Gedaan met structurele investeringen, over- of underprovisioning, en complex management: de drie grote spelers in serverland willen het publieke cloudmodel naar jouw datacenter brengen met uitgewerkte servicemodellen. Waar komt die evolutie vandaan en vooral, wat is het verschil tussen de drie?
Wat hebben HPE Greenlake, Lenovo Truscale en Dell Technologies on Demand gemeenschappelijk? Op het eerste gezicht vrijwel alles. Achter de drie noemers schuilen flexibele abonnementsmodellen waarmee ’s werelds grootste serverspecialisten hun hardware op locatie willen installeren met het gemak van een publieke cloudoplossing. Infrastructure-as-a-Service dus, maar dan on-premises.
HPE Greenlake
HPE was de eerste van de drie die het servicemodel naar je datacenter wilde brengen met Greenlake. Greenlake werd in 2017 al geboren en moet tegen 2022 het hele HPE-portfolio omvatten. Onder de Greenlake-vlag komt HPE bij jou een datacenter neerpoten op maat van wat je nodig hebt. Als klant betaal je op maandelijkse basis aan de hand van de verbruikte rekenkracht, net zoals je in de cloud zou doen.
HPE neemt de installatie, het onderhoud en de provisionering van de hardware voor zijn rekening en dat in een aantrekkelijk aanbod. Zo hoef je niet meer vijf jaar op voorhand te gokken hoeveel pk’s en opslag je datacenter zal nodig hebben om vervolgens een flinke capex-investering te maken op basis van wat in essentie een gok is. Vaker wel dan niet eindig je met te veel of te weinig capaciteit, waardoor er ofwel geld wordt verspild, of anders de evolutie van je IT-ontwikkeling wordt vertraagd.
Dat risico verdwijnt nu. “Omdat we eigenaar blijven van de hardware, kunnen we servers bijplaatsen bij een klant tijdens piekmomenten, maar kunnen we die ook weer wegnemen wanneer ze niet meer nodig zijn”, vertelde Patrick Leoni van HPE Financial Services eerder aan Techzine.
Zo kost overprovisionering je geen geld, aangezien de rekening op basis van effectief gebruikte rekenkracht wordt opgemaakt. Sinds de lancering is HPE zijn Greenlake-portfolio flink aan het uitbreiden. Naast servers vinden ook edge-toepassingen en zelfs public cloudopties hun weg naar het aanbod. Het idee: via één abonnement de totale infrastructuur van een klant beheren: IaaS naar zijn logische uiterste gedreven.
Lenovo Truscale
Dat zoiets een goed idee is, gaan ze bij Lenovo niet ontkennen Een jaar geleden kondigden de Chinezen met trots Lenovo Truscale aan: het eerste on-premises datacenter-as-a-service-model in zijn soort. Was Greenlake niet eerst? Uiteraard, maar Lenovo Truscale is niet hetzelfde als HPE Greenlake, krijgen we te horen. Lenovo rekent immers geen maandelijkse abonnementskost aan op basis van de verbruikte rekenkracht. Nee: je maandelijkse factuur wordt berekend op basis van de verbruikte elektriciteit. Zo vond Lenovo het warm water knap opnieuw uit.
Verder is het principe hetzelfde: Lenovo spreekt met de klant een basis af waarrond gewerkt wordt, waarna die toegang krijgt tot een lokaal geïnstalleerd datacenter. Lenovo blijft ook hier eigenaar van de hardware en de kost voor overprovisioning valt bij de provider.
Dell Technologies on Demand
Topidee, dachten ze bij het aanbreken van de winter bij Dell. Zo werd eind 2019 Dell Technologies on Demand geboren. Naast Greenlake en Truscale gaat Dell niet meteen de prijs voor beste naam winnen. Die is uitgebreid en complex, net zoals het aanbod.
Dell kiest immers niet voor een enkel model zoals HPE en Lenovo, maar combineert drie verschillende servicemodellen onder dezelfde noemer. Eerst en vooral heb je een meer rigide optie, waarbij je Dell telkens kan vragen om je datacenter uit te breiden en op basis daarvan betaalt: ‘Pay as you grow’ heet dat. Vervolgens is er ‘Flex on demand’, waarbij Lenovo de schaling van de infrastructuur voor z’n rekening neemt. Zo kan je de infrastructuur uitbreiden of inkrimpen, maar je betaalt nog steeds voor wat je hebt staan. Het ‘Data center utility’-model is tot slot het echte servicemodel, waarbij gebruik over de infrastructuur wordt gemeten en aan de basis ligt van de maandelijkse factuur.
Dell gaat er prat op het uitgebreidste servicemodel aan te bieden. Je kan niet alleen intekenen op het datecenter-aanbod, maar op bijna het hele portfolio van de computerreus. Op die manier wil Dell zich onderscheiden van Lenovo en HPE. Truscale blijft voorlopig een pure datacenter-oplossing en ook HPE heeft een minder breed productgamma. Bij Dell kan je bijvoorbeeld aankloppen om naast de servers ook de endpoints in een abonnementsformule te verwerken. Voor 2015 had HPE dat kunnen evenaren, vandaag heeft het bedrijf geen laptops of desktops in zijn aanbod: daarvoor moet je bij HP Inc. zijn.
