De ‘last mile’ of laatste kilometer, het laatste traject van het magazijn tot de deur van de klant, was lang het duurste gedeelte van het leveringstraject van een pakket.
De gewoonten van consumenten zijn voorgoed veranderd – eCommerce zal in 2022 naar verwachting bijna 30% van de totale retailmarkt in het Verenigd Koninkrijk1 voor zijn rekening nemen, terwijl de online retail in andere Europese landen, met Duitsland voorop, nu al bijna 20% van de totale retailmarkt inneemt. Het is voor retailers en hun logistieke partners nu nog belangrijker om hun ‘last mile’-kosten te optimaliseren als ze op het juiste niveau willen concurreren.
Het gaat hier niet alleen over de kosten. Europa stemt nu zijn regelgeving af op ‘Net Zero’, waarbij ambitieuze doelstellingen voor de vermindering van koolstofemissies worden opgelegd, inclusief de uiteindelijke verdwijning van IC-motoren en diesel op de wegen. End-to-end duurzaamheid zal tijdens het ganse traject van vitaal belang zijn, vooral tijdens de laatste kilometer.
Moeilijke en dure uitdagingen
Klanten maken retailers duidelijk dat duurzaamheid ook voor hen belangrijk is. Uit een enquête bij 5.000 modeshoppers in Frankrijk, Duitsland, de VS, het VK en China blijkt dat 60% van de klanten meer transparantie wil over het productietraject van hun aankopen.
Diezelfde klanten zijn onverbiddelijk als retailers hun verwachtingen op het gebied van service en flexibele leveringsopties niet inlossen: uit een Europese enquête blijkt dat 63% van de Britse online shoppers van winkelmandje zal veranderen als de leveringsopties niet aan hun behoeften voldoen, terwijl Duitse shoppers het meest terughoudend zijn om voor een online levering te betalen.
Dit zijn moeilijke en dure uitdagingen, en het zal voor geen enkele detailhandelaar of bezorgdienst eenvoudig zijn. In heel Europa is de beloning voor degenen die beter presteren dan de concurrentie echter hoog. De meeste shoppers in het Verenigd Koninkrijk (91%), Frankrijk (87%) en Duitsland (83%) gaan bij het online shoppen immers eerst naar hun favoriete website.
Rentabiliteit door een end-to-end strategie
Detailhandelaren en hun logistieke partners kunnen bijdragen aan een goedkope en duurzame ‘last mile’ door deze te zien als een onderdeel van het grotere geheel: door een geïntegreerde end-to-end strategie te formuleren voor het hele logistieke spectrum, waarbij de rentabiliteit van het volledige reisproces van de pakketten wordt geoptimaliseerd.
Hoe ziet een geïntegreerd end-to-end pakkettraject eruit?
Kies de juiste locatie
Investeerders en eigenaars van magazijnen concurreren ongenadig in de nieuwe stedelijke en voorstedelijke gebieden. Er zijn te veel partijen die achter te weinig locaties aanzitten waardoor de huurprijzen de pan uit rijzen. Dit is te wijten aan snelheid en duurzaamheid. Locaties moeten fysiek dichter bij de consumenten liggen – ze willen hun aankopen niet morgen, maar vandaag (en bij voorkeur binnen het uur) ontvangen. Nu stadsplanners in heel Europa Ultra Low Emission Zones (ULEZ) invoeren, moeten koerierdiensten hun klanten bedienen met elektrisch of ander emissiearm vervoer. Scooters en fietsen maken een comeback in het straatbeeld van Europese hoofdsteden ten behoeve van Quick Commerce apps.
Magazijnen zijn niet langer uitsluitend grote loodsen naast snelwegen. De uiteindelijke sorteer- en leveringsstations worden veel dichter bij grote bevolkingsblokken geplaatst. Sommige innoverende retailers veranderen grotere winkels in click-and-collect hubs, met een concept dat bekend staat als microfulfilment, een groeiende trend in supersnelle leveringen (vooral kruidenierswinkels).
