Waar staan Belgische bedrijven in het AI-tijdperk?  

AI zit steeds meer ingebakken in bedrijfsprocessen, althans dat is wat we denken. Hoe beïnvloedt AI de vaardigheden en waar staan we vandaag in het AI-tijdperk?  

Artificiële intelligentie (AI) baant zich een weg in de bedrijfsprocessen die steeds efficiënter en productiever worden. Bovendien vindt er een verschuiving plaats op gebied van vaardigheden. Hoe ingebakken zal AI in bedrijven zitten? “We bevinden ons nog maar aan het begin van het AI-tijdperk”, stelt Thijs Paepen, Accountmanager bij Ctac. Rond de tafel sluiten nog aan Mathias Coopmans, Cloud en Architecture Lead bij SAS, Ziad A Fayad, Data Cloud Specialist Lead bij Salesforce en Christophe Robyns, Managing Partner bij Agilytic. De experts bespreken hoe AI de bedrijfsprocessen verandert, de vaardigheden een nieuwe invulling geeft en waar we in Vlaanderen staan.

Prille begin van AI  

“We bevinden ons nog maar aan het begin van het AI-tijdperk, maar de mogelijkheden zijn nu al enorm”, begint Paepen. Generatieve AI-tools worden in bedrijven ingezet om routinetaken te versnellen en de productiviteit te verhogen. “Presentaties maken, offertes opstellen of klantonderzoeken: deze taken kunnen dankzij AI in enkele minuten worden uitgevoerd, wat eerder uren of dagen kostte”, licht hij toe. Ook Fayad merkt op dat AI in een breed scala aan toepassingen wordt gebruikt: “Van sales en marketing tot juridisch werk en productie.”  

We bevinden ons nog maar aan het begin van het AI-tijdperk, maar de mogelijkheden zijn nu al enorm.

Thijs Paepen, Accountmanager bij Ctac

Zwakke fundering   

Iedereen rond de tafel ondersteunt de waarde van AI binnen bedrijven, maar met enig scepticisme. Robyns haalt een interessante discrepantie aan. “Als we de media mogen geloven is alles AI en gebruikt iedereen het al, maar in de realiteit zijn veel bedrijven er nog niet klaar voor. De realiteit van kmo’s in België is dat ze nog niet de juiste teugels in handen hebben om de ‘lege hersenen’ van AI-agents te vullen met correcte data”, stelt Robyns.  

Agentic AI  

In het huidige AI-tijdperk kunnen we niet om ‘AI-agents’ heen. “AI-agents zijn niet meer dan een framework en set aan tools”, vindt Fayad. Hij gelooft dat Agentic AI de kloof tussen analyse en actie kan verkleinen, waardoor bedrijven sneller resultaten kunnen behalen.   

AI-agents zijn niet meer dan een framework en set aan tools.

Ziad A Fayad, Data Cloud Specialist Lead bij Salesforce

Toch merkt Paepen op dat er nog veel vertrouwen nodig is om de actie uit handen te geven aan AI. Hij licht dit toe met een voorbeeld. “Wanneer ik de auto instap, vraagt Google Gemini me meteen naar waar ik rijd, om de kortste route voor te stellen. Dit zijn suggesties die ik kan vertrouwen of niet. Voor we erop vertrouwen dat AI in het algemeen de gewenste en juiste actie zal uitvoeren, zullen er nog jaren aan juiste suggesties moeten komen en zal er controle nodig zijn.” 

Zero skills?  

AI is in staat om heel wat taken van werknemers over te nemen, iets wat veel bedrijven reeds ondervonden. “Op zakelijk niveau zal AI ervoor zorgen dat er ‘zero skills’ nodig zijn”, stelt Paepen. “Dit betekent niet dat het menselijke aspect overbodig wordt. Maar op een zeker (zakelijk) niveau zullen er geen skills meer nodig zijn, tenzij voor de interpretatie van de data. Dit is anders op technisch gebied, waar je nog steeds data-experten nodig zal hebben voor de implementatie en verbinding met verschillende systemen.”    

lees ook

AI stimuleert groei van tech-functies wereldwijd

Fayad pikt hierop in met een korte anekdote uit een boek (Range, David Epstein). “Tijdens de technologische evolutie moest een functie zoals bankteller al snel plaatsmaken voor een bankautomaat. Dit betekende niet dat de rol van bankteller verdween, hij kreeg gewoon een andere invulling, zoals bijvoorbeeld een meer adviserende en klantgerichte functie”, legt Fayad uit. AI zal dus niet per se rollen doen verdwijnen, maar geeft ze wel een andere invulling.   

AI zorgt ervoor dat de vaardigheden van mensen evolueren.

Mathias Coopmans, Cloud en Architecture Lead bij SAS

Coopmans sluit zich hierbij aan. “AI zorgt ervoor dat de vaardigheden van mensen evolueren.” Er vindt volgens hem een verschuiving plaats naar meer generalistische vaardigheden en empathie. Hij benadrukt dat dankzij AI veel repetitieve taken worden geautomatiseerd, waardoor medewerkers zich kunnen richten op meer strategische en waardevolle taken. “Hoewel technische vaardigheden nog steeds belangrijk zijn, wordt de nadruk steeds gelegd op het interpreteren van data en het stellen van de juiste vragen”, stelt hij.  

Kip en het ei  

Zijn het eerst de mensen die nieuwe vaardigheden leren door nieuwe tools, of overschrijden de menselijke vaardigheden de bestaande tools wat ervoor zorgt dat tools verder evolueren? “Dit is het typische kip- en ei-vraagstuk dat we ons ook binnen het AI-domein kunnen stellen”, aldus Coopmans.   

Daarnaast benadrukt Coopmans een belangrijk voordeel van AI-modellen. “Als we bestaande kennis van verschillende collega’s vastleggen in dergelijke modellen, kan dit veel waarde opleveren”, aldus Coopmans. “Hierdoor kunnen bedrijven hun data efficiënter verwerken en bestaande kennis op nieuwe manieren toepassen.”  

Goed op weg  

Hoewel de AI-technologie snel evolueert en de technologische kennis van de meeste bedrijven overschrijdt, zijn er toch enkele pioniers die het tegendeel bewijzen. “We mogen ons als Belgen niet onderschatten”, stelt Coopmans. “Ik werk in een EMEA-rol die me tot verschillende organisaties in Europa en de UK brengt. Daar zie ik gelijkaardige uitdagingen en successen als in België, we mogen dus zeker trots zijn op onszelf.” Ook Robyns benadrukt een positieve evolutie binnen België. “Ik merk dat er steeds meer initiatieven zijn om mensen op te leiden en leren omgaan met deze AI-tools.”   

lees ook

Belgische kmo’s sneller weg met AI dan Europese concurrenten


Dit is het derde redactionele artikel in een reeks van drie rond het thema data en analytics. Klik op onze themapagina om alle artikelen van de ronde tafel te zien, de video en onze partners.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.