E-invoicing is al langer de norm, maar papieren facturen zijn helaas nog talrijk in omloop vandaag. Basware helpt organisaties om de papierberg te verwerken met SmartPDF, een automatische dienst die de juiste informatie digitaliseert.
Vorig jaar lanceerde Basware SmartPDF, een nieuwe AI-dienst die automatisch factuurgegevens registreert. Vandaag hebben bijna alle PDF-bestanden gestructureerde info zodat de analyse niet langer puur op beeldherkenning moet gebeuren. Dat geeft Basware de mogelijkheid om accuraat data te vatten en zo het facturatieproces te optimaliseren en automatiseren.
Die laatste is de belangrijkste motivatie voor de nieuwe SmartPDF AI. Het gaat verder dan de standaardfunctie die er voordien was en heeft vandaag volgens Sami Peltonen, VP of P2P Product Management bij Basware, een accuraatheid van ongeveer 98 procent.
“Dat hoge percentage komt omdat we enorm veel data verwerken jaarlijks via al onze klanten. Dat gecombineerd met historische data laat ons toe om een kwalitatief AI-model te ontwikkelen dat via machine learning (ML) elke dag steeds beter wordt.”
Basware SmartPDF
Bij elke klant waar SmartPDF wordt uitgerold, moet het systeem eerst leren van alle interne informatie binnen de organisatie. Door middel van oude facturen wordt het ML-model verder verfijnd. “Pas op, dat leren is niet iets dat klantspecifiek is”, benadrukt Peltonen. “Elke klant voegt informatie toe aan de gehele machine, zodat het systeem in zijn totaliteit slimmer wordt. De zogenaamde last mile is altijd wel een custom proces bij elke klant om zo dicht mogelijk tegen die 98 procent te komen.” Basware biedt de optie aan de klant om die eigen training zelf te doen, of om die te laten superviseren door Basware.
Elke klant voegt informatie toe aan de gehele machine, zodat het systeem in zijn totaliteit slimmer wordt.
Sami Peltonen, VP of P2P Product Management bij Basware
Binnen Basware heeft SmartPDF het meest geavanceerde neurale netwerkalgoritme. Er zijn nog andere apps die voorzien worden van AI-intelligentie, maar SmartPDF staat het verst door de combinatie van beeldherkenning en andere logica die belangrijk is in het facturatieproces.
Die intelligentie rond machine learning en AI heeft Basware deels intern, maar het bedrijf doet ook beroep ook externe kennis. Deze AI-experts zijn belangrijk volgens Peltonen omdat er ontzettend veel gebeurt in het AI-landschap dat je dat onmogelijk zelf allemaal kan coveren. “Je moet herkennen wat wel nuttig is en wat niet. Externe partners tonen ons welke nieuwe algoritmes nuttig zijn.” Hij benadrukt wel dat ongeacht welk AI-model je hanteert, data altijd het belangrijkste blijven. Die heeft Basware in overvloed met miljarden transacties per jaar die door het systeem lopen.
Training richting steeds preciezer model
SmartPDF AI verwijdert het toevoegen van factuurgegevens uit het proces. Het maakt daarbij niet uit of het om een nieuwe leverancier gaat die een eerste factuur stuurt, of een bestaande met een nieuwe factuuropmaak. De tool is ontworpen om zo weinig mogelijk vragen te stellen. Wanneer die er toch zijn, neemt het de antwoorden mee in zijn AI om in de toekomst automatisch een beslissing te nemen. De AI houdt bovendien niet enkel rekening met tekst maar ook met functies zoals lettertypes, lijnen en logo’s. Ze detecteert patronen om de uiteindelijke nauwkeurigheid te verhogen.
“Met onze geschiedenis op het gebied van e-facturering en onze automatische extractiemogelijkheden beschikken we over een zeer grote dataset om de nieuwe AI-modellen te trainen”, aldus Dany De Budt, Country Manager bij Basware.
“Eenmaal toegepast op de historische klantfacturen, leert en verbetert de kunstmatige intelligentie telkens opnieuw met weinig menselijke interventie. Hierdoor bespaart de crediteurenadministratie veel tijd. We hebben al een wereldwijde zakelijke klant die op onze beoogde nauwkeurigheids- en kwaliteitsniveaus teert en zelf praktisch niets hoeft te verrichten. Binnenkort gaat een andere klant de pilotfase in. Met deze eerste resultaten hebben we er vertrouwen in dat de technologie nu klaar is voor alle klanten.”
Met onze geschiedenis op het gebied van e-facturering beschikken we over een zeer grote dataset om de nieuwe AI-modellen te trainen
Dany De Budt, Country Manager bij Basware
De informatie blijft te allen tijde in een elektronisch formaat, waardoor fouten bij het extraheren van gegevens worden geëlimineerd. Dat betekent dat er minder papier nodig is, minder handmatige handeling, betere gegevensnauwkeurigheid en snellere verwerking van facturen. Basware let ook goed op de training van het model dat SmartPDF steeds preciezer wordt. Er is daarom altijd een niveau van controle door de eindgebruiker, het financiële team en andere experts die af en toe steekproeven doen.
Dynamisch schalen
De SmartPDF-dienst draait op AWS waar het bedrijf dynamisch kan schalen wanneer het nodig is. Wanneer we op de veiligheid en privacy wijzen van alle data in de cloud, countert Peltonen duidelijk. “Privacy is vandaag niet meer een probleem, waar dat vijf jaar geleden wel was. Vandaag is het net omgekeerd.”
“AWS is volgens ons de veiligste cloudprovider en het meest compliant om het SmartPDF-proces te draaien. Heel soms komen we publieke instellingen tegen die het er moeilijk mee hebben dat gegevens in een publieke cloud worden verwerkt. We merken wel dat de critici snel in aantal afnemen.”
Dat betekent niet dat Basware met oogkleppen op verder aan de weg timmert. Het lanceerde bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk nog een aparte dienst voor de publieke sector met een eigen cloud. Het kan dus wel, maar volgens Peltonen is de vraag heel beperkt. “In 99 procent van de gevallen is de traditionele samenwerking met AWS ruim voldoende, maar we bekijken het telkens case per case.”
Dit is een redactioneel stuk in samenwerking Basware. Voor meer informatie rond hun oplossingen kan je hier terecht.