Digitale transformatie gaat eerst over mentaliteit en dan pas over technologie. Een IT-departement mag dan ook niet naast de business staan. Aan het woord is Kalman Tiboldi, Chief Business Innovation Officer bij TVH.
TVH is zowel een Belgisch familiebedrijf als een wereldwijd actieve multinational. Op het eerste zicht straalt de organisatie niet meteen high tech uit. TVH is immers een grote naam in de verdeling van reserve-onderdelen voor vorkliften en ander rollend materieel, en verhuurt de dingen ook.
Traditioneel, zou je denken, en toch is TVH een lichtend voorbeeld van wat digitale transformatie vandaag moet betekenen, voorbij het buzzwoord. Omwille van de vooruitstrevende visie op digitale transformatie en de verschillende technologieën die TVH omarmt, schuiven we aan tafel bij Chief Business Innovation Officer Kalman Tiboldi.
25 jaar geleden sloeg TVH de digitale weg in. “Omstreeks die tijd beslisten we om IT in de core business te integreren”, vertelt Tiboldi. Waar IT-departementen vandaag vaak nog als silo opereren, en communicatie tussen IT en de business niet altijd even vlot verloopt, sloopte TVH de muren van die silo’s al in de jaren ’90. “De CEO, niet de CIO, is verantwoordelijk voor de rol van IT binnen de organisatie.”
E-commerce avant la lettre
Dankzij die ingesteldheid was het Belgische bedrijf al in 1994 actief in e-commerce en tegen het jaar 2000 zat 35 procent van de business online. Dat is volgens Tiboldi in eerste instantie het gevolg van de mentaliteit en de verwevenheid van IT in de hele business. Technologie als tool volgt pas zodra de mentaliteit goed zit.
Tegen het jaar 2000 zat 35 procent van de business online.
TVH tekent niet in op één specifieke technologie, al begon de organisatie zijn digitaliseringsproces in samenwerking met Progress. We spreken Tiboldi dan ook in de marge van Progress Next in Orlando. De OpenEdge-database, die destijds de creatie van business-applicaties vereenvoudigde, staat samen met andere Progress-technologie nog steeds centraal voor het bedrijf.
De multinational hanteert wereldwijd verschillende prijzen en specificaties, en die realiteit wordt ondersteund door Progress Corticon, terwijl DataRPM een belangrijk rol speelt in het koppelen van data-invoer. Tiboldi herhaalt wat verschillende klanten ons hier toevertrouwen: Progress blijft een belangrijke partner, omdat het bedrijf mee evolueert: de software vandaag is zowel modern als compatibel met wat anders legacy zou worden. Die realiteit lijkt ons een belangrijk element dat bijdraagt aan het digitale ontwikkeltempo van een bedrijf als TVH.
Cloud en serverless
Verder zijn ook Azure en de Google Cloud belangrijk voor TVH. Pas nam het bedrijf GEM One (Global Equipment Monitoring) over. Met die overname stapt de organisatie in de wereld van IoT, servicing en (predictive) maintenance. GEM is gespecialiseerd in het uitrusten van machines met telemetriesensoren, die via edge-netwerken in communicatie staan met de cloud.
“Voor de implementatie hiervan was de Google Cloud een logische keuze”, weet Tiboldi. In de edge wordt data van sensoren gefilterd (een rooksensor die één keer per seconde het OK-signaal stuurt, hoeft daar geen server mee te verzadigen), terwijl niet-standaard input naar de cloud gaat. Daar wordt ze door Google met behulp van machine learning (ML) verwerkt, en wordt er beslist om al dan niet tot actie over te gaan op de werkvloer. Omdat de workload afhankelijk is van abnormale sensoroutput, draait het geheel op een serverless-omgeving, die schaalt zoals nodig.
Puzzelstukjes
Momenteel biedt TVH via GEM en de Google Cloud vooral monitoring van machines aan klanten, maar op de achtergrond werken ML-algoritmes aan modellen voor preventief onderhoud. “Die kunnen we dan koppelen aan onze wisselstukken-business, zodat een machine zelf wisselonderdelen kan bestellen wanneer die nodig zijn”, verduidelijkt Tiboldi. Via just-in-time-delivery moeten die dan verstuurd worden naar de plaats waar een machine effectief staat.
Het IT-departement werkt niet ondersteunend voor de verschillende branches, IT is er een essentieel onderdeel van.
Het voorbeeld illustreert hoe de verschillende branches van TVH gestoeld zijn op digitale ervaringen die met elkaar samenwerken, zelfs al zijn ze gebaseerd op andere kerntechnologie. Dat sluit aan bij de visie die Tiboldi vandaag wil overbrengen. Het IT-departement werkt niet ondersteunend voor de verschillende branches, IT is er een essentieel onderdeel van.
Altijd al digitaal
Die mentaliteit en integratie zorgt ervoor dat TVH vandaag niet bezig is met een digitale transformatie. Het bedrijf is al 25 jaar digitaal en werkt sinds kort volgens het agile-principe. Schakelen kan snel, en nieuwe technologie toevoegen om nieuwe businessmodellen uit te rollen, afgestemd op de hedendaagse realiteit, is deel van de dagelijkse werking.
De keuze om destijds het digitale te omarmen, werpt zo al een kwarteeuw zijn vruchten af. We zien bovendien een organisatie die dankzij slimme keuzes niet te maken heeft met legacy. Zo komen we terug bij OpenEdge terecht. Die technologie was eind vorige eeuw perfect, maar bleef verder evolueren zodat ze ook vandaag modern is, zonder compatibiliteit te verliezen. Dat betekent dat de data gegenereerd door GEM One en de Google Cloud perfect overweg kan met de Progress back-end die de wisselstukkenbranche van TVH ondersteunt.
“Digitale transformatie is een organisatieverandering”, besluit Tiboldi. De mensen aan de top moeten er bewust voor kiezen om technologie bovenaan te zetten. De transformatie moet geleid worden door de CEO en eventuele harde keuzes ten aanzien van de organisatie van je onderneming, moet je gewoon nemen.”
Gerelateerd: Serverless computing: wanneer is het slim en wanneer niet?