Bedrijven moeten innovatief zijn om relevant te blijven in een veranderende wereld: zo luidt het evangelie van Dell. Of dat nu in de cloud, on-prem of aan de edge gebeurt, dat maakt helemaal niet uit.
Koen Segers schudt ons meteen wakker. “De kosten van business stijgen, zowel kleine als grote bedrijven ervaren dit. Ondanks economische onzekerheid moet je blijven innoveren. 37 procent van ondernemingen vreest dat ze over vijf jaar niet meer relevant zullen zijn. Het gros van de Belgische bedrijven hoort op dit moment echter bij de achterblijvers. Innovatoren zijn succesvol omdat ze anders denken: ze leren uit hun fouten en omarmen nieuwe technologieën, in lijn met de doelstellingen van de hele organisatie. Innovatie is een teamsport: niemand kan dit alleen”. Voor Segers is het een bijzondere dag: als nieuw aangestelde Managing Director voor de Belux-divisie heeft hij voor het eerst de eer om het Dell Technologies Forum in Brussel af te trappen.
De rode draad tijdens de bijeenkomst is niet verrassend innovatie en omgaan met een wereld in verandering. Om die boodschap goed in te prenten, nodigt Dell zijn kopstukken uit. Niemand minder dan Michael Dell spreekt de zaal toe in een videoboodschap. Wie wel fysiek afgereisd is naar ons land, is EMEA-topman Adrian McDonald. “De wereld verandert vandaag zo snel, dat ik de inhoud van mijn presentaties voortdurend moet aanpassen”, opent hij zijn keynote met een kwinkslag.
Innovatie is een teamsport: niemand kan dit alleen.
Koen Segers, Managing Director Dell Technologies Belux
Superkracht
McDonald ziet één technologie in het bijzonder die voor een aardverschuiving gaat zorgen. Je kan het vermoedelijk al raden: generatieve AI. “Het is al vaker gezegd dat een technologie alles gaat veranderen. De technologie verandert dan wel veel, maar zelden alles. Wel, ik geloof dat generatieve AI echt álles zal veranderen.”
McDonald steekt zijn enthousiasme over generatieve AI niet onder stoelen of banken. Hij noemt de technologie zelfs een ‘superkracht.’ “Generatieve AI creëert content en acties. Het helpt je de toekomst van je bedrijf te kennen. Technologie ondersteunt niet alleen je strategie, het bepaalt ze.” De boodschap is dan ook duidelijk: “Je moet meedoen én je moet winnen.”
De pc is nog lang niet dood
Het woord ‘verandering’ is ook van toepassing op Dell. Bij het grote publiek is het bedrijf nog steeds het meest bekend van zijn pc’s, maar het is al langer uitgegroeid tot een allrounder in de IT-sector die naast hardware ook software in het portfolio heeft. Dell blijft de laptop vandaag wel als een belangrijk anker zien, benadrukt Segers.
“De pc is nog altijd relevant, ik durf zelfs zeggen dat pc’s relevanter zijn dan ooit.” Een laptop behoort dan ook nog steevast tot de vaste uitrusting van de doorsnee kantoorwerknemer. Maar om de meeste waarde uit de pc te halen, moeten bedrijven hun aankoopbeleid herbekijken. Iedereen binnen de organisatie hetzelfde toestel geven, dat vindt Segers een denkwijze uit de prehistorie.
Hij verduidelijkt zijn punt: “Je moet kijken naar welke profielen je hebt binnen je organisatie. Een toestel moet op maat van de rol van de werknemer zijn: een salesmedewerker heeft een ander type laptop nodig dan een veldwerknemer. Dat gaat verder dan een laptop: ook de randaccessoires moeten op maat zijn. De totale pc-configuratie wordt per profiel aangepast.”
Dit verandert ook de manier waarop Dell zijn toestellen verkoopt. “We zetten nu meer in op lifecyclemanagement en integratie van software en hardware. Met de hulp van partners integreren we de pc in een ruimer as-a-service-consumptiemodel”, aldus Segers. Een bruggetje naar AI is weer snel gemaakt. De pc-markt mag dan in een langdurige dip zitten, er heerst het geloof dat AI voor de ommekeer zal zorgen. “Vandaag zit AI al verwerkt in pc-software om bijvoorbeeld te analyseren welke applicaties je veel gebruikt en op basis daarvan het geheugen beter te verdelen. De komende jaren zullen er veel meer AI-toepassingen gericht op pc’s bijkomen.”
lees ook
Trekt AI de pc-industrie uit het slop?
Data zitten vast
De beloftes die de grote technologiespelers maken rond AI klinken op papier geweldig, maar in de praktijk is het voor veel bedrijven nog een zoektocht naar de heilige graal. Nog lang niet iedereen is klaar voor de AI-boom, merkt Segers. “Data omzetten naar inzichten is één van de grote struikelblokken voor innovatie. Dat begint bij de infrastructuur: die moet schaalbaar zijn en om kunnen gaan met datagroei. Intelligentie moet in je infrastructuur ingebakken zitten.”
Dell heeft er zijn persoonlijke strijd van gemaakt om bedrijven te beschermen tegen vendor lock-in. Als klant moet je voorkomen dat je data vast zitten bij één cloudprovider en ervoor zorgen dat je de teugels zelf in handen hebt, adviseert McDonald. “Vendor lock-in is duur en bovendien ook zeer risicovol voor je bedrijf. Het is zaak om de snelste weg naar de digitale waarde van al je assets te vinden.”
lees ook
Dell stoomt je data, processen én mensen klaar voor generatieve AI
Voor alle duidelijkheid: McDonald en Dell hebben helemaal niets tegen de publieke cloud. “We merken bij onze klanten dat zij wel fan zijn van het model van de publieke cloud, maar zich storen aan de verdoken kosten en andere zaken. Met Dell Apex halen we workloads uit de cloud wanneer dat nodig is, maar voegen we evengoed net waarde toe aan je publieke cloud.”
Vendor lock-in is duur en bovendien ook zeer risicovol voor je bedrijf.
Adrian McDonald, VP EMEA Dell Technologies
Cloud-to-the-ground
Wat Dell doet, is de publieke cloud ‘naar de grond’ brengen, zegt Segers. Dell verbindt niet alleen je publieke cloud en je on-preminfrastructuur, maar neemt ook een derde, niet te onderschatten, factor mee in rekening: edge computing. “De edge is één van onze grote groeipijlers. Compute power moet daar zijn waar de data is en dat is vaak in de edge. Er zijn veel use cases te bedenken waar net lokale computercapaciteit nodig is: je use case bepaalt uiteindelijk alles.”
“De discussie tussen cloud of edge is wat mij betreft dan ook volledig voorbij: multicloud is nu de norm”, steekt Segers verder van wal. “De uitdaging ligt nu in hoe je edge-locaties van de juiste IT voorziet en op een orkestreerbare manier laat samenwerken met je cloud(s). Bedrijven hebben zelden de middelen om dat zelf te doen, dus kijken ze hiervoor naar de provider. Wij doen zowel ‘ground-to-the-cloud’, waarbij software wordt losgekoppeld van hardware en naar de cloud gebracht, als ‘cloud-to-the-ground’. Dell is één van de weinige spelers die alles end-to-end integreert.” Bij Dell boek je dus niet een enkele reis tussen de edge en de cloud, maar een retourticket.
De discussie tussen cloud of edge is volledig voorbij: multicloud is nu de norm. Compute power moet daar zijn waar de data is.
Koen Segers, Managing Director Dell Technologies Belux
Kroonjuwelen
Drie hoofdthema’s van het Dell Technologies Forum zijn daarmee behandeld: Future of Work, Modern Data Infrastructure en Multicloud. Het vierde thema Security speelt allerminst een bijrol. Segers: “Beveiliging is één van de cruciale pijlers van een datastrategie, maar voor veel bedrijven ook een struikelpunt. Naast de standaard disaster recovery zetten we ook in op ‘cyber recovery’. Hierbij kunnen we een kopie van de ‘kroonjuwelen’ van de data van een klant gaan isoleren in een cybervault. Daar laten we dan AI op los om te bepalen wat de laatste schone kopie van de data is om in het geval van een cyberaanval, de data onmiddellijk te kunnen recoveren.”
Dell heeft deze vier hoofdthema’s niet lukraak uitgekozen. Het zijn de vier fundamentele pijlers die de drang naar innovatie bij Dell voeden. Segers hoopt dat hij die drang ook kan doorgeven: “Innovatie is belangrijk om deze onzekere tijden door te komen. Bedrijven die inzetten op innovatie, doen het simpelweg beter.”
Deze redactionele bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Dell.