Hoe AI en beeldherkenning winkelaudits voorgoed veranderen

audit specto

Wie regelmatig een audit van een winkel moet doen, weet hoe tijdrovend zo’n klus kan zijn. Doe dat voor een hele reeks van ketens, inclusief het papierwerk en de opvolging van de resultaten, en je hebt werk aan de winkel. Specto maakt audits veel eenvoudiger en efficiënter, en kijkt naar AI voor verdere automatisatie.

Een audit is tijdsintensief wanneer je die goed wil doen. Meestal gebeurt dat op de klassieke manier: pen en papier, een formulier met heel wat vinkjes, en een smartphone om foto’s te nemen. Wanneer je thuiskomt van een bezoek start het administratieve werk door alles uit te werken, te digitaliseren en waar nodig foto’s te plaatsen. Klaar? Nee, daarna moet je nog nagaan of het bedrijf iets heeft gedaan met de werkpunten, zodat een volgende audit opnieuw voor verbetering zorgt. En zo start een vicieuze cirkel.

IBM Bluemix

Het Belgische Axi heeft al langer door dat deze manier van werken niet echt efficiënt is, en heeft na heel wat ervaring met de papieren versie een applicatie gebouwd om het auditproces te vereenvoudigen en tegelijk de opvolging te verbeteren. Specto is het resultaat, een applicatie waarmee je eenvoudig winkels kan auditen.

Specto is gebouwd op IBM Bluemix, een Platform as a Service (PaaS). Björn Vergaelen, Division Manager Business Software bij Axi legt uit. “We werken al jaren met Oracle, maar voor Specto moesten we op zoek naar een innovatief platform. Drie jaar geleden waren er weinig platformen die zo volledig waren als IBM Bluemix en de visie en potentie hadden om te groeien op het vlak van cognitieve services. De combinatie van IBM Bluemix en Watson paste perfect voor ons. De concurrerende cloudplatformen hebben ondertussen ook stappen gezet, maar wij hebben ons geïntegreerd in IBM.”

Axi heeft voor Specto specifiek voor een SaaS-model gekozen. Een on-premise implementatie voor dergelijke tool is volgens Vergaelen niet interessant: “Voor een deployment op een on-premise systeem van de klant word je vaak geconfronteerd met policies die vloeken met de vooropgestelde referentie-implementatie. Deze bijsturingen zorgen telkens voor een set-back in tijd, maar ook voor frustraties bij zowel onze klant als ons technisch implementatieteam. Specto is geen moeilijke tool; het vereist zeker geen petabytes aan opslag. Door een gestandaardiseerd deployment-model hebben we nu zelf impact op scaling van de infrastructuur in de cloud en door de doorgedreven automatisatie rollen we een Specto-omgeving voor een nieuwe klant uit in enkele seconden.”

Tablet-app

Door middel van een applicatie op Android, iOS of Windows Mobile kan elke auditor voortaan interactief door elke winkel stappen en actiepunten vastleggen in de app. Hij of zij kan aantekeningen maken, foto’s toevoegen om details te verduidelijken en met één druk op de knop het rapport delen. De mobiele app kan zowel online als offline worden gebruikt.

Axi heeft voor Specto specifiek voor een SaaS-model gekozen. Een on-premise implementatie voor dergelijke tool is niet interessant.

Via de tablet-app kunnen bedrijfsadviseurs op een visuele manier checklists doorlopen, tekst en beeld koppelen aan opmerkingen en to-do’s, auditverslagen genereren, mailen naar de winkelmanagers, en zoveel meer. De backoffice bevat een overzicht van de verslagen, de to-do’s, het master data management, de aanmaak van checklist templates met gebruik van waardeschalen en last but not least uitgebreide rapportagemogelijkheden.

Ook de evaluatie achteraf met alle actiepunten verloopt veel sneller, omdat alles digitaal staat en direct door alle partijen kan worden geconsulteerd. Bovendien geeft de app interessante inzichten aan shopmanagers, het hoofdkantoor en andere belangrijke aandeelhouders over de prestaties van de winkel.

Spar Nederland

Spar Nederland is de eerste klant die met Specto aan de slag ging. Met zijn +300 winkels was het ineens een perfecte uitdaging voor Axi om de applicatie op punt te zetten. Met Specto kan elke regionale winkelmanager zijn winkel verkennen zoals de winkelier dat doet. De applicatie gidst de manager doorheen de winkel en toont de items die belangrijk zijn of om aandacht vragen.

