Iedereen aan de slag tijdens de Week van de Vrijwilliger

Eén van de meest opvallende taferelen met Facebook-CEO Mark Zuckerberg in de hoofdrol? Het moment dat hij zijn vrouw omhelsde bij de oprichting van hun gezamenlijke organisatie, het Chan Zuckerberg Initiative, waarlangs ze zowat heel hun fortuin (99%) naar goede doelen willen versluizen.

Het beeld werd eerder deze maand terug bovengehaald toen bekend raakte dat Zuckerberg voor ruim honderd miljard dollar aan aandelen had verkocht om dit geld integraal in zijn organisatie te pompen. Nog mooier dan het beeld dus was de boodschap erachter: Zuckerberg voegt de daad bij het woord en is nu al bezig grote delen van zijn fortuin weg te schenken.

Het moge duidelijk zijn: zelfs Zuckerberg, die zwaar onder vuur ligt voor zijn gebrek aan respect voor privacy-gegevens, is eigenlijk wel heel bewust bezig met het verbeteren van de wereld. Ook de activiteiten van zijn “Big Brother netwerk”, zoals sommigen het noemen, ziet hij zelf als een heilige missie: om de wereld meer open en geconnecteerd te maken.

De opkomst van de CEO-activist

Ook andere CEO’s van topbedrijven blinken uit in het heilige vuur. Sommigen worden tegenwoordig vaak CEO-activisten genoemd: bedrijfsleiders die niet bang zijn om hun nek uit te steken en openlijk kritiek te uiten op hun eigen of andere regimes. Zoals de CEO van Paypal, Dan Schulman, die plannen om een operations center in North-Carolina te openen stopzette nadat deze staat een transgender-onvriendelijke wet uitvaardigde.

In een uitgebreid artikel over de CEO-activisten in de Harvard Business Review wordt ook onze CEO Marc Benioff geciteerd: “De CEO’s van vandaag mogen niet alleen de belangen van de aandeelhouder verdedigen, maar ook die van hun medewerkers, hun klanten en partners, de hen omringende gemeenschap, scholen, kortom: iedereen.”

Iedereen die Salesforce een beetje kent, weet al langer dat wij dit onder meer vertalen in ons veelgeprezen 1-1-1 model, waarbij we 1% van onze tijd, 1% van onze omzet, en 1% van onze ‘intellectual property’ inzetten voor een goed doel. Voor medewerkers betekent dit dat we aangemoedigd worden om een minimum aantal dagen aan vrijwilligerswerk te besteden. Maar niemand voelt dit aan als een verplichting: door onze vrijwilligersacties – die we vaak met collega’s organiseren – voelen we ons niet alleen beter, we creëren er ook een betere bedrijfssfeer mee.

Maatschappelijk én financieel verantwoord

En op het einde van de dag bevordert dit ook het imago van ons bedrijf en dus ook ons zakencijfer. Hoewel dit absoluut niet het doel is van deze inspanningen, bewijst het wel dit: maatschappelijk verantwoord ondernemen en winst hoeven elkaar niet uit te sluiten, wel integendeel.

Misschien is het iets dat ook uw bedrijf en uw CEO moeten overwegen? Het 1-1-1 model van Salesforce is al door bijna 3.000 bedrijven overgenomen. Open je ogen voor de vele mogelijkheden om je heen om goed te doen, motiveer je collega’s om zich hiervoor in te zetten, en ga samen aan de slag!

Alle begin is moeilijk, en dus ook beginnen met vrijwilligerswerk. Iedereen heeft drukke agenda’s en het is erg moeilijk om een vrij moment in ieders agenda te vinden. Daarom mogen we dankbaar zijn voor de Week van de Vrijwilliger van 3 tot en met 11 maart. Een betere aanleiding om hiermee aan de slag te gaan zal je niet vinden. Handen uit de mouwen dus, en wie weet: misschien zien we elkaar wel bij een volgende fundraising-activiteit!

Dit is een ingezonden bijdrage van Bob Verstraelen, Area Vice President Benelux bij Salesforce. Via deze link vind je meer informatie over de diensten van het bedrijf.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.