Organisaties moeten af van hun DIY-projecten om fouten binnen applicaties te traceren. Een centraal beleid is cruciaal om snel te reageren met de juiste oplossing.
Tijdens het Dynatrace Innovate-evenement in Barcelona zitten we samen met de CEO van het bedrijf, Rick McConnell, om de uitdagingen te bekijken van de steeds complex wordende applicatieketen. Vroeger werden er elke één of twee weken updates doorgevoerd, vandaag gebeurt dat soms honderden keren per dag. De vraag stijgt om software steeds sneller en meer betrouwbaar te maken.
De sleutel tot een vlot en veilig verloop ligt in de zichtbaarheid van de applicatieketen over de hele organisatie, inclusief alle silo’s die aanwezig kunnen zijn. Hoewel software heel vaak achter hun core business zit, maken heel wat organisaties vandaag nog te veel gebruik van DIY-projecten die intern werden ontwikkeld.
Tientallen eigen tools houden de hele keten recht, maar dat brengt de nodige risico’s met zich mee. Dynatrace biedt een totaaloplossing die via een holistische aanpak de volledige keten in kaart brengt, monitort en indien nodig proactief reageert. McConnell: “We moeten af van het verkeerslichtprincipe dat vandaag nog te vaak wordt gehanteerd bij organisaties.”
Niet één maar velen
Met een verkeerslicht bedoelt hij geen knipperlichtrelatie, maar de drie kleuren: rood (fout), oranje (werkt een beetje) of groen (werkt). “Van zodra iets rood kleurt, start bij heel wat organisaties vandaag nog steeds een lang, traag triageproces. Vroeger verliep dat veel sneller omdat een ontwikkelaar zijn eigen build maakte en publiceerde. Hij of zij had hierover de complete controle.”
Van zodra iets rood kleurt, start bij heel wat organisaties vandaag nog steeds een lang, traag triageproces.
Rick McConnell, CEO van Dynatrace
“Vandaag heb je container na container, libraries, nieuwe compiles, niemand heeft het hele proces nog van begin tot einde in handen. Tel daarbij nog de opkomst van generatieve AI die helpt coderen, en je ziet al snel dat zo’n triageproces veel te lang duurt.”
McConnell wijst ook naar gebruiker die steeds veeleisender wordt. “Als er iets niet werkt op een website of binnen een applicatie, dan kan een consument dat een uurtje later opnieuw proberen. Werkt het dan nog niet, dan ben je die kwijt. Problemen in kaart brengen mag niet uren, dagen of weken duren, het moet in minuten of helemaal niet dankzij proactief werk.”
Drie kleuren zijn niet genoeg
Met Dynatrace wil hij het verkeerslichtprincipe schrappen en een gesofisticeerde oplossing bieden die absolute transparantie biedt over de hele organisatie door alles in kaart te brengen. “Je moet precies op elk moment kunnen laten zien wat er gebeurt. Drie kleuren is niet genoeg. Zeg me niet hoe erg een probleem is, maar laat me weten hoe ik het moet oplossen en waar het exact zit.”
Hij haalt tijdens zijn relaas een duidelijk voorbeeld aan van een online winkel voor dierenvoeding. “Het klinkt grappig omdat ik niet wist dat daar een markt in was voor ons product, maar blijkt van wel”, lacht McConnell. Er zat namelijk een omzetlek in het winkelmandje waar elke dag geld verloren ging. “De organisatie kon niet vinden waar het probleem zat.”
“Na een snelle proof-of-concept hebben we Dynatrace bij de klant geactiveerd en na één dag konden we het probleem isoleren dankzij de analyse van miljoen en miljarden intergeconnecteerde datapunten. Het probleem? Gebruikers met een oude versie van Safari zorgden voor een fout in het winkelmandje.”
Vertrouw automatisatie
Hij raakt hier een belangrijk punt aan. Het wijzen naar een fout is één, het probleem ook nog eens mitigeren maakt een zichtbaarheidsoplossing zoals Dynatrace veel waardevoller. Sinds meer dan tien jaar werkt het platform al met causale AI die puur op feiten werkt. Dat in tandem met voorspellende AI (via machine learning) zorgt ervoor dat problemen worden opgelost voordat ze plaatsvinden.
Je kan niet het softwareteam exponentieel blijven uitbreiden om alles te monitoren. Dan kan je hun talenten beter elders inzetten.
Rick McConnell, CEO van Dynatrace
MConnell haalt een eenvoudig voorbeeld aan: “Een applicatie heeft bijna te weinig capaciteit in AWS. Onze oplossing ziet dat en herstelt de omgeving door meer ruimte te provisioneren.”
“We moeten het vertrouwen van de klant winnen om onze software zulke automatische stappen te laten zetten. Organisaties zullen dat op termijn allemaal moeten doen. Je kan niet het softwareteam exponentieel blijven uitbreiden om alles te monitoren. Zoiets is niet realistisch, dan kan je hun talenten beter elders inzetten, als je het talent al vindt in deze competitieve markt.”
Data als cruciaalste bezit
De observability-markt is vandaag 50 miljard dollar waard en zal in de nabije toekomst exponentieel blijven groeien. Een totaal overzicht over alle processen is gewoon noodzakelijk om te functioneren en alles in de lucht te houden. Data groeit vandaag explosief en zal dat de komende jaren nog veel meer doen.
“Je wil alle datasoorten zoals logs en gedragsanalyse verwerken in één geïntegreerde repository die heel schaalbaar is, met een datalake-fundering. Combineer dat met een AI die causaal, voorspellend en ook steeds meer generatief precieze antwoorden kan geven en je krijgt automatisatie en zelfremediëring.”
Vandaag, morgen en volgend jaar blijven data het cruciaalste bezit van organisaties. Hoe preciezer de zichtbaarheid daarvan, hoe performanter die wordt. “De tijd dat iedereen naar dashboards loert, is voorbij”, zegt McConnell duidelijk. “Een degelijke zichtbaarheid over alles is niet langer een nice to have maar een cruciale manier om businessresultaten te verbeteren.”