Geen verkeerde en kostbare picks meer in het magazijn
Geautomatiseerde software voor orderverzamelsystemen en WMS (Warehouse Management System) bevorderen de duurzaamheid van de laatste kilometer, omdat verkeerde picks (en dus kostbare foutieve leveringen) worden voorkomen en er, indien nodig, 24/7 service beschikbaar is. In combinatie met ultramoderne industriële printertechnologie kunnen er met behulp van QR-codes en barcodes grote hoeveelheden gegevens worden opgeslagen en geordend, zodat pakketten naar behoefte worden getraceerd tijdens de inkomende, opslag-, buffer- en uitgaande activiteiten. Duidelijke en betrouwbare etikettering zorgt ervoor dat de adressen altijd juist ingevoerd en correct gelezen worden.
End-to-end traject zichtbaarheid
Snel evoluerende ‘Track&Trace’-apps helpen alle partijen en zijn een uitstekend professioneel hulpmiddel voor de pakketbezorger. De tevreden klant weet altijd waar het pakket zich bevindt – en als hij niet op het aangegeven adres is om een pakket in ontvangst te nemen, wint de leverancier ook tijd. De rittijd van de chauffeur wordt verkort, nutteloze ritten worden verminderd en routes worden automatisch geoptimaliseerd door de software om het aantal afgelegde kilometers en de uitstoot te verminderen. Realtime zichtbaarheid van transportvloten, nu aangevuld met innoverende Artificiële Intelligentie (AI), helpt transportmanagers om onmiddellijke en toekomstige beslissingen te nemen over transport, door gegevens over routes en schema’s in realtime bij te werken. Duidelijke etikettering en zichtbaarheid voor het scannen van barcodes en QR-codes spelen een belangrijke rol in dit gegevenstraject – onleesbare of slecht gepositioneerde etiketten resulteren in verlies van kostbare gegevens en tijd, om nog maar te zwijgen van het ongemak voor de zo belangrijke klant wanneer items nodeloos verloren gaan of vertraagd aankomen.
Minder verpakking, minder kosten
Klanten vragen om recycleerbare, retourneerbare verpakkingen. Ze zijn bezorgd om de toekomst van het milieu, maar staan ook in hun dagelijks leven onder druk – de afvalbakken mogen niet te vollopen in een wereld met steeds meer pakketten alsook met minder en duurdere afvalverwijdering. De afmetingen van pakketten kunnen worden geoptimaliseerd met behulp van geautomatiseerde verpakkings- en dozensystemen om de omvang van de dozen en lege ruimten te beperken. Dit heeft een positief effect op zowel de transportkosten als de pakketcapaciteit per bestelwagen.
Uiteraard moet de grote kans op dure retourzendingen worden ingecalculeerd en moet de terugzending voor de klant gemakkelijker worden gemaakt voor zowel verpakking als etikettering. 61% van de klanten geeft aan dat een retourlabel het belangrijkste aspect is van het retourbeleid van een detailhandelaar.
Volgende stappen: samenwerken met vertrouwde partners
Om veerkrachtig te zijn, moeten beslissingsnemers in de detailhandel een duidelijke kijk hebben op de wisselwerking tussen elk facet van het leveringstraject. Een knelpunt in het magazijnproces kan leiden tot potentieel kostbare storingen tijdens de laatste kilometer. De winnaars zullen in elke fase van het pakketreisproces samenwerken met betrouwbare technologiepartners die gespecialiseerde tools voorzien om de zo belangrijke betrouwbaarheid en zichtbaarheid, alsook de onbetaalbare gegevens die daarbij horen, te garanderen.
Dit is een ingezonden bijdrage van Frank Deneweth, Managing Director bij Brother België. Op zoek naar meer analyse? Het uitgebreide technologierapport van Brother is ontworpen om uw bedrijf te helpen voorbereiden op een toekomst zonder vertraging.