Data als geheim ingrediënt: hoe met analytics kaas wordt gemaakt

kaas sas analytics

Kaasproducenten hebben moeite om de kwaliteit van hun kazen consistent hoog te houden. Het Nederlandse bedrijf Notilyze ontwikkelde een op data-analyse steunende oplossing om het rendement van de productie te verhogen en verspilling van ingrediënten tegen te gaan.

Kaas is cultureel erfgoed in Nederland. Onze noorderburen zijn zo dol op hun kazen dat er zelfs een Nederlands kampioenschap kaasproeven bestaat, leren we van Colin Nugteren. Hij is co-oprichter van Notilyze, een Rotterdams bedrijf gespecialiseerd in analytics. Een Nederlandse kaasproducent met raad, daad én data bij staan, was voor Nugteren en zijn bedrijf dan ook een mooie uitdaging. Het project leverde Notilyze een prestigieuze erkenning op tijdens de recente SAS Hackathon.

lees ook

SAS goochelt met data en generatieve AI tijdens Explore

Exacte wetenschap

Kaas is geen eenvoudig product. Eerst en vooral zijn er verschillende soorten kazen die elks hun eigen bereidingswijze hebben. Je hoeft geen kenner te zijn om te weten dat een stevige blok Gouda anders is dan een zachte kaas. Concreet zijn er vier factoren die producenten perfect moeten balanceren om tot de kaassoort naar keuze te komen: vocht, zuurtegraad, vet en zout.

“Het moeilijke aan kaas maken is dat je werkt met levende organismen die melk omzetten tot kaas. Daarnaast zit er veel verschil in kwaliteit van melk, afhankelijk van of de dieren vooral binnen of buiten leven. Maar ook de omstandigheden in de fabriek spelen een rol: de temperatuur, hoe lang de machines draaien… Van zodra er iets anders loopt, heeft dit ook invloed op de consistentie. Bovendien moeten fabrikanten aan de lopende band kaas produceren”, zegt Nugteren. Door de mix van al deze factoren liggen de yields (een waarde om het rendement van je productie uit te drukken) doorgaans aan de lage kant in de kaasindustrie, met verspilling van vele liters melk als gevolg.

Drie problemen, drie oplossingen

Geen probleem dat data niet kan oplossen, dacht Nugteren. “We zijn samengekomen met de ‘kaastechnologen’ en daaruit zijn drie problemen voortgekomen. Een eerste probleem was dat het analyseren van data de producenten te veel tijd kost. Het tweede en derde probleem zijn de grote variaties in de ruwe materialen en dat aanpassingen aan het productieproces aanbrengen zeer middelenintensief is.”

“Alles begint natuurlijk bij de data: heb je die niet, dan stopt het verhaal”, maakt Nugteren een belangrijk punt. “In data kan je zaken gaan ontdekken, zoals welke kazen veel worden gemaakt en welke minder. Dankzij onze partner hadden we die ter beschikking.”

De volgende stap was die data ook tastbaar maken. Nugteren legt uit hoe zijn team dat heeft klaargespeeld: “Via SAS Viya zetten we dashboards op om correlaties tussen de variabelen te tonen. Analyses kunnen op deze manier veel sneller gedaan worden omdat je niet eerst nog data moet verzamelen of met Excel-bestanden zit te werken. Vervolgens hebben we een predictief model gebouwd om te voorspellen wat er gebeurt als je een variabele aanpast. Dat stelt de producent in staat om proactiever aanpassingen te maken, zonder altijd eerst te moeten wachten tot het resultaat eruit komt. Het derde niveau is om die voorspellingen en analyses om te zetten tot een model dat beslissingen voor de fabrikant kan nemen, die wel nog moeten worden getoetst aan de realiteit.”

Yields verhogen

Een bekende Vlaamse tv-kok zou nu vragen wat we vandaag geleerd hebben. Nugteren is na het project optimistisch dat data kan leiden tot hogere yields en dus minder verspilling van melk en andere ingrediënten. “Het is in deze fase te vroeg om al echt over rendementen te beginnen spreken, maar de eerste meningen zijn zeker enthousiast. We hebben een goed model gebouwd voor veel voorkomende kaassoorten, maar dat zou nog eindeloos kunnen verbeterd worden. Als ik er dan toch een cijfer op moet kleven, moet een rendementsverhoging van minstens zeven procent haalbaar zijn.”

Alles begint bij data: heb je die niet, dan stopt het verhaal.

Colin Nugteren, Notilyze

SAS Hackathon

Notilyze werd dit jaar door SAS uitgeroepen als winnaar binnen de categorie ‘Manufacturing’ bij de jaarlijkse wereldwijde Hackathon. Het is voor Notilyze al het derde jaar op rij dat het in de prijzen valt. Een mooie erkenning voor Nugteren en zijn collega’s: “Dit biedt ons de kans om verder te bouwen en nieuwe kennis over het dataproces op te doen. We delen veel klanten met SAS, dan is deze ‘stempel van goedkeuring’ fijn meegenomen.”


Deze redactionele bijdrage kwam tot stand in samenwerking met SAS.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home