Wat is een SLA, en waar moet je op letten?

[Advertorial] Hostingproviders beloven je van alles, maar waar kan je echt op rekenen? Een SLA omschrijft essentiële zaken zoals de beschikbaarheid van diensten, en maakt beloftes afdwingbaar. Tenminste: als de SLA goed is. Wat is zo’n SLA, en waar moet je op letten?

Kies je voor een hostingprovider, dan geef je een belangrijk component van je bedrijfsvoering uit handen. Het is niet jouw core business om servers voor applicaties en websites in de lucht te houden, wel die van de provider. Daarmee geef je desalniettemin een kritiek deel van de fundering van je onderneming uit handen.

Je kiest met andere woorden, maar beter een goede hostingprovider. ‘Goed’ is subjectief, maar een SLA is dat niet. De SLA zet zwart op wit wat je kan verwachten, van wie en hoe snel.

Service Level Agreement

SLA staat voor Service Level Agreement. “Het is een overeenkomst tussen jouw bedrijf en de hostingpartner die je kiest”, zegt Kenneth Deviaene, Solutions Sales bij Combell. In die overeenkomst wordt heel precies gedefinieerd wat de twee partijen van elkaar kunnen verwachten. Die verwachtingen hebben betrekking op service, kwaliteit en prestaties. “Dat zorgt ervoor dat iedereen dezelfde verwachtingen heeft, en er geen misverstanden kunnen zijn tijdens de samenwerking.”

Kies je ervoor om zaken zoals hosting uit te besteden, dan is de SLA een heel belangrijk document. De SLA geeft je immers garanties van de partner waarmee je in zee gaat. Bij de keuze voor een partner is het belangrijk om te kijken naar wat er precies in de SLA staat. Die punten zijn heel belangrijk volgens Deviaene:

  • Zorg dat de SLA een garantie biedt voor oplostijden bij incidenten;
  • De SLA moet 24/7 monitoring garanderen;
  • Kies voor een zo hoog mogelijke uptime-garantie.

Reactie vs. oplossing

De oplostijden zijn belangrijk, maar niet steeds aanwezig. Een provider zou bijvoorbeeld met erg scherpe reactietijden kunnen schermen. Dat garandeert dat je snel iemand aan de lijn hebt bij een probleem, maar niet dat het euvel daarmee binnen een gezette tijdspanne wordt verholpen. “Als er iets fout loopt, wil je zo snel mogelijk een oplossing”, zegt Deviaene.

Monitoring is volgens Deviaene net zo belangrijk. Wanneer je weet dat je hostingprovider je server mee in de gaten houdt, kan je erop rekenen dat die proactief actie zal ondernemen wanneer dat nodig is. Voorkomen is beter dan genezen: een probleem dat je partner verhelpt voor het zich voordoet, veroorzaakt geen downtime. Deviaene: “Monitoring beperkt de kans op storingen.”

Vijf negens

Het laatste punt spreekt voor zich. De uptime-garantie geeft aan in welke mate je provider er zeker van is dat de oplossing die je afneemt, beschikbaar blijft. De vijf negens zijn daar de gouden standaard: 99,999 procent uptime.

Die uptime-garantie moet afdwingbaar zijn. Idealiter kies je voor een SLA waar de garantie gepaard gaat met een schadevergoeding indien ze niet gehaald wordt. “Dat houdt je hostingprovider zelf ook scherp”, vindt Deviaene. Een sterke SLA met schadevergoeding toont aan hoe zeker de hostingprovider van z’n stuk is.


Dit is een commerciële bijdrage in samenwerking met Combell. Kijk hier voor meer informatie over de oplossingen van het bedrijf.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.