De IT-organisatie van Schneider Electric is groter dan een bescheiden multinational, maar dat hield CIO Elizabeth Hackenson niet tegen om meerdere transformatieve IT-projecten tegelijkertijd in de stijgers te zetten.
Hoe dirigeer je meerdere cruciale IT-projecten tegelijkertijd in een enorme organisatie die niet zonder IT kan? En hoe zorg je ervoor dat business en IT op dezelfde lijn zitten? ITdaily praat met Elizabeth Hackenson, CIO van Schneider Electric, over haar uitdagingen en hoe ze die aanpakt.
ITdaily: “Hoe ziet de IT-omgeving waarvoor je verantwoordelijk bent eruit?”
Hackenson: “Schneider Electric heeft 150.00 werknemers verspreid over honderd landen. In die landen staan in totaal zo’n driehonderd fabrieken. Het bedrijf werkt 24/7. De digitale infrastructuur van al die locaties is verbonden via een netwerklaag die veilig en betrouwbaar moet zijn. Op de infrastructuurlaag draaien applicaties, toepassingen voor verkoop en ondersteuning, logistieke apps, R&D…”
“Daarnaast is de CIO-organisatie verantwoordelijk voor alle samenwerkingstools van de werknemers zoals Microsoft Teams, mail en YAMR. De CISO zit niet in ons departement, maar we werken er nauw mee samen. Op die manier zijn we een erg traditionele organisatie.”
Wat zijn de belangrijkste prioriteiten op dit moment?
Hackenson: “We doorlopen met Schneider Electric verschillende parallelle transformaties op dit moment. We hebben de laatste jaren een enorme groei gekend en willen een bedrijfswaarde van 50 miljard dollar realiseren. Om dat de baas te kunnen, moet het IT-departement efficiëntere workflows ondersteunen.”
“Veel zaken zijn echter van elkaar afhankelijk, dus besloten we om ze niet in sequentie, maar tegelijkertijd aan te pakken. Het doel is om onder andere de hoeveelheid dubbele applicaties terug te dringen. Daarbij hoort een grote transformatie van de netwerkinfrastructuur die nu ongeveer rond is, gecombineerd met een cloudtransformatie.”
Het hele moderniseringsprogramma heeft betrekking op honderdduizenden IT-toestellen en we pakken alles op hetzelfde moment aan.
Elizabeth Hackenson, CIO Schneider Electric
“Het hele moderniseringsprogramma heeft betrekking op honderdduizenden IT-toestellen en we pakken alles op hetzelfde moment aan. De uitdaging is enorm, maar het lukt.”
Begrijpt de business de IT-uitdagingen voldoende? Zit iedereen steeds op één lijn?
Hackenson: “Ja, we hebben een goede verstandhouding met de zakelijke kant van het bedrijf. Dat was niet altijd zo. Voor ik ongeveer zes jaar geleden aan de slag ging als CIO, was dat soms anders. Mensen praatten naast elkaar, belanghebbers beloofden zaken die technisch niet haalbaar waren, of het IT-departement besliste om het aantal applicaties terug te dringen zonder eerst met de gebruikers te praten om te zien welke apps voor hen belangrijk waren.”
“Vandaag werken we met power couples. Op het hoogste niveau van een project koppelen we iemand van de zakelijke kant met zijn of haar evenknie langs de IT-kant. De domeinleider staat in voor de wat en het waarom, terwijl de digitale leider zich over de hoe ontfermt. Die koppels zijn een groot succes. Ze gedragen zich als een echt koppel, wat wil zeggen dat ze samen verantwoordelijk zijn, maar wel elkaars domeinen van verantwoordelijkheid respecteren. De focus ligt succesvol op wat er moet gebeuren.”
Heeft de CIO-organisatie toegang tot voldoende mensen en middelen om al het gevraagde werk tot een goed einde te brengen?
Hackenson: “We hebben ongeveer 3.400 mensen die verantwoordelijk zijn voor IT, maar kunnen dat aantal uitbreiden met wel duizend externe consultants voor grote projecten. We proberen het meeste werk wel intern te verzetten.”
“De juiste mensen vinden is soms een uitdaging, maar we hebben het voordeel actief te zijn over de hele wereld. De grootste IT-teams zitten in Bangalore, Barcelona en Monterey. Sommige profielen vinden we snel, anderen niet. Vooral combinaties van expertise zijn zeldzaam, maar we geven mensen de kans en de tijd om te leren.”
Zit de toekomst van de IT-omgeving van Schneider Electric in de cloud, on-premises of in een combinatie daarvan?
Hackenson: “Onze IT-infrastructuur landt op drie plekken: de cloud, colocatie-datacenters en de edge. Aanvankelijk hadden we een multicloud-strategie, maar uiteindelijk hebben we ons toch toegespitst op AWS als primaire provider. We zijn gestart met een lift and shift van de bestaande infrastructuur en die stap is klaar. Nu richten we ons op optimalisatie. We willen alles wat we in de cloud hebben gezet ook optimaliseren zodat we de kosten onder controle houden, en ook effectief gebruik maken van de recentste technologieën zoals serverless.”
“Voor de interne organisatie is een groot stuk van die transformatie al afgerond. Nu onderzoeken we hoe we samen met onze verkoopteams ook voor toepassingen richting de klanten een meerwaarde kunnen creëren.”
“We werkten met managed serviceproviders, maar daar zijn we mee gestopt. Latency-gevoelige applicaties draaien wel op hardware in colocatie-datacenters. Bij onze fabrieken hebben we tot slot moderne edge-hardware.”
Welke impact heeft nakende regelgeving zoals NIS2 op het beleid?
Hackenson: “Daarvoor kijken we naar de CISO. Die gidst ons. We worden vanuit het departement van de CISO geïnformeerd over wat nodig is. Onderhandelen over wettelijke verplichtingen gaat natuurlijk niet.”
Hoe gaat Schneider Electric om met de AI-hype?
Hackenson: “Ongeveer twee jaar geleden heeft Schneider Electric al een AI Hub opgericht om het bedrijf ten dienste te staan. Meer dan honderd mensen staan ten dienste van het IT-departement maar ook de productontwikkeling. We hebben langs de productkant al veel vooruitgang geboekt. Het nieuwe dashboard voor de PUE en andere duurzaamheidsparameters is daar een voorbeeld van.”
lees ook
Ook Schneider Electric verkondigt het evangelie volgens Nvidia op Innovation Summit
“Ook intern hebben we verschillende projecten gestart. Dit is het jaar waarin we experimenteren. We hebben enkele copilot-projecten lopen zoals de Microsoft Sales Copilot en SAS Joule. Die oplossingen zijn niet gratis, dus begin volgend jaar kiezen we welke oplossingen het meest waardevol zijn voor ons.”
“We kochten ook al licenties voor de GitHub Copilot. Hoe waardevol dat is, hangt af van de capaciteiten van de ontwikkelaar. Voor minder ervaren programmeurs is de meerwaarde het grootst. Onze teams hebben al wel een uitstekende case, waarbij ze iets gebouwd hebben in drie dagen met AI terwijl dat normaal drie weken zou duren. Op een half uur geeft AI een antwoord dat voor 80 procent accuraat is, waarna ze de code drie dagen zelf afstellen en de toepassing klaar is. Dat is fantastisch.”