Op het World Economic Forum van dit jaar was wereldwijde digitale transformatie opnieuw een hot topic. Wereldleiders kwamen samen om de ontwikkelingen te bespreken. Er werden talloze sectorrapporten uitgebracht waarin de voortgang van de digitalisering werd beschreven.
Mijn gevoel is dat we het beter kunnen. Veel bedrijven worstelen met het realiseren van hun ambities op het gebied van digitale transformatie, hoewel ze weten dat het van essentieel belang is voor succes. Maar waarom vinden bedrijven de digitale transformatie zo lastig? Is er een wondermiddel voor snel resultaat?
Verhuis naar een digitale omgeving: loskoppeling van de analoge benadering
Uit een recent Gartner-rapport blijkt dat 42 procent van de CEO’s de bedrijfsactiviteiten van hun bedrijf omschrijft als ‘digital first’ en ‘digital to the core’, en dit cijfer zal alleen maar groeien. Dergelijke gewaagde uitspraken worden vaak niet nagekomen door organisaties die nog steeds werken met een analoge mindset. De ontwikkelingsprocessen van apps van deze bedrijven zijn niet voldoende geëvolueerd om te voldoen aan de verwachtingen, tijdschema’s en innovatiekracht die in het digitale tijdperk worden geëist.
Door de komst van mobiele apps is de vraag naar nieuwe apps enorm gestegen. Dit zorgt voor overbelaste en onderontwikkelde afdelingen.
Door de komst van mobiele apps is de vraag naar nieuwe apps enorm gestegen. Dit zorgt voor overbelaste en onderontwikkelde afdelingen. De achterstand ten opzichte van de vraag wordt zo groot dat een bedrijf kansen moet laten schieten. Want ondanks dat IT-teams snel kunnen werken, is het vaak niet snel genoeg voor klanten. Recent onderzoek van Gartner wees uit dat 75 procent van de organisaties zegt dat IT te langzaam is. Dat komt ook omdat er in een organisatie tussen de 25 en 100 applicaties in gebruik zijn.
Daarnaast is er ook nog een tekort aan opgeleide developers, de uitdaging om legacy-systemen te integreren, de eilandencultuur van bedrijfs- en ontwikkelingsteams die communicatie belemmeren. Als we deze obstakels bij elkaar optellen, dan zien we hoe lastig de weg naar digitale transformatie is. De hang naar digitale transformatie komt gewoon niet overeen met capaciteit van IT-afdelingen.
Apps? Daar is een fabriek voor!
Elke sprong voorwaarts in de digitale transformatie vereist nieuwe manieren van denken en werken, net als in de fabriek. Als we terugkijken in de tijd zien we dat fabrieken in de 18e eeuw begonnen met productiviteits- en kwaliteitsverhogingen. Dit was een positieve stimulans van de wereldwijde ontwikkeling. Machines namen arbeidsintensieve processen over. Waarom zouden we dezelfde ontwikkeling niet in de huidige tijd kunnen toepassen, als een soort van digital factory?
Een succesvolle Low-Code factory kan meerdere apps in korte tijd leveren.
Een digital factory kan applicaties van hoge kwaliteit leveren. De structuur overbrugt de uitdagingen die veel bedrijven momenteel belemmeren om met digitale innovaties aan de slag te gaan. Het werkt op basis van agile-principes en maakt gebruik van Low-Code, cross-functionele teams en geautomatiseerde testen zodat ze om kunnen gaan met de grootste uitdaging: snelheid. Een succesvolle Low-Code factory kan meerdere apps in korte tijd leveren. Zo kunnen bedrijven meegroeien met de snelheid van de markt. Zo heeft Van Ameyde in korte tijd een app gebouwd voor claimafhandeling die 30 procent tijdswinst opleverde per claim. Zodoende kunnen er veel meer claims per jaar behandeld worden.
Low-Code fabriek: alleen mogelijk met teamwork
De Low-Code factory wordt aangestuurd door een team van specialisten zoals zakelijke gebruikers, producteigenaren, technische leads en ontwikkelaars. Zo elimineren ze de communicatieproblemen binnen de organisatie. Ideeën worden vlug omgezet naar prototype apps, waarna belanghebbenden feedback kunnen geven. Met deze feedback kunnen ze de app volledig ontwikkelen, testen en leveren aan de eindgebruiker. Ook de ondersteuning en monitoring voor adoptie is met teamwork snel gerealiseerd.
In dit iteratieve proces krijgt het team continu feedback, waardoor herzieningen en richtingsveranderingen mogelijk zijn. Precies zoals de eindgebruikers dit eisen. Een mooie ontwikkeling als we het vergelijken met het intensieve ontwikkelingsproces van vroeger. Toen was er een risicomijdende omgeving die echte innovaties onderdrukte. Met een Low-Code fabriek help je je bedrijf om te kiezen voor een test-en-leerstrategie.
Als het project gefocust is op digitale ervaring, dan is het slim om marketing- en UX-specialisten in het team te hebben.
De exacte bemanning van het team is afhankelijk van het project. Als het project gefocust is op digitale ervaring, dan is het slim om marketing- en UX-specialisten in het team te hebben. Projecten waar operationele taken worden gedigitaliseerd, vergen minder specialisten. Digitale core (bij de transformatie van legacy-systemen) vraagt de expertise van softwarespecialisten of procesingenieurs. Flexibiliteit is een voordeel in de Low-Code fabriek.
Creatieve apps
Een ander voordeel van de Low-Code-fabriek is de creativiteit die het losmaakt in ontwikkelaars, de tijdreductie en de extra tijd om te innoveren. Het overwint ook de uitdaging van de eilandencultuur. Door de variatie van vaardigheden binnen het team ontstaat een ontwikkelingscultuur. Dit is niet alleen goed voor de samenwerking, ook zorgt het voor een versoepeling bij het aannemen van nieuwe medewerkers. Junior ontwikkelaars krijgen het werk snel onder de knie.
De Low-Code-fabriek werkt efficiënt, het kan krachtige apps leveren met een snelheid die onmogelijk te behalen is met traditionele ontwikkelingsprocessen. Naarmate het gebruik van Low-Code in een organisatie toeneemt, wordt de digitale fabriek een centrum van excellentie, waardoor de tevredenheid van de eindgebruiker toeneemt en de vraag toeneemt. Uiteindelijk transformeert de organisatie zich in een volledig digitale onderneming die zich snel kan aanpassen aan veranderende marktomstandigheden en concurrentiedruk.
Een transformatie naar de Low-Code fabriek is eenvoudig. Met de snelheid en innovatiekracht die digitale fabrieken met Low-Code nu al bereiken, ben ik van mening dat dit het wondermiddel is die bedrijven nodig hebben om hun ambities op het gebied van digitale transformatie te realiseren.
Dit is een ingezonden bijdrage van Bart Meursing, Vice-President Sales bij OutSystems. Via deze link vind je meer informatie over de diensten van het bedrijf.