Hoe Sage als SaaS-bedrijf wil groeien in 2019

Boekhoudsoftwarespecialist Sage is al enkele jaren bezig aan de transformatie van een traditionele softwareverkoper naar een SaaS-aanbieder. In België brengt die ommezwaai erg specifieke uitdagingen met zich mee.

“Het Software-as-a-Service-model (SaaS) is veel meer dan een louter financieel model.” Aan het woord is Alex Dossche, managing director van Sage in België. “De transformatie houdt in dat je als bedrijf op een andere manier moet omgaan met de klant. Je moet proactief waarde bieden, op tijd nieuwe functionaliteit integreren, en met gemotiveerd personeel een klantenervaring bieden waar SaaS-abonnees voor terugkomen.”

Dossche leidt in België de ingrijpende transformatie van zijn tak van de accountingsoftware-specialist. Zo’n vier jaar geleden is Sage begonnen met de ommezwaai van een traditioneel verkoopsmodel naar een dienstenmodel waarbij een cloudplatform centraal staat. Zo moet de organisatie relevant blijven in een snel veranderende wereld, waar bedrijven steeds meer verwachten van hun boekhouders.

Vraag van de klant

Sage levert al sinds jaar en dag boekhoudpakketten zoals BOB 50 aan gespecialiseerde kantoren, waar vaak doorwinterde accountants de boekhouding van klanten beheren. “Die klanten willen vandaag meer dan gewoon een boekhouding. Ze verwachten digitale feedback in de vorm van overzichtelijke grafieken waar ze zelf iets mee zijn. Het in orde maken van de btw-aangifte is niet genoeg; ze willen ook inzichten verwerven uit hun financiële data.”

 

Klanten willen vandaag ook inzichten verwerven uit hun financiële data.

 

Onder impuls van kantoren die aan die vraag wilden voldoen, ontwikkelde Sage in België Cloud Demat. Dat is een cloudplatform dat de brug maakt tussen (traditionele) boekhoudsoftware, de eindklant die een dashboard wil zien, en allerhande plug-ins zoals OCR-oplossingen en business intelligence-software. Dossche: “Dankzij Cloud Demat kunnen boekhouders met de software blijven werken die ze kennen. Die synchroniseert via het nieuwe platform met de cloud en eventuele plugins en dashboards. Zo krijgt een bedrijfsleider al zijn financiële gegevens in één oogopslag te zien, zonder dat boekhoudkantoren software of processen drastisch moeten aanpassen.”

Cloudplatform voor iedereen

Sage introduceerde Demat anderhalf jaar geleden, en begon afgelopen jaar met de uitrol. “Op dit moment werken zo’n 80 fiduciaires met Cloud Demat”, weet Dossche. “Onze ambitie is om tegen het einde van dit fiscaal jaar (binnen negen maanden, nvdr.) aan 200 te komen. We zitten dus heel mooi op schema.”

 

Sage Cloud Demat

De overkoepelende workflow in Sage Cloud Demat is altijd dezelfde, of het boekhoudpakket dat in de back-end draait nu van Sage, Exact of een andere partij is.

 

Cloud Demat draait op AWS. Het platform is software-agnostisch. Het werkt uiteraard samen met boekhoudsoftware van Sage, maar kan ook perfect overweg met andere suites van bijvoorbeeld Exact of Winbooks. “In de markt zien we vandaag een flinke consolidatie”, legt Dossche uit. “Grote kantoren nemen kleinere spelers over, en die werken vaak niet met dezelfde software.” Dankzij het Cloud Demat-platform kan dat geen kwaad. Via Demat wordt de hele workflow gelijkgetrokken, en krijgen eindklanten allemaal hetzelfde dashboard te zien. Welke tool er aan Demat gekoppeld is voor de uiteindelijke boekhouding, is niet zo belangrijk. “Het boekhoudluik wordt toch steeds meer geautomatiseerd”, voegt de directeur nog toe.

API’s

Een jaar geleden hoopte Sage om via Cloud Demat een brug te slaan tussen de accountant die van zijn traditionele workflow houdt, en de klant die vandaag iets moderner wil. Dat lijkt intussen aardig te lukken. “We zien hoe kantoren die Demat al omarmden, op zoek gaan naar nieuwe businessmodellen met het platform als fundering.” Het cloudplatform laat kantoren immers toe om een dienst op maat naar eindklanten te brengen. Daarbij kan een boekhouder verschillende plug-ins en dashboards aan Demat koppelen, en die vervolgens als dienst aanbieden aan zijn eindklant.


Lees dit: API-beleid in Vlaanderen: ‘We willen de bol.com van de overheid zijn’


Dossche verklaart de strategie: “Vandaag is het niet meer mogelijk of wenselijk om alle mogelijke functies aan te bieden in één toepassing. Een platform is veel interessanter. API’s (Application Programming Interface, of een systeem waarmee verschillende stukken software met elkaar kunnen praten) worden alsmaar belangrijker. Een goed platform laat toepassingen toe om eenvoudig te communiceren met andere toepassingen.”

Realtime accounting

Met het huidige systeem kan een zelfstandige zijn relevante facturen en afschriften doorsturen via mail, hij kan ze scannen, er een foto van nemen, ze uploaden via zijn online dashboard, of ze zoals vroeger bij de boekhouder gaan afgeven als hij dat verkiest. De stukken worden automatisch herkend, en zoveel mogelijk digitaal omgezet naar records die meteen aan de boekhoudsoftware gevoed kunnen worden. De boekhouder komt tussen waar informatie ontbreekt. De software doet vervolgens z’n ding, waarna het resultaat meteen gesynchroniseerd wordt met de cloud.

 

Zelfs als de accountant in zijn boekhoudkantoor met zijn vertrouwde en misschien oubollige boekhoudpakket werkt, kan de eindklant de resultaten van dat werk in een modern portaal bekijken.

“Wie een factuur doorstuurt, ziet zo bijna in realtime wat de impact is op zijn balans”, weet Dossche. “We evolueren vandaag naar wat we echt realtime accounting mogen noemen, waarbij het soms niet langer dan een paar minuten duurt voor doorgegeven informatie verwerkt wordt.”

Consolidatie

Met Cloud Demat lijkt Sage zich dus een interessante plek te veroveren in de boekhoudinfrastructuur van morgen. Daarmee komt het bedrijf tegemoet aan de internationale doelstellingen gezet door de multinational die de Belgische afdeling overkoepelt. Sinds voormalige CFO Steve Hare vorig jaar de troon van de CEO besteeg, ziet Dossche ook bij ons meer ruimte in zijn organisatie om te investeren in de transformatie naar een SaaS-bedrijf.

“De voorbije drie jaar kon je stellen dat Sage probeerde al vliegend de motor te herstellen. Op een bepaald moment moet je echter een stapje achteruitzetten, misschien even vertragen, om dan binnen één à twee jaar veel verder te staan. Dankzij Hare krijgen we de ruimte om dat te doen.”


Lees dit: Sage profiteert van stijgende cloud-adoptie


Dossche benadrukt dat de transformatie naar een SaaS-bedrijf voor Sage veel meer is dan een ommezwaai van het financiële model. Wanneer klanten op maandbasis betalen heb je terugkerende inkomsten, maar dat heeft als keerzijde dat het eenvoudiger is voor een klant om weg te stappen. Klanten tevreden houden is belangrijker dan ooit, en heeft niet alleen te maken met goede software. Alles is belangrijk, tot de manier waarop een medewerker de telefoon opneemt toe.” Dossche is trots op het resultaat dat Sage daarbij neerzet. “We hebben een retentiegraad van 93,9 procent”, glundert hij.

Transformatie op maat van België

In België durven we te stellen dat Sage een mooi voorbeeld is van een moderne digitale transformatie met een duidelijk doel en oog voor realisme. Vooral de manier waarop de organisatie oudere werknemers en software blijft omarmen, zonder dat dat een rem is op de aanbieding van moderne diensten, springt in het oog.

 

Het lokaal ontwikkelde Cloud Demat verschilt niet zo veel van de internationaal gebouwde Sage Business Cloud

 

Toch bespeuren we nog enkele restanten van het oude en diffuse Sage van weleer, dat wereldwijd op een bepaald moment 324 verschillende boekhoudoplossingen naast elkaar in de markt had staan. Het lokaal ontwikkelde Cloud Demat verschilt immers niet zo veel van de internationaal gebouwde Sage Business Cloud. Waarom ze allebei bestaan? Omdat België een Tier 2-land is, en dus nog niet betrokken werd bij de Business Cloud. Op termijn wordt die oplossing ook bij ons uitgerold, en zal Demat een onderdeel van de Business Cloud worden. Op zich geen probleem, maar het is een beetje verwarrend en we bespeuren hier toch een hint van dubbel werk.

Voorbij consultancy

Dat dubbele werk terzijde is Cloud Demat bij ons goed begonnen met zich te bewijzen. Dossche ziet nu al hoe het platform het doel en de missie van boekhoudkantoren verschuift. “Niet zo lang geleden dachten we nog dat de digitalisering van accountancy ervoor zou zorgen dat boekhouders een meer raadgevende rol zouden krijgen. Vandaag zien we hoe dat deels waar is, maar software voor een stuk ook dat raadgevende element overneemt. Raad van een ervaren accountant blijft natuurlijk waardevol, maar via allerhande BI-tools kunnen klanten ook zelf al heel wat data bekijken, interpreteren en er zelfs conclusies uit trekken.”

Met de huidige evolutie van predictive analytics en AI in het achterhoofd is het dan ook niet zo ver gezocht om te denken dat software in de heel nabije toekomst in staat zal zijn om concrete aanbevelingen te geven. Software-as-a-Service en Accounting-as-a-Service lijken zo stilaan naar elkaar toe te evolueren. Als Sage in een dergelijke context zijn platform kan aanbieden als fundering voor de nieuwe businessmodellen van accountancy-kantoren, dan kan het zijn eigen digitale transformatie naar SaaS-aanbieder een groot succes noemen.

 

Gerelateerd: 3 belangrijkste redenen waarom Belgische kmo’s voor de cloud kiezen

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home