations bij RPA-specialist UiPath. “Heel veel kenniswerkers verdoen minstens een deel van hun tijd aan het versluizen van data van database A naar B. Daar valt flink wat tijdswinst te boeken.”
“RPA breekt door wanneer we de business user in staat stellen eenvoudige taken te automatiseren”
Boris Krumrey, Vice President Automation Innovations UiPath
Wanneer RPA en low-code de handen in elkaar slaan, wordt RPA plots erg toegankelijk. UiPath mikt er op om zijn automatiseringssuite net zo toegankelijk en gebruiksvriendelijk te maken als Excel. Zo kunnen kenniswerkers zelf mogelijkheden tot automatisering identificeren en een oplossing uitwerken. Bij de ontwikkeling (of het leerproces) van de bot komt geen IT-specialist te pas. Dat is zeker vandaag een enorm pluspunt. Er is een chronisch tekort aan IT-specialisten waardoor het jammer is om beschikbare expertise in te zetten om taken uit te voeren die de business user met de juiste hulp zelf kan.
De complexiteit van eenvoud
Het is als vuistregel niet eenvoudig om iets eenvoudig te maken. Dat is bij RPA niet anders. “Vanaf de start werken onze ontwikkelaars daarom nauw samen met klanten”, vertelt Krumrey. “Ze spreken rechtstreeks met gebruikers en zorgen er zo voor dat de low-code-aanpak van de RPA-suite aansluit bij de capaciteiten van echte business users.”
UiPath kan als RPA-specialist verder beroep doen op een erg actieve gemeenschap van enthousiastelingen. “We zetten ons product dicht bij de mensen en vertrouwen op hun feedback. Dat combineren we met experts met een meer zakelijk geïnspireerde achtergrond. Zij bieden een tegengewicht voor de technische ontwikkelaars.”
Orchestratie en management
Het resultaat van de toegankelijkheid kan een wildgroei aan RPA-bots zijn, maar ook daar bestaat een oplossing voor. “RPA-bots zijn zoals applicaties”, verduidelijkt Krumrey. Volgens de expert omarmen organisaties graag low-code en RPA, maar durven ze het operationele luik al eens uit het oog te verliezen. “Wanneer je veel applicaties draait, heb je een manier nodig om die het overzicht te bewaren. Dat neemt de vorm aan van een managementlaag met een orchestrator.”
lees ook
Waarom RPA en test automation voor elkaar gemaakt zijn
Met operationeel management van de RPA-bots kan je de dingen effectief als applicaties gebruiken en beheren. Dan is er plots meer mogelijk dan automatisering van eenvoudige of repetitieve taken alleen. “In een eerste fase automatiseren organisaties vaak interne taken, maar je kan RPA ook gebruiken om klantgerichte toepassingen te ontwikkelen.” Krumrey ziet hoe RPA-bots gebruikt worden als modules die een onderdeel worden van andere applicaties. Met UiPath-RPA kan je dan een functioneel element bouwen dat gekoppeld is aan een HTML 5 front-end.
Moderne apps op legacy-infrastructuur
De manier van werken is volgens Krumrey zeker interessant voor organisaties met een flinke dosis legacy. “Grote verzekeringsbedrijven kampen bijvoorbeeld met technische beperkingen omwille van de legacy-software die ze noodgedwongen draaien. Die heeft vaak geen API en is erg moeilijk te verbinden met moderne toepassingen. Een eenvoudige RPA-functie kan een oude back-end wel aan een modern front end-systeem koppelen. Met een RPA-laag maak je zo een koppeling tussen de oude interface en een moderne UI, die je vervolgens aan klanten kan presenteren.”
Je kan RPA ook gebruiken om klantgerichte toepassingen te ontwikkelen.
Boris Krumrey, Vice President Automation Innovations UiPath
Dergelijke toepassingen zijn natuurlijk niet meer het domein van business users, maar ook hier is een low-code-aanpak belangrijk. Als organisatie heb je voor een verregaande transformatie specialisten nodig met een kennis van RPA, maar niet noodzakelijk met ervaring in specifieke programmeertalen. Het is veel eenvoudiger om mensen met die bredere technische kennis te vinden.
Naast low code en de management- en orkestratielaag, is het ecosysteem volgens Krumrey essentieel. “We willen niemand verplichten onze oplossingen te gebruiken. Samenwerkingen met tal van andere suites is belangrijk omdat je RPA als een geïntegreerd element van je application stack moet zien.”
Potentieel
De visie van Krumrey maakt duidelijk wat er vandaag mogelijk is met RPA. Hij ziet de technologie als veel meer dan een mechanisme om te automatiseren aan de hand van de interface van bepaalde programma’s. “Zo kunnen RPA-bots ontwikkeld met UiPath-technologie echte applicaties of microservices worden dankzij een capabele orchestratielaag. De lage instapdrempel zorgt ervoor organisaties snel complexe taken met stokoude back-ends in handige nieuwe toepassingen kunnen gieten. Hij benadrukt trots dat de functionaliteit voorlopig helemaal uniek is aan het aanbod van UiPath, en de concurrentie er volgens hem nog geen antwoord op heeft.
Zie RPA dus niet meer als een afzonderlijke technologie die ervoor zorgt dat de inhoud van facturen sneller in de juiste spreadsheet terecht komt. Bekijk het meer als een strategie om snel moderne apps te bouwen op eender welke fundering, hoe oud die ook is.
Deze redactionele bijdrage kwam tot stand met samenwerking van UiPath. Via deze link ontdek je meer over de oplossingen van het bedrijf.
lees ook