Generatieve AI in België vs. de wereld: Veel enthousiasme, weinig opleiding

Hoe organisaties omgaan met generatieve AI, en wat hun toekomstplannen zijn, maakt onderwerp uit van menig onderzoek. NTT doet zijn duit in het zakje met een grote wereldwijde bevraging, waarin ook Belgische respondenten verwerkt zitten. Optimisme en uitdagingen zijn de sleutelwoorden.

Organisaties groot en klein zetten sterk in op generatieve AI, dat is geen geheim. NTT peilde naar de manier waarop in een groot onderzoek met 2.300 respondenten wereldwijd. Uit het Global GenAI Report blijkt opnieuw dat bedrijven massaal inzetten op deze innovatie.

Belgische organisaties volgende de trend, maar specifieke uitdagingen blijven een rem zetten op het volledige potentieel van GenAI. Hoe denken Belgische organisaties over generatieve AI, en in welke mate verschikt dat met de wereldwijde trend?

Optimisme en beperkingen

Het optimisme over GenAI is volgens het onderzoek in België net iets sterker dan wereldwijd, maar het verschil is heel klein. In feite kunnen we stellen dat zowat iedereen denkt dat generatieve AI een grote impact zal hebben, en investeringen noodzakelijk zijn.

  • 98 procent van de Belgische CEO’s verwacht dat GenAI een materiële impact zal hebben op hun organisaties, net iets hoger dan de 97 procent wereldwijd.
  • Net als wereldwijd is er een breed gedragen intentie om verder te investeren in GenAI: 98 procent van de Belgische organisaties heeft plannen om hun uitgaven op dit gebied te verhogen, vergelijkbaar met de 99 procent wereldwijd.

Hoewel de ambitie duidelijk aanwezig is, kampen Belgische organisaties met technische beperkingen. Alle Belgische respondenten geeft aan dat legacy-infrastructuur een barrière vormt voor het effectief inzetten van GenAI, tegenover 90 procent wereldwijd.

Strategie op maat van het bedrijf?

NTT stipt strategische planning aan als een cruciaal onderdeel van succes voor generatieve AI-strategieën. België loopt hier echter licht achter op wereldwijde cijfers:

  • 78 procent van de Belgische organisaties heeft een goed gedefinieerde GenAI-strategie, iets lager dan de 83 procent wereldwijd.
  • Slechts 48 procent heeft deze strategie afgestemd op hun bedrijfsplannen, wat bijna gelijk is aan het wereldwijde cijfer van 49 procent. Dit gebrek aan afstemming beperkt zowel het rendement op investeringen als de tevredenheid over de behaalde resultaten.

Zoek het zelf maar uit

Een opvallende zwakte in ons land is het gebrek aan aandacht voor opleiding en het verbeteren van vaardigheden. Slechts 33 procent van de Belgische leidinggevenden is van plan om trainingen en leermiddelen in te zetten om het gebruik van GenAI te optimaliseren. Dat is toch aanzienlijk lager dan het wereldwijde gemiddelde van 44 procent.

lees ook

Europese professionals gebruiken massaal AI zonder bijhorende training

De bevindingen liggen daarmee helemaal in lijn met die van een eerder onderzoek van ISACA. Ook daaruit bleek dat training geen prioriteit is voor organisaties. ISACA stelde op basis van een Europees onderzoek vast dat 40 procent geen enkele vorm van opleiding biedt.

“Als bedrijven geen gepaste trainingen aanbieden, lopen werknemers het risico bang te worden voor het onbekende”, denkt Robin Joncheere, CEO in België bij NTT DATA. “Onbekend is onbemind, en het is niet de bedoeling dat mensen bang worden dat GenAI hun werk zal overnemen. Integendeel, we willen juist dat iedereen de mogelijkheden inziet die de technologie biedt.”

Hij gaat verder: “Het is niet alleen belangrijk om trainingen over GenAI te geven, maar ook om te erkennen dat deze nieuwe vorm van input een impact heeft op verschillende rollen van leidinggevenden en binnen teams. Om processen, diensten en producten te verbeteren en te bedenken met de hulp van GenAI, zijn kennis en inzicht in de nieuwe tools juist nu essentieel. Ook wanneer GenAI wordt gebruikt om een bedrijfsstrategie op te zetten of te evalueren, kan dit alleen efficiënt verlopen met voldoende expertise en begrip.”

Verbeterpunten

Belgische organisaties tonen dezelfde ambitie als hun internationale tegenhangers, met hoge verwachtingen en substantiële investeringsplannen voor GenAI. Toch brengt het NTT-onderzoek duidelijke verbeterpunten naar boven.

  • Modernisering van infrastructuur is essentieel om generatieve volledig te benutten, en daar loopt België een beetje achter.
  • Betere afstemming tussen strategie en bedrijfsdoelen kan het rendement op investeringen verhogen.
  • Meer focus op training en ontwikkeling is nodig om werknemers voor te bereiden op deze nieuwe technologie.

Dezelfde pijnpunten komen in verschillende onderzoeken naar boven, maar beterschap lijkt niet meteen in zicht. Het valt op dat de uitrol van generatieve AI prioritair is, en omkadering daarbij vergeten wordt. Organisaties dreigen zo fouten uit het verleden te herhalen: digitaliseringsprojecten staan of vallen met het enthousiasme en de skills van de betrokkenen. Door projecten meer af te stemmen op de bedrijfsstrategie, en werknemers op te leiden, is de kans groter dat bedrijven snel een positieve impact van de nieuwe technologie zullen zien.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.