Milieubewust als dienst
Tijdens de aankondiging van Dell Technologies on Demand zette Dell zijn oplossing bovendien in de verf als een sprong voorwaarts op het vlak van milieubewustzijn. Hoe het milieu precies zou profiteren, bleef pijnlijk vaag.
HPE positioneert Greenlake al van het begin af aan als een erg groene oplossing. De oplossing maakt deel uit van een circulaire aanpak waarbij recyclage de laatste optie is. Hergebruik is prioriteit. Daarvoor heeft HPE twee ‘renewal centers’: één in de VS, en één nabij het Schotse Glasgow. Daar wordt hardware veilig gewist en verwerkt om waar mogelijk opnieuw in te zetten. Zeker in een model als Greenlake is dat handig. Zo kan HPE bijvoorbeeld tegemoetkomen aan een tijdelijke vraag met ‘oude’ hardware. Leoni: “We kunnen eerder gebruikte servers inzetten op een andere locatie waar piekcapaciteit nodig is.”
HPE positioneert Greenlake al van het begin af aan als een erg groene oplossing.
Bij Dell kregen we uiteindelijk Gurpreet Singh Dhamu, Programme Consultant for Global Takeback, te pakken. Hij bevestigt dat recyclage de laatste optie is. “Doordat we via IT-as-a-Service eigenaar blijven van de hardware, is een circulaire aanpak eenvoudiger. De assets komen automatisch terug bij ons, zodat we ze kunnen verwerken.” Dell heeft geen renewal centers zoals HPE. “Wij werken met lokale specialisten, zodat toestellen niet te ver moeten reizen voor herwerken.” Voor België is er bijvoorbeeld een partner in Nederland. Of Dell servers heen en weer schuift om piekcapaciteit op te vangen, is onduidelijk. Singh focust vooral op verkoop aan derde partijen, die voldoende hebben aan hardware die misschien niet hypermodern is, maar zo wel een stuk minder kost.
Samengevat ziet HPE Greenlake als een tool om circulariteit te ondersteunen, terwijl Dell zijn Technologies on Demand-aanbod eerder in het bestaande groene programma lijkt te klikken, zonder eventuele extra mogelijkheden zoals buffers voor piekcapaciteit uit te buiten.
Van gericht tot breed
Vergelijken we de drie oplossingen, dan zet een dergelijk gevoel zich door. Zowel HPE Greenlake als Lenovo Truscale voelen aan als erg gerichte producten waar je als klant op kan intekenen. Dell Technologies on Demand is eerder een officiële naam voor een ad hoc-aanbod. We zien een minder afgewerkt product en krijgen meer een vibe in de richting van “Bel even, en we regelen wel iets op je maat.” Dat hoeft niet slecht te zijn: Dell heeft het breedste gamma van de drie spelers en de bereidwilligheid om maatwerk te verrichten kan handig zijn voor organisaties die zoiets zoeken. Greenlake en Truscale zijn in contrast bevattelijker, wat dan weer z’n eigen voordeel is.
Verder speelt software een rol. Dell heeft onder andere dankzij VMware een brede waaier aan relevante software die het kan koppelen aan het aanbod, wat een extra manier is om te differentiëren. HPE heeft zelf ook de nodige software en kijkt verder naar partners zoals Nutanix om zijn Greenlake-aanbod te verbreden. Lenovo houdt zich daar minder mee bezig en vertelt met Truscale een echt IaaS-verhaal.
Hoewel de drie spelers je iets anders zullen vertellen, bieden ze in essentie exact hetzelfde aan: een opex-consumptiemodel voor wat vroeger via grote capex-investeringen gebeurde. De modaliteiten van de facturatie, eventueel inbegrepen software-opties en de breedte van het aanbod verschillen, maar uiteindelijk kan je bij alle drie de spelers terecht voor een cloudmodel on-premises.
Goed voor de fabrikant
De voordelen voor de klant zijn legio, maar ook de fabrikanten zijn blij. Een vaste bron van inkomsten op maandbasis is immers interessanter dan occasionele eenmalige inkomsten om de paar jaar. Zolang een klant tevreden blijft, is die geneigd te blijven groeien binnen het model van HPE, Dell of Lenovo. Een nieuwe aanbesteding waarbij de drie telkens tegen elkaar moeten strijden, blijft zo uit.
Die evolutie naar servicemodellen zien we over de hele IT-industrie. Softwarespecialisten zoals Nutanix en Sage pivoteren net zo goed naar SaaS-modellen, net omdat die structurele inkomsten een fijnere en meer voorspelbare bron van inkomsten opleveren.
Lees ook: HPE optimaliseert hybrid cloud met GreenLake Central