UiPath bij de eerste in de RPA-markt: race naar de maan of toevallig succes?   

UiPath groeide ontzettend snel uit tot een RPA-specialist en een beursgang vroeg niet veel geduld. Was het voor het bedrijf een kwestie van de eerste te zijn op de automatiseringsmarkt of kwam het succes toevallig?

UiPath ontstond in 2005 en wordt momenteel nog steeds bestuurd