[ADVERTORIAL] Een van de belangrijkste redenen waarom organisaties investeren in hypergeconvergeerde infrastructuur (HCI) in hun datacenters, is eenvoud. Door server, storage en networking te combineren in enkele, clusterklare nodes, wordt veel van de complexiteit van traditionele drielagige IT geëlimineerd.
Als de HCI-leverancier heeft samengewerkt met specialisten op het gebied van virtualisatie- en beveiligingssoftware, kan deze eenvoud worden uitgebreid van de HCI zelf tot andere delen van het IT-landschap van de onderneming.
En dit is belangrijk voor drukbezette technologieteams, die gevraagd worden om bedrijfsinnovatie te ondersteunen en tegelijkertijd de organisatie en haar gegevens te beschermen tegen toenemende veiligheidsrisico’s. De jaarlijkse wereldwijde kosten van cybercriminaliteit zullen tegen het einde van 2021 naar verwachting $6 miljard bedragen, en het gemiddelde bedrag dat organisaties uitbetalen bij individuele ransomware-aanvallen in Europa, de VS en Canada, is gestegen van iets meer dan $ 115K in 2019 naar $ 312K in 2020. Tegen deze achtergrond moeten grote en kleine technologische teams slim te werk gaan als ze hun uitdagende doelstellingen willen halen.
Hieronder geven we een aantal manieren aan waarop HCI deze teams kan helpen bij het vereenvoudigen van de manier waarop ze de continuïteit van IT-services waarborgen en gegevensbeveiliging beheren, en zo vakkundige resources vrijmaken om zich te richten op hoogwaardige bedrijfsinnovatie.
Gecentraliseerd en vereenvoudigd beheer
Het beheer van traditionele, drielagige on-premise IT-omgevingen vereist doorgaans de inbreng van specialisten op het gebied van opslag, servers en netwerken, evenals andere gebieden zoals virtualisatie. Dit resulteert in complexe en potentieel tijdrovende processen om up-to-date te blijven en te reageren op gebeurtenissen.
Één van de sterke punten van HCI is dat het veel (of zelfs alle) van deze onderdelen samenbrengt. De leverancier biedt doorgaans gecentraliseerde systeemadministratie en beheertools voor servers, opslag en netwerken – en mogelijk ook andere datacenterinfrastructuur, edge-apparaten, virtualisatiesoftware en endpoints.
Deze consolidatie betekent dat de omgeving door een kleiner team kan worden beheerd, waarbij één persoon problemen op elk niveau kan aanpakken, van resource-provisioning tot beheer, herstel, prestatie-upgrades en patching. Als gevolg hiervan kan de organisatie hetzelfde (of betere) niveau van IT-dienstverlening leveren met minder middelen, wat betekent dat bekwame mensen kunnen worden vrijgemaakt om zich te concentreren op strategisch innovatiewerk.
En hoewel dit betekent dat een overstap naar HCI een evolutie van de vaardigheden van het IT-team vereist, hoeft het geen steile leercurve te zijn. Slimme organisaties kiezen voor HCI-platforms die aansluiten op bestaande investeringen, zodat ze gebruik kunnen maken van vaardigheden die ze al bezitten in technologieën als VMware, Microsoft of Nutanix.
Eén set updates om toe te passen
Een van de belangrijkste aspecten van het up-to-date houden van uw IT – en daarmee beschermd tegen beveiligingsrisico’s – is het tijdig toepassen van patches en updates. De complexiteit hiervan, waaronder de noodzaak van downtime, of om te testen of een patch voor een bepaald onderdeel invloed heeft op een ander, betekent echter dat het niet ongebruikelijk is dat organisaties hun infrastructuur gedurende lange perioden ongepatcht en kwetsbaar laten.
Als onderdeel van zijn ThinkAgile HCI-aanbod heeft Lenovo getracht deze uitdagingen aan te pakken. Klanten profiteren van volledig geteste, geconsolideerde patches voor de verschillende onderdelen van hun oplossing. Lenovo is ook een partnerschap aangegaan met toonaangevende leveranciers van virtualisatie- en andere software, om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen die op zijn ThinkAgile HCI-infrastructuur kunnen draaien. Één van de daaruit voortvloeiende voordelen is dat patches en updates voor andere onderdelen van de stack waar nodig worden gebundeld met HCI-updates.
Samen zorgen deze maatregelen ervoor dat HCI het up-to-date blijven sneller, makkelijker en met minder risico’s mogelijk maakt, waardoor IT-teams maximale bescherming kunnen bieden tegen bedreigingen en kwetsbaarheden.
Sneller herstel na beveiligingsincidenten
Bij een beveiligingsincident op infrastructuurniveau hoeven er bij herstel van een hypergeconvergeerde omgeving doorgaans minder systemen te worden hersteld dan bij een conventioneel drielaags datacenter, waardoor het herstel over het algemeen sneller verloopt. Herstel kan ook worden versneld door HCI-platforms te kiezen waarbij de leverancier oplossingen van toonaangevende leveranciers van beveiliging, back-up en herstel heeft geïntegreerd in zijn gecentraliseerde beheersoftware.
Real-time replicatie van gegevens binnen het cluster helpt gegevensverlies te minimaliseren, terwijl het geclusterde ontwerp de hersteltijd na beveiligingsincidenten, zoals ransomware-aanvallen, verder kan versnellen, wat leidt tot minder downtime van applicaties.
HCI-beveiliging kan worden afgestemd op cloudbeveiliging
Tot slot zijn veel organisaties bezig workloads naar de cloud te verplaatsen. Door te kiezen voor een HCI-platform op basis van virtualisatietechnologie van een leverancier die ook clouddiensten aanbiedt, zoals Microsoft, kunnen organisaties profiteren van een zekere mate van afstemming van de beveiliging tussen hun workloads die op HCI draaien en die in de publieke cloud. Deze afstemming stroomlijnt niet alleen het dagelijkse beveiligingsbeheer in de gehele organisatie, maar kan ook toekomstige migraties naar de cloud versnellen.
Innovatieve organisaties helpen efficiënt en veilig te blijven
Nu van IT-teams steeds meer wordt gevraagd om bedrijfsinnovatie te ondersteunen en tegelijkertijd de beschikbaarheid van IT te handhaven en de gegevens van de organisatie te beschermen, kan hypergeconvergeerde datacenterinfrastructuur een belangrijke rol spelen.
lees ook
Vernieuw en moderniseer met ThinkAgile VX HCI
Door het vereenvoudigen en stroomlijnen van IT-beheer en beveiligingsactiviteiten kunnen HCI-omgevingen worden beheerd door kleinere teams dan conventionele drielaagse set-ups, terwijl de serviceniveaus gehandhaafd blijven of zelfs worden verbeterd. Dit betekent dat er vakkundige resources kunnen worden vrijgemaakt om zich te concentreren op het leveren van de hoogwaardige producten en diensten waar de organisatie en haar klanten om vragen.
Voor meer informatie over het ThinkAgile HCI-portfolio met Intel® Xeon® Scalable van Lenovo, de integratie met VMware en hoe het uw organisatie kan helpen, klik hier.