Hoe moet IT omgaan met (macro-)economische ontwikkelingen?

Kris Janssens Boomi

Neem je bij het plannen van IT-projecten macro-economische ontwikkelingen mee? Niet altijd waarschijnlijk, maar het zou wel verstandig zijn. Organisaties willen bijvoorbeeld blijven investeren in digitale transformatie, maar worden daar nu ernstig bij gehinderd door de (voortdurende) krapte op de arbeidsmarkt. Hoe kun je als IT-team, in turbulente tijden, toch je doelen bereiken?

De wereldwijde investeringen in digitale transformatie lopen dit jaar op tot 1.800 miljard dollar. Dat is de inschatting van de International Data Corporation (IDC). Vergeleken met 2021 is dat een groei van ruim 17 procent. De verwachting is dat die groei in datzelfde tempo doorzet, in ieder geval tot 2025. De vraag is wel wie die digitale oplossingen gaat ontwikkelen, uitvoeren en implementeren.

De vacaturegraad in Nederland is op dit moment het een na hoogst in de ICT-industrie. In alle sectoren staan er nu 54 vacatures open voor elke duizend banen. In de ICT zijn dat er maar liefst 89. Bij de overheid lopen IT-projecten vast door het tekort aan IT’ers. Zo’n 85% moet prioriteiten gaan stellen: er is niet genoeg capaciteit om tegelijkertijd aan meer IT-projecten te werken. Bijna driekwart (73%) zegt flinke hinder te ondervinden in de organisatie. Veel organisaties moeten hun IT-plannen noodgedwongen nog eens extra tegen het licht houden.

Wat kunnen IT-beslissers doen om toch hun doelen te behalen? Hier zijn 5 tips voor IT-succes in economisch turbulente tijden.

1. Geef voorrang aan projecten die sneller waarde opleveren

Zelfs in goede tijden kan het nog wel eens onduidelijk zijn wat investeringen in IT nou precies opleveren voor de business en organisatie. In tijden van personeelskrapte en strijd om prioriteiten worden IT-investeringen helemaal met argusogen bekeken. Kies juist voor projecten die sneller iets opleveren en maak de opbrengsten bij elk deelproject duidelijk.

2. Maak processen efficiënter

Er zit vaak nogal wat lucht en ruis in interne processen. Als alles goed gaat en iedereen druk is met het binnenhalen van opdrachten en verkopen, is er weinig aandacht voor het stroomlijnen van processen. Als de business vertraagt, biedt dat tijd en de gelegenheid om processen soepeler en efficiënter te maken.

3. Zet je klant op één

Een klant heeft in principe de leveranciers voor het uitkiezen. Bied je klant dus extra voordelen en mogelijkheden, en zorg ervoor dat je jezelf onmisbaar maakt voor je klant. Creëer en lever gebruiksvriendelijke oplossingen; je klant is namelijk ook op zoek naar mogelijkheden om processen te vereenvoudigen en efficiënter te maken.

4. Investeer in je medewerkers

Stimuleer en ondersteun je medewerkers om zich te blijven ontwikkelen. Zij zien dat de organisatie in hen blijft investeren, dat geeft hen erkenning en vertrouwen. Dat is goed voor het behoud van talenten. Bovendien zorgt het ervoor dat hun productiviteit kan stijgen.

5. Maak gebruik van de technologie

We leven in een tijd waarin er een enorm aanbod aan technologie is om organisaties op allerlei manieren te helpen. Dat brengt het risico mee dat het IT-landschap zich uitbreidt, steeds complexer wordt en nauwelijks meer te beheren of regisseren is. Het is juist de kunst om de complexiteit van het IT-landschap terug te brengen en toch te profiteren van geavanceerde technologie dankzij een gebruiksvriendelijk integratieplatform en slimme automatisering waardoor ook compacte IT-teams zelf (low-code of no-code) alles kunnen inregelen en aansluiten. Daardoor kun je meer doen met minder middelen en mensen. De juiste technologie kan bij alle vier de punten hierboven bijdragen aan succes.

De integratie van data en processen levert zoveel voordelen op in efficiency en kosteneffectiviteit.

Kris Janssens, Business Development, België en Luxemburg bij Boomi

Wat betreft het soort IT-projecten, is het logisch om voorrang te geven aan integratieprojecten. De integratie van data en processen levert zoveel voordelen op in efficiency en kosteneffectiviteit. Bovendien leidt het samenbrengen van data tot betere inzichten en dat is cruciaal voor de kwaliteit van de besluitvorming. Een integration platform-as-a-service (iPaaS) is daarbij haast onmisbaar, om de voordelen van integratie in efficiency en betere besluitvorming echt te benutten. Dan is het van belang dat het platform op een heel gebruiksvriendelijke manier processen stroomlijnt en effectiever maakt. En dankzij low-code en automatisering medewerkers in staat stelt om eenvoudig zelf applicaties en systemen te integreren.

Als er veel wordt gevraagd van IT, de omgeving onrustig is en de talenten schaars zijn, dan is het belangrijk dat het IT-landschap de zaken niet nog ingewikkelder maakt. Juist een schaalbaar en toekomstbestendig IT-platform, dat integratie en beheer eenvoudig maakt, helpt dan om met vertrouwen en rust door woelige tijden te navigeren.


Dit is een aangeleverde bijdrage van Kris Janssens, Business Development, België en Luxemburg bij Boomi. Voor meer informatie over de oplossingen van het bedrijf, kan je hier terecht.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home