Op zoek naar de rock-and-roll in filosofie

rock and roll

Filosofie wordt vaak de ultieme vorm van nieuwsgierigheid genoemd: blijf vragen naar het ‘waarom’ tot je in de essentie doordringt. Eeuwen geleden werd Socrates daarvoor ter dood gebracht maar Anders Indset, een van de sprekers op het SAS Curiosity Forum, krijgt er meestal staande ovaties voor. We vertellen waarom.

“We evolueren geleidelijk naar een kennismaatschappij, met heel wat analytische tools en machine learning waarmee we nieuwe, onthullende inzichten krijgen en waardoor er nieuwe businessmodellen ontstaan. Maar wat met onszelf als individuen en als maatschappij? Maken die nieuwe inzichten uiteindelijk ons leven en onze wereld beter? Gaan we over van deze kennismaatschappij naar een maatschappij vol wijsheid?” Dit soort denkpistes maakt van Anders Indset meer dan een gewone keynote spreker.

Anders Indset is een ‘business filosoof’. Hij neemt de traditionele filosofische inzichten en past die toe op de huidige businessomgeving en op onze maatschappij. Het concept van het stoïcisme vertaald naar een wereld die op zoek is naar veerkracht, het idee van these, antihese en synthese toegepast op allerlei trends in business en technologie: er zijn veel voorbeelden te vinden voor de manier waarop filosofie bruikbare inzichten kan bieden in hedendaagse kwesties. Volgens Anders Indset kunnen filosofen ook helpen om die inzichten op een betekenisvolle manier in te zetten zodat ze uiteindelijk onze levens verrijken.

“Blijf speels”

Wat zijn Anders’ belangrijkste boodschappen en ideeën voor zijn publiek – en voor zijn lezers, want Anders heeft al verschillende businessbestsellers geschreven? “Probeer om wat filosofie in je eigen leven te brengen. Je zou altijd speels moeten blijven en jezelf uitdagen door voortdurend nieuwe dingen te ontdekken. Dat kan gaan van nieuwe activiteiten starten tot het resoluut aannemen van een nieuwe denkwijze.”

 

“Je zou altijd speels moeten blijven en jezelf uitdagen door voortdurend nieuwe dingen te ontdekken.”

 

Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hoe ga je van alledaagse redeneringen tot een aantal minder praktische, meer fundamentele vragen? Anders: “Je moet starten met een aantal vertrouwde onderwerpen waarin je geïnteresseerd bent. Voor medewerkers en CEO’s in IT-organisaties kan dat bijvoorbeeld betekenen dat je nadenkt over onderwerpen als: Wat komt er na de digitale transformatie? Wat willen we er echt mee bereiken? Willen we dat machines alles overnemen? Worden mensen overbodig? Of evolueren we naar een waar Utopia? Je zou versteld staan hoeveel filosofen uit het verleden daarover te vertellen hebben!”

“Zwijg minstens een uur per week”

Zonder te veel te verklappen, geven we nog een laatste advies van Anders Indset om goed voorbereid te zijn op zijn keynote: “Je zou minstens een uur per week echt moeten zwijgen. Sluit jezelf fysiek af van de dagelijkse routine en ga gewoon zitten om na te denken over bepaalde onderwerpen. Zo kan je je geest trainen om verder te denken dan hetgeen voor de hand ligt en waar we dagelijks mee bezig zijn. Op die manier krijgt ‘out of the box’ denken een compleet nieuwe betekenis.”

 

Benieuwd naar meer? Dan heb je een extra reden om naar ons Curiosity Forum te komen op 13 juni! Registreer snel hier

 

Wil je meer weten over businessfilosofie en de effecten ervan op jouw organisatie? We geven drie exemplaren weg van het nieuwste boek van Anders Indset

[win title=”Win het nieuwste boek van Anders Indset” price=”literatuur van Anders Indset” tag=”Win: SAS Anders Indset wedstrijd”]

 

Dit is een ingezonden bijdrage van SAS. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home