[ADV] 3 essentiële vragen over data analytics in de cloud

cloud

[ADVERTORIAL] Waarom zou je data-analyse naar de cloud brengen? Wat is de beste strategie om analytics op te schalen? En wat zijn de uitdagingen die je hierbij kunt ervaren? Het zijn drie vragen waar veel bedrijven vandaag mee bezig zijn. En de antwoorden zijn bepalend voor het succes van een analytics-strategie in de cloud.

Dit voorjaar stond SAS op de driedaagse Gartner Data & Analytics Summit in Londen. Om het ijs te breken, stelden we onze bezoekers elke dag een van de bovenstaande vragen. Het was in geen geval een wetenschappelijk onderzoek, maar eerder een ludieke manier om de discussie op gang te brengen. Het leverde heel wat interessante inzichten en bedenkingen op. Hieronder gaan we er dieper op in.

1. Waarom data-analytics in de cloud?

Van innovatie en governance op een gecentraliseerd platform tot schaalbaarheid en snellere time-to-market … Ieder bedrijf heeft wel een reden waarom ze het vizier op de cloud richten. Kostenbesparing is een ander voordeel, maar mag zeker niet het enige uitgangspunt zijn. En zoals je verderop zult lezen, ervaren veel bedrijven de beloofde kostefficiëntie van de cloud soms eerder als een obstakel.

Een belangrijke eigenschap van de cloud is het idee dat je infrastructuur in een selfservicemodus kunt benaderen en zo flexibeler bent om snel te kunnen innoveren. Stel dat je een pilootproject wil lanceren waarvoor je bijvoorbeeld gespecialiseerde GPU-hardware nodig hebt, dan kan je via de cloud vrijwel meteen toegang krijgen tot dat soort hardware en hoef je nadien pas te beslissen of het zin heeft om erin te investeren. Of je kunt het experiment ook gewoon verder blijven opschalen in de cloud. On-premises heb je die flexibiliteit niet, waardoor er weinig ruimte is om te experimenteren met data.

Om die experimenten en selfservicecapaciteiten te stimuleren, is SAS ook beschikbaar in de Azure Marketplace. Het biedt bedrijven de mogelijkheid om onmiddellijk data te beginnen opladen en analyseren. Voor minder ervaren gebruikers voorzien we een speciale landingspagina waar ze tips en begeleiding vinden om met SAS-technologie aan de slag te gaan.

2. Wat is de beste strategie om analytics op te schalen?

Als je weet wat je met analytics in de cloud wil bereiken, dan is de volgende vraag hoe je ermee begint. Wat heb je nodig om de eerste stappen te zetten en wat kan je van anderen leren? In dit opzicht zijn bedrijven vooral bezig met training en datageletterdheid.

In bedrijven die analytics met succes in hun processen hebben geïmplementeerd, zien we vaak één constante: ze zijn begonnen vanuit een Center of Excellence. Dat is een centrum waarbij iemand de verantwoordelijkheid krijgt om een team interne en/of externe consultants te bouwen. Dat team kan andere mensen in het bedrijf op pad helpen om met data-analyse te beginnen werken. Een Center of Excellence traint overigens niet alleen mensen, het zorgt er tevens voor dat data op alle niveaus in de organisatie genoeg aandacht krijgt. En dat de perfecte basis aanwezig is om met de cloud op te schalen.

Terwijl kennis en ervaring in het begin cruciaal zijn, zit ModelOps in de laatste kilometer van de reis naar een succesvolle analytics-strategie. Dit verdient eveneens veel aandacht, want ModelOps moet ervoor zorgen dat data-analyse uiteindelijk de waarde levert waarvoor het gemaakt is. Hoe garandeer je met andere woorden dat het model van een data scientist snel voordelen biedt voor de business en tot de juiste inzichten en beslissingen leidt? Ook hier blijft een Center of Excellence z’n nut bewijzen. Het is immers het beste kanaal om de geijkte weg te wijzen, zodat de data scientist beter begrijpt wat er nodig is om een businessprobleem met analytics op te lossen. Hier lees je nog meer over ModelOps.

3. Wat zijn de uitdagingen die je tegenkomt?

Tot slot zijn er ook wel enkele obstakels die bedrijven weerhouden om naar de cloud te stappen. Meestal zijn die bekommernissen onterecht, waardoor ze het volle potentieel van data-analyse in de cloud dreigen te mislopen. Drie uitdagingen keren vaak terug.

Een eerste hindernis heeft te maken met security en governance. Vanzelfsprekend zijn bedrijven hier nu mee bezig en het is ook best normaal dat ze data soms liever in hun eigen datecenter bewaren. Toch moeten we de bedenking maken dat public cloudproviders intussen stevig geïnvesteerd hebben in hun infrastructuur en bovendien over de mankracht beschikken om hackers zoveel mogelijk buiten te houden. Het is nog maar de vraag of je als bedrijf voldoende gewapend bent om dezelfde graad van bescherming voor je eigen datacenter te kunnen garanderen. En als een shift naar de cloud echt niet mogelijk is, dan kan je SAS Viya gelukkig alsnog on-prem in een OpenShift-omgeving laten draaien.

Een ander obstakel voor analytics in de cloud heeft te maken met het feit dat bedrijven vaak van een bredere cloudstrategie met legacy-integraties afhankelijk zijn. Hoewel het best mogelijk is om een cloud-gebaseerd analytics-platform op basis van on-prem data te gebruiken, zien veel bedrijven het als een rem en een kost om gegevens voortdurend heen en weer te sturen. Denk daarom eerst na over het laaghangend fruit. De beste kandidaten om met analytics van start te gaan, zijn cases die data gebruiken die al in de cloud aanwezig is. Of beter nog, een nieuwe case die je vanaf nul kunt opbouwen.

En dan is er nog de verhoopte kostenbesparing. Hoewel de cloud zeker kostenvoordelen te bieden heeft, keren sommige bedrijven van een kale reis terug. De cloud biedt immers geen enkele garantie dat je effectief kosten zult besparen. Wel laat het je op een schaalbare en dynamische manier met resources omgaan. Tijdens een recente Hackaton, waarbij teams uit de hele wereld toegang kregen tot een SAS Viya-omgeving, zijn we erin geslaagd om de cloud op of af te schalen op basis van de behoeften van elke gebruiker. Het resultaat hiervan is dat we de kosten hebben kunnen halveren. Pas als je de schaalbaarheid onder controle hebt, kan de cloud ook echt financiële voordelen bieden.

Hetzelfde doel, een andere route

Alle wegen leiden naar Rome. Bedrijven met een cloudstrategie hebben allemaal hetzelfde einddoel voor ogen, maar de weg ernaartoe is telkens anders. Elke organisatie heeft immers eigen noden en uitdagingen. Daarom biedt SAS een platform waarop iedereen z’n weg kan vinden.

Hoewel de software over specifieke integraties voor een Azure-omgeving beschikt – met dank aan een sterk partnership met Microsoft – is SAS Viya ontwikkeld om elke public cloudprovider te ondersteunen. Zo blijven de risico’s beperkt en kan iedereen snel de vruchten plukken van analytics in de cloud.


Dit is een commerciële bijdrage in samenwerking met SAS. Voor meer informatie over het bedrijf kan je hier terecht.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home