Digitale transformatie: wat is jouw superkracht?

digital transformation

Jobs, jobs, jobs: dat is het mantra van de regering. ‘Skills, skills, skills’ zou dat moeten zijn volgens technologiegoeroe Peter Hinssen. Feit is dat de recente gebeurtenissen bij Proximus en KBC duidelijk maken dat je de digitale transformatie beter niet uitstelt tot morgen en dat een innovatieve organisatie opzetten niet zo eenvoudig is.

Er is geen shortcut om snel een innovatieve mindset op de werkvloer te installeren. Je mensen en bedrijfscultuur zijn hierbij primordiaal. Drie belangrijke mindsets kunnen een organisatie helpen in dit proces. Alle drie kunnen ze de transformatie stimuleren. Pas bij de laatste stap is het echt mogelijk om nieuwe business te ontwikkelen en disruptief te zijn.

Drie mindsets

Renoveren: in deze mindset ligt de focus op het efficiënter maken van het huidige bedrijf. Dit is vaak een saus van nieuwe technologie over oude bedrijfsprocessen. Zie het als een oud huis dat je renoveert. Je behoudt de basis en met nieuwe technieken en energiezuinige maatregelen kan je het huis wel beter maken. Maar je komt nooit tot het niveau van een nulenergiewoning met nieuwbouw.

Evolueren: Hier worden de bedrijfsprocessen in vraag gesteld: Hoe verlopen die vandaag? Staat de klant – en de customer journey – inderdaad centraal? Krijgen de werknemers de juiste prikkels en beloningen en staan de neuzen in dezelfde richting? Hoe zit het met technologie om de visie uit te voeren?

Volledige transformatie: in deze fase en mindset creëer je totaal nieuwe business. Een goed voorbeeld is Marriott dat van een klassiek hotel- en horecabedrijf transformeerde tot een bedrijf dat een end-to-end reiservaring aanbiedt.

Wat is jouw superkracht?

In bovenstaand schema klinkt dit stappenplan simpel. En we maken het ogenschijnlijk nog eenvoudiger: om succesvol te zijn, start je gewoon bij je kerncompetentie (één van mijn favoriete tips: Start with WHY). Wat onderscheidt jou van anderen in de sector?

 

“Bewuste bedrijfsleiders realiseren snel dat hun ‘superkracht’ hun eigen mensen en bedrijfscultuur zijn.”

 

Maar laat dat net het probleem zijn voor veel bedrijfsleiders. Want velen denken nog met een mentaliteit uit de vorige eeuw (de derde industriële revolutie): producten sneller, beter en goedkoper te maken. In de vierde industriële revolutie is dat anders. Daar staat het creëren van waarde via de beste klantervaring centraal.

Bewuste bedrijfsleiders realiseren dan snel dat hun ‘superkracht’ hun eigen mensen en bedrijfscultuur zijn. Hun medewerkers zijn capabel en hebben kennis om succesvol te zijn. Maar ze kunnen morgen gewoon vertrekken naar een andere sector en daar net zo succesvol zijn. Dus waarom blijven bedrijven zich vasthouden aan de gedachte dat ze enkel in hun sector succesvol kunnen zijn? In een transcendente mindset kijk je dus naar een geheel nieuwe value chain.

Kijk bijvoorbeeld naar Amazon: vroeger een gewone webwinkel. Nu halen ze meer omzet uit hun cloudservices met AWS en lanceren ze in steden een nieuw winkelconcept Amazon Go waar geen kassa’s meer zijn en je via de Amazon Go app de winkel binnenstapt, je boodschappen doet en buitenwandelt. De betaling gebeurt rechtstreeks via de app. Of Netflix dat uitgroeide van een postorderbedrijf voor videoverhuur tot een van de belangrijkste streamingdiensten van video online.

Weg met innovatiebelemmeringen

Tegelijkertijd zijn die mensen op de werkvloer ook een van de grootste belemmeringen om zo’n transcendente mindset te bereiken. Hoe vaak hoor je niet: “Zo doen we het nu. Het werkt. Dus waarom veranderen?” Dit wordt meestal nog versterkt door KPI’s die interne maatregelen belonen in plaats van een succesvolle klantervaring. Die belemmeringen moeten eruit.

 

“Innovatie moet beginnen en gedragen worden door de hoogste regionen van een bedrijf: de CEO en de Raad van Bestuur.”

 

Om te innoveren, moet je dus in eerste instantie de juiste vragen stellen. Hoor bij de klanten wat zij belangrijk vinden, wat zij als ‘succes’ zien. En wellicht moet je dan ook het beloningssysteem herzien zodat het (vastgeroest) gedrag van je team helemaal is afgestemd op het succes bij de klanten.

Innovatie heeft sterk leiderschap nodig

Een ding is innovatie zeker niet: het gaat niet over het opzetten van een innovatiecentrum op een hippe campus of trendy kantoorgebouw voor start-ups, vol met clevere mensen. Als zo’n ‘innovatietempel’ niet gekoppeld is aan klantensucces of de rest van het team, dan werkt het gewoon niet.

Innovatie moet beginnen en gedragen worden door de hoogste regionen van een bedrijf: de CEO en de Raad van Bestuur. Zij moeten het elke dag uitstralen en op een strategische manier over innovatie nadenken. Waarom? Omdat de klant dit vraagt. Tal van rapporten geven het aan: consumenten zullen meer dan waarschijnlijk van merk veranderen als een bedrijf niet op hun behoeften anticipeert. Dus als een bedrijf niet innoveert, doet het zelfs niet de meest fundamentele taak om de behoeften van zijn klanten correct in te vullen.

Innovatie vraagt dus om duidelijk leiderschap. Leiderschap dat de neuzen in dezelfde richting krijgt en ook de echte superkrachten herkent. Dan pas is een bedrijf in staat om sneller de volgende innovatie te ontdekken. Dan zie je sneller de mogelijke kansen op je pad. En kan je in de vierde industriële revolutie succesvol zijn.

 

Dit is een ingezonden bijdrage van Carmina Coenen, Principal Sales Engineer bij Salesforce. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.