Eenvoudig en efficiënt werken: creëer een Digital HQ


Het werk is lang niet meer een plek waar mensen naartoe gaan. Het is iets wat je doet. Steeds meer professionals werken vanuit verschillende plekken en op verschillende momenten. Daarom bouwt elk bedrijf best zijn eigen digitale hoofdkwartier. Dat stelt werknemers, klanten én partners in staat om makkelijk te communiceren en te gedijen in een wereld, ongeacht waar men zich bevindt.

Het concept ‘Digital HQ’ klinkt eenvoudig, maar het vormt een hele uitdaging om een digital-first platform te creëren dat je bedrijf helpt om klanten te bedienen, te groeien en snel te reageren.

Wil je een succesvol digitaal hoofdkwartier creëren? Dan zijn er drie belangrijke funderingen:

1. Integreer collaboratieve technologie zodat teams productiever kunnen worden;

2. Organiseer gegevens op één plaats zodat teams wendbaarder worden en meer betekenisvolle klantenrelaties opbouwen;

3. Vereenvoudig communicatie zodat je organisatie de betrokkenheid kan verhogen en een groter gemeenschapsgevoel kan opbouwen.

Verhoog de productiviteit dankzij collaboratieve technologie

Dankzij collaboratieve technologie kunnen we het aantal e-mails en vergaderingen verminderen, en vooral sneller en efficiënter met elkaar in contact komen en reageren. Eventuele problemen kan je snel en accuraat aanpakken dankzij de open en veilige communicatielijn met klanten, leveranciers en partners.

Door allerlei processen te stroomlijnen, kunnen bedrijven sneller zaken doen. Teams hoeven niet meer te wachten tot iemand op een e-mail reageert of een cyclus van goedkeuringen doorloopt. In plaats daarvan hebben ze een directe verbinding met de verantwoordelijken aan de klantzijde en met hun teamleden in contracten, onderhandelingen en levering. Iedereen – zowel intern als extern – zit in hetzelfde kanaal.

Het grootste voordeel is dat minder frictie en contextverschuivingen slechte klantervaringen voorkomen en dat teams proactief kunnen zijn en klanten laten zien dat ze echt om hun bedrijf geven. Waar communicatiesilo’s en mislukte handoffs gewoonlijk de oorzaak waren van slechte klantervaringen, stelt collaboratieve technologie het hele bedrijf in dienst van de klant, en worden problemen meteen aangepakt.

Deze technologie helpt teams problemen in realtime op te lossen en heel gemakkelijk de expertise te gaan zoeken binnen het bedrijf. Dat komt de klantenervaring alleen maar ten goede.

Klantenrelaties krijgen meer betekenis dankzij Single Source of Truth

Wanneer teams flexibel kunnen samenwerken en makkelijker toegang krijgen over alle data, kunnen ze een meerwaarde bieden voor klanten en het bedrijf doen groeien. Met een Single Source of Truth weten verkoopteams bijvoorbeeld dat ze werken met de juiste template, het juiste voorstel, de juiste activaties en de meest accurate informatie. Wanneer ze zich in een bepaald gebied moeten verdiepen, kunnen ze dat onderzoek rechtstreeks vanaf het platform doen.

Maak gebruik van de kracht van automatisering, zodat processen verder worden versneld. In één communicatiekanaal met inherente workflow- en automatiseringservaringen kunnen collega’s anderen aansporen en een duwtje in de rug geven wanneer bepaalde taken niet zijn uitgevoerd. Iedereen is nu georchestreerd rond de workflow die nodig is om het werk gedaan te krijgen.

Van het uitwerken van voorstellen en sales pitches tot onderhandelingen: door in realtime antwoorden te ontvangen, krijgen teams meer tijd om zinvollere relaties met klanten op te bouwen.

Naadloos werken ongeacht de omstandigheden wordt mogelijk wanneer je van elke klant een vertrouwd en gedeeld beeld hebt. Wanneer iemand het bedrijf verlaat of nieuwe accounts aanneemt, kunnen nieuwe teamleden snel aan de slag omdat alle gesprekshistorie op één plaats doorzoekbaar en gestroomlijnd is.

Vereenvoudiging boven complexiteit

Alle werknemers willen weten of ze het verschil maken. Ze willen zich niet door honderden applicaties moeten worstelen om te ontdekken wat relevant is voor hun werk en ontwikkeling. Het digitale hoofdkwartier is bedoeld om de juiste tools te vereenvoudigen en te bundelen en ze gemakkelijk toegankelijk te maken op één veilig platform.

Het draait ook om tijdsbesparing en minder formele communicatie, waardoor teams hun werk beter kunnen doen en zich kunnen richten op meer strategisch werk. In plaats van een lange e-mail te schrijven om een deal of korting goed te keuren, kan je reageren met een snelle ’thumbs-up’ of ’thumbs-down’ emoji. Dat versnelt alles, van het inwerken van werknemers en werkplektraining tot het verhogen van de betrokkenheid. Zelfs deze eenvoudige voorbeelden tonen aan hoe de toekomst van werk gebaseerd is op innovatie en efficiëntie.

Investeren in een digitaal hoofdkantoor is investeren in een platform dat meegroeit met je bedrijf. Zo creëer je op lange termijn waarde voor je werknemers, klanten en partners.

Dit is een ingezonden bijdrage van Gianni Cooreman, Deputy Country Leader van Salesforce Belux en Head of the Industry Solution Advisors. Hier vind je meer informatie over de oplossingen van het bedrijf.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home