Belgische kmo’s zoeken vaker hulp bij externe IT-specialisten

Kmo’s hebben met een beperkt aantal IT-medewerkers en een kleiner budget meer nood aan externe IT-expertise en -resources. De Belg blijft wel terughoudender dan zijn buren om delen van zijn IT volledig uit te besteden, en dat heeft ook nadelen.

Kleine bedrijven hebben net zoals grote bedrijven een IT-landschap te runnen, en dat vaak met kleinere budgetten en minder werknemers in het team. Toch moeten zij zich met dat budget ook wapenen tegen de huidige IT-uitdagingen. Ze wenden zich hierdoor sneller tot externe specialisten die hun IT-landschap mee kunnen sturen. In België bestaat nog wel de perceptie dat ze hierdoor een deel van de controle verliezen.  

We praten met Saskia Vermeulen, Solution Sales Specialist binnen het SMB-segment bij Dustin en Jeroen Van Hyfte, die de rol van Pre-sales Consultant Datacenter en Network bekleedt. Samen gidsen zij de kleine- en middelgrote ondernemingen (kmo’s), met ongeveer 50 tot 500 werknemers, door het labyrint van hun IT-landschap en bieden oplossingen voor de grootste uitdagingen bij kmo’s. 

IT-handen te kort

De grootte van bedrijven weerspiegelt zich in de grootte van het IT-team: hoe kleiner het bedrijf, hoe minder medewerkers het team meestal telt. “We merken vaak bij kmo’s met een kleiner IT-team dat IT-ers zichzelf als manusje-van-alles zien. Zij krijgen veel op hun bord: van eerstelijnsondersteuning tot het bestellen, vernieuwen en beheren van hardware en infrastructuur”, vertelt Vermeulen. 

Om al die ballen in de lucht te houden in een omgeving met toenemende security-uitdagingen, is er vaak meer werkkracht nodig. Het uitbesteden aan specialisten biedt hier een antwoord op en helpt IT-managers om zich te focussen op hun hoofdtaken.

Uitbesteden of niet

Het is door die beperkte bezetting van het IT-team in combinatie met de steeds veranderende noden binnen het IT-landschap, dat kmo’s bijna niet anders kunnen dan (een deel van) hun IT uit te besteden aan experten. “Hoe kleiner het interne team, hoe sneller bedrijven geneigd zullen zijn hun IT uit te besteden”, stelt Van Hyfte. 

Security en core-infrastructuur zijn twee gebieden die de grootste uitdagingen en veranderingen met zich meebrengen, en waar kmo’s het meeste profijt halen uit een samenwerking met specialisten die hier dagdagelijks mee bezig zijn. “Hoewel we security en core-infrastructuur het vaakst aanraden bij bedrijven om uit te besteden, bestaat er geen algemene regel voor”, vertelt Van Hyfte.

Of ze hun IT moeten uitbesteden en over welke aspecten dit dan gaat, is afhankelijk van het type business. “We houden rekening met de specifieke noden en het type business waarin ze zich bevinden. Die noden en de mogelijkheden om ze uit handen te geven zullen verschillend zijn tussen bijvoorbeeld een productieomgeving, een callcenter of bedrijven met zelfontwikkelde ERP-software”, aldus Vermeulen.

Omniumverzekering voor IT

“Belgische kmo’s zien IT vaker als een kost en zullen sneller geneigd zijn hierop te besparen”, vertelt Vermeulen. Je IT uitbesteden kan je vergelijken met een omniumverzekering: het inzetten van specialisten kan een grote meerwaarde betekenen voor bedrijven, die verzekerd kunnen zijn dat alles altijd up-to-date is en juist gebeurt binnen hun infrastructuur. Dustin houdt rekening met de noden en middelen van kmo’s zodat ze toch de beste oplossingen aangereikt krijgen voor hun budget. Wanneer deze oplossingen worden afgenomen onder de vorm van diensten, betekent dit bovendien een voorspelbare operationele kost.

Touwtjes in handen

Hoewel kmo’s vaak minder IT-mensen in huis hebben en het budget om dit uit te breiden niet altijd voorhanden is, zijn IT-medewerkers meestal heel geïnteresseerd in nieuwe technologieën. “Wanneer nieuwe installaties of tools door onze experten bij hen geïnstalleerd worden, staan ze op de eerste rij om te leren hoe het werkt”, stelt Vermeulen. Bovendien krijgen ze de mogelijkheid om zich bij te scholen via Dustin.

“Over het algemeen zien we dat Belgische kmo’s terughoudender zijn in het uitbesteden van hun IT in vergelijking met buurlanden zoals Nederland. Die bereidheid ligt ook al hoger in Scandinavië, waar kmo’s een positieve ervaring hebben met het inzetten van externe specialisten”, vertelt Vermeulen.

Belgische kmo’s hebben graag de touwtjes in handen van hun eigen IT-infrastructuur. “We begrijpen dat IT-managers de volledige controle willen behouden, alleen missen ze hierdoor soms de meerwaarde van een samenwerking met specialisten. Door zich te laten ontlasten van diverse taken, krijgen ze net meer tijd om zich te focussen op andere kritische taken binnen het bedrijf”, besluit Vermeulen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.