Avanade: “Het is flauw om problemen met thuiswerk aan Covid-19 te wijten”

avanade thuiswerk

De abrupte overstap naar thuiswerk vroeg om een grote technologische inspanning, maar verliep al bij al vlot. Wanneer een organisatie wel grote technologische problemen ondervindt, is het al te gemakkelijk om naar het virus te wijzen, klinkt het bij Avanade. De kiem ervan hebben de bedrijven zelf doorgaans eerder al gepland.

Nu de Covid-19-pandemie het economische landschap drastisch heeft veranderd, peilt Techzine bij verschillende IT-bedrijven naar hun inzichten. We praatten eerder al met Cegeka, Capgemini en een tiental andere bedrijven uit diverse sectoren over de impact van telewerk op de eigen organisatie en bij klanten. De teneur is veelal dezelfde: de meeste bedrijven hebben de overstap naar een thuiswerkregime al bij al vlot gemaakt.

Kleine euvels

“We mogen trots zijn op de mensen van de IT-afdelingen”, vertelt Johann Corlemeijer, country manager voor IT-consultancyspecialist Avanade. “Zij hebben dag en nacht gewerkt om een snelle overstap naar telewerk mogelijk te maken. Uiteindelijk lukte de transitie zo zonder al te veel problemen. De meeste bedrijven hadden al ervaring met een minimum aan thuiswerk, en wie SaaS-oplossingen omarmt kan helemaal snel schakelen.”

We mogen trots zijn op de mensen van de IT-afdelingen.

Dat wil niet zeggen dat er geen hindernissen waren. “Aanvankelijk zagen we wel wat problemen met netwerkinfrastructuur”, weet Corlemeijer. “Die deden zich doorgaans voor op de bedrijfslocatie zelf. Het ging dan om problemen met bijvoorbeeld complexe securityregels die verbindingen moeilijk maakten. Fysieke problemen waren niet vaak aan de orde.”

Was dat toch het geval, dan werden er praktische oplossingen geïmplementeerd. Wanneer de VPN-capaciteit te klein is, kan een bedrijf tijdelijk videocalls beperken en audio als alternatief naar voren schuiven tot er nieuwe infrastructuur wordt uitgerold.

Het is niet zo dat alle obstakels nu overwonnen zijn. “Er komen nog enkele praktische problemen aan”, voorspelt Corlemeijer. “Het zal moeilijker worden om laptops te vervangen, zeker voor toestellen met specifieke hardwarevereisten.”

SaaS

Zelfs voor wie volledig op SaaS vertrouwt, waren de eerste dagen hobbelig. Zo kampte Microsoft Teams twee dagen lang met een storing, net aan het begin van de thuiswerkperiode. Toch is Corlemeijer onder de indruk. “We klagen al eens over de dominantie van de grote spelers op de markt, maar wat een straffe prestatie hebben zij neergezet. Zij werken volgens dezelfde social distancing regels, ze hebben ook zieke mensen en mogen evenmin reizen. De uitdagingen zijn enorm. Teams kreeg er bijvoorbeeld 12 miljoen gebruikers bij op enkele weken. En toch hebben ze die groei met relatief weinig problemen gebolwerkt.”

Lees ook: Desktop in een Ikea-zak: Hoe bedrijven in België met het plotse thuiswerk omgaan

Avanade spitst zichzelf toe op Microsoft-diensten en was dus nauw betrokken bij de onderbreking in de Teams-dienstverlening. “Dat zorgt natuurlijk voor onrust bij klanten. Het nadeel van SaaS is dat je geen controle hebt over de manier waarop de provider omgaat met resources. Veel meer dan communiceren met de klant kan je niet doen, terwijl je weet dat Microsoft achter de schermen druk werkt aan een oplossing voor het probleem.” Microsoft heeft het probleem uiteindelijk snel kunnen oplossen. “Projecten in andere domeinen werden uitgesteld en resources werden ingezet om onder andere Teams te ondersteunen.”

Grotere problemen

Uiteindelijk raakten zowel lokale als cloudproblemen verholpen en wordt thuiswerk door veel werknemers omarmd. Natuurlijk zijn er ook bedrijven waarbij de overstap minder goed liep. Denk maar aan organisaties waar thuiswerk nooit een optie was, of bedrijven die mensen met de desktop in een tas naar huis sturen. “Dat is helemaal erg”, merkt Corlemeijer op, “want als werknemers van thuis uit met een desktop aan de slag kunnen, was de infrastructuur voor telewerk altijd al in orde, maar was het gewoon niet toegestaan.”

Andere bedrijven mankeren infrastructuur en oplossingen. Wie lokaal werkt, geen veilige VPN-toegang tot zijn servers kan uitrollen en nauwelijks vertrouwt op cloudoplossingen, heeft het wel moeilijk. “Maar dat mag je niet aan Covid-19 wijten”, vindt Corlemeijer. “Er zijn bedrijven die legacy-toepassingen nooit vervangen hebben door een modern alternatief, niet wilden weten van virtualisatie of SaaS. Dat zijn onderliggende kwalen die altijd tot problemen gingen leiden, maar nu in één grote klap naar boven komen.”

Wakker geschud

Voor dergelijke bedrijven is Covid-19 uiteindelijk misschien nog geen slechte zaak, zeker in een land als België, dat economische en sociale ondersteuning biedt tijdens de crisis. “De organisaties krijgen nu een klap, maar soms heb je een klap nodig.” Alle onderliggende technologieproblemen komen nu in één keer bloot te liggen, wat betekent dat de bedrijven in kwestie zich nog kunnen omvormen voor het te laat is en ze uit de markt geconcurreerd worden door efficiëntere en flexibelere collega’s.

Soms heb je een klap nodig.

Corlemeijer vermoedt dat de ogen voor iedereen opengaan “Niet alleen voor thuiswerk, maar ook de manier van samen zakendoen.” Plots blijkt er heel veel toch gewoon vanop afstand te kunnen. “Ook ons eigen gedrag verandert. We kopen plots alles online, blijven we dat doen? Dan zijn er de internationale evenementen. Die kosten geld, mensen moeten reizen… Nu ontdekken we dat veel evenementen ook gewoon live via een stream kunnen. Ik denk dat we aan de vooravond staan van een compleet nieuwe manier van werken.”

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home