Belg wil niet kopen via sociale media ondanks enthousiasme ondernemers

whatsapp facebook

Hoewel de grote meerderheid van de Belgische consumenten Facebook en Instagram niet vertrouwt voor online aankopen, blijft één op acht ondernemers inzetten op de platformen. Daar komt bij dat ze zelf onderhevig zijn aan de grillen ervan.

Amper zeven procent van de Belgen heeft het afgelopen jaar iets gekocht via sociale media. Het vertrouwen in platformen zoals Facebook en Instagram is bovendien erg laag: 94 procent geeft een score van zes op tien of lager. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van DNS Belgium bij 1.944 landgenoten ouder dan achttien jaar en 490 ondernemers.

Het vertrouwen in eigen websites van een merk is het grootst. 85 procent geeft een score van zeven of hoger en 34 procent deelt zelfs een negen of een tien uit. Ook grote platformen zoals Booking.com en Bol.com genieten best veel vertrouwen.

Bedrijven omarmen sociale media wel

Het valt op dat de beperkte interesse van Belgische consumenten om te kopen via sociale media in contrast staat met het enthousiasme van bedrijven. Eén op acht zou zelfs uitsluitend sociale mediaplatformen zoals Facebook en Instagram kiezen om producten en diensten online zichtbaar te maken.

(via DNS Belgium)

Gebrekkig vertrouwen van de klant is niet het enige euvel waar bedrijven tegenop boksen wanneer ze sociale media omarmen. Aanpassingen van beleid of de drijvende algoritmes van die platformen laten zich ook voelen. 30 procent van de ondernemingen die verkoopt via de kanalen ondervond al één of meerdere keren problemen. 28 daarvan geeft aan al klanten en/of omzet verloren te hebben. Zeventien procent spreekt van een reputatieverlies.

Digitale soevereiniteit

DNS Belgium kadert de resultaten binnen het vraagstuk van digitale soevereiniteit. Ondernemers die hun karretje aan TikTok of Meta hangen, leveren zich immers over aan de grillen van die grote buitenlandse platformen die met hun beleid vooral eigen winstmaximalisatie nastreven.

De oplossing, aldus de DNS-specialist, is een eigen website. Daarmee pleit DNS Belgium als instantie verantwoordelijk voor de .be-domeinnamen natuurlijk ook voor de eigen winkel. Het onderzoek toont wel aan dat het vertrouwen van de consument in eigen online aanwezigheid het grootst is. Toch is het aantal .be-domeinen in dalende lijn.

Chatbots

Het bedrijf verwijst daarvoor nog naar de opkomst van AI-chatbots. Ondanks de eveneens beperkte betrouwbaarheid daarvan, vertrouwen toch meer en meer Belgen op dergelijke chatbots om informatie over een product in de te winnen. Die bots zoeken op hun beurt op het internet en kijken naar de informatie op websites, niet naar posts op Instagram en TikTok.

Tot slot valt het nog op dat één op vier Belgische ondernemers vandaag niet online aanwezig is. Die bedrijven hebben geen website en geen aanwezigheid op sociale media. Wie een website wil aanmaken, kiest het best voor een .be-domein, aldus de .be-domein-beheerder. De cijfers moeten dat staven: 73 procent vertrouwt een .be-domein naam heel sterk, tegenover 49 procent voor een .com-alternatief.