Door middel van artificiële intelligentie kan de tool automatisch delen herkennen in een winkel en verbeteringen voorstellen of aantekeningen maken.

Je kan alles manueel invullen, maar Axi mikt met Specto op veel meer. Ze integreren namelijk de Watson Visual Recognition API in de applicatie. Door middel van artificiële intelligentie kan de tool automatisch bepaalde onderdelen herkennen in een winkel en verbeteringen voorstellen of aantekeningen maken. Het maakt gebruik van deep learning algoritmes om beelden te analyseren van voorwerpen, scenes en andere content. Als gebruiker kan je zelfs Watson trainen voor nog betere beeldherkenning.

Watson AI

Die aparte training kan bijvoorbeeld handig zijn wanneer je de staat van producten wil optimaliseren, zoals bij groenten en fruit. Rekken kan je optimaliseren door Watson te trainen wat het beste verkoopt en waar er niet meer genoeg voorraad is. Watson kan zelfs worden getraind om de netheid van de winkel te inspecteren, zoals bijvoorbeeld vuil op de vloer of stof op de winkelrekken. In principe kan je Watson alles voeden, waarna de AI begint met steeds beter te leren.

Vergaelen: “Dankzij Watson kunnen auditoren voortaan niet meer valsspelen of fouten maken. Wanneer er een foto wordt genomen, herkent die automatisch een vuile vloer, niet lachende medewerkers of beperkt gevulde rekken. Wanneer de auditor dan een 9/10 wil geven, kan dat niet meer.”

Specto gebruikt vandaag nog heel wat menselijke input, maar op termijn kan de applicatie verder worden geautomatiseerd dankzij Watson. Je zou bij wijze van spreken enkel doorheen de winkel moeten wandelen met een tablet of smartphone en Specto doet automatisch de rest. Zover staat de applicatie nog niet, maar de mogelijkheden zijn er wel.

Vergaelen: “We gebruiken Specto al sinds anderhalf jaar en beginnen trends te ontdekken. Vandaag zitten we op een veel grotere berg data. Gaandeweg hebben we de tool aangepast, om meer data op andere vlakken te verzamelen. Wanneer wordt een verslag gestart? Wanneer afgerond? Wie stelt er vragen? We loggen steeds meer data. Die moet ervoor zorgen dat we Watson nog beter kunnen voeden.”

Winkelcamera’s

Axi denkt zelfs nog een stap verder. Vergaelen legt uit: “Waarom niet de winkelcamera’s op korte termijn analyseren met Specto en Watson voor realtime audits? Het zou de nood aan fysieke controles drastisch verminderen en actiepunten kunnen dagelijks worden aangepakt.”

“Waarom niet de winkelcamera’s op korte termijn analyseren met Specto en Watson voor realtime audits?”

Het zou wel de druk verhogen op elke winkelmanager omdat elke dag in realtime wordt gecontroleerd. Dat vraagt om sensibilisering. “Tot ongeveer 2,5 jaar geleden werd een audit steeds op papier gedaan en werd het elke twee weken een hartelijke ontmoeting waarbij de manager overal meegaat. De controle was daardoor niet altijd consequent. Nu met Specto krijgen ze een tablet mee die automatisch foto’s en quoteringen koppelt aan een database. Wanneer we de overstap maken naar realtime auditing, moet elke winkel elke dag optimaal in orde zijn,” zegt Vergaelen.

Toekomstvisie

Met Specto legt Axi duidelijk een basis om data te vergaren, klaar voor de volgende stap waar alles realtime gaat gebeuren. Vergaelen geeft zich alvast een pittige deadline mee. “Binnen drie jaar moeten we onze eerste klant binnen hebben voor realtime auditing. We zijn vandaag al prematuur in gesprek met verschillende camerafabrikanten om realtime scanning mogelijk te maken.”

Specto verbetert vandaag al significant de verwerkingstijd en accuraatheid van audits, maar binnen drie jaar wordt de volgende stap al gezet. Bij Axi zijn ze alvast wakker geschoten van het succes van Specto. In iedere divisie zijn er nu meerdere productlijnen waar digitaal wordt geïnnoveerd, tot groot plezier van de enthousiaste Vergaelen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home