Je eigen datacenter? Waarom je beter voor een lokale provider kiest

De wereld is vandaag meer dan ooit geconnecteerd. We bingen massaal series, we schieten onszelf een weg naar een nieuw level, onze bankzaken regelen we snel via een app en we werken van eender welke plek ter wereld. Voor bedrijven was het nooit zo eenvoudig om hun diensten aan miljoenen mensen tegelijk aan te bieden. De basis hiervan kunnen we herleiden tot één woord: datacenters.

Bedrijven als Netflix en Microsoft hebben bijzonder veel data, maar die bewaren ze natuurlijk niet op één locatie. De keuze voor een bepaald datacenter is echter niet toevallig. Netflix zal bijvoorbeeld in ons land kijken welke series en films het grootste potentieel hebben om uit te groeien tot een must-see. En net die bestanden, inclusief ondertiteling, zal het in een datacenter binnen onze landsgrenzen plaatsen. Waarom? Alleen maar voor jou als gebruiker: om je zo snel als mogelijk en in de hoogste kwaliteit jouw favoriete films of series te laten streamen.

De keuze die Netflix voor ons als kijker moet maken, is eigenlijk net hetzelfde voor bedrijven die hun medewerkers en gebruikers een optimale ervaring willen bezorgen. Tussen Brussel en Antwerpen zit bijvoorbeeld een halve seconde latency. Dat lijkt niet veel, maar dat is het wel voor sectoren waarin elke milliseconde het verschil kan betekenen tussen winst of verlies. Stel je voor dat je als private bankier data kunt verwerken in een datacenter net naast de beurs. Voor aankoop en verkoop kan het enkele procentpunten meer of minder opleveren als je data onmiddellijk kunt verwerken in plaats van in een datacenter 200 kilometer verderop.

Altijd geconnecteerd blijven

Wanneer Facebook een paar uur plat zou gaan, staat de hele wereld stil. Hetzelfde geldt voor andere applicaties: een storing doet gebruikers meteen twijfelen aan de kwaliteit en de betrouwbaarheid. Maar ook voor je eigen medewerkers kan directe toegang tot documenten een impact hebben op hun productiviteit en winstgevendheid. Het is daarom essentieel dat je als bedrijf altijd geconnecteerd blijft. Niet alleen wanneer de stroom even uitvalt, maar ook als je internetprovider dienst weigert.

Sommige bedrijven kiezen ervoor om een eigen datacenter te bouwen. Kan dat? Het is zeker een optie, net zoals je zelf een auto zou kunnen bouwen. Maar of die wagen altijd zal blijven rijden en of het een veilige, efficiënte en duurzame oplossing is, dat is natuurlijk een andere vraag. Laat staan dat zo’n eigen datacenter vanuit financieel oogpunt kan concurreren met een productiemodel van een grote speler.

Betrouwbaar en milieuvriendelijk

Een goed datacenter moet die broodnodige continuïteit garanderen, zodat je applicaties altijd zonder onderbreking blijven draaien. Als je voor je service data van miljoenen gebruikers bijhoudt of gewoon enorm veel gegevens moet verwerken, dan vraagt dit ook heel veel stroom en snelle connectiviteit. In een gedeeld datacenter kunnen al deze uitdagingen gemakkelijk worden opgevangen. Ruimtes worden zoveel mogelijk gekoeld met milieuvriendelijke oplossingen. Valt de stroom uit, dan schieten meteen generatoren in werking. Wil je van provider veranderen, dan kan dit al in enkele uren tijd geregeld worden. Zelfs de impact van een brand wordt meteen in de kiem gesmoord.

In je eigen datacenter heb je die zekerheden niet. In een gedeelde economie is het ook niet meer dan normaal dat toekomstgerichte bedrijven op een dergelijk businessmodel overschakelen. En uiteindelijk mogen we het spreekwoord ‘schoenmaker, blijf bij je leest’ niet vergeten. Netflix is goed in het maken van sterke content. Microsoft maakt ons het leven gemakkelijker met tools zoals Teams. En banken zorgen ervoor dat we over een goede cashpositie beschikken. Stuk voor stuk services die we in ons dagelijkse leven niet meer kunnen missen, dus laat het ook maar aan experts over om na te denken over hoe we met datacenters continuïteit kunnen garanderen en ervoor kunnen zorgen dat al deze services op een feilloze manier tot bij de eindgebruiker geraken.


Dit is een ingezonden bijdrage van David Louis, Director Sales and Marketing bij Digital Realty. Klik hier voor meer informatie over de datacenter-activiteiten van Digital Realty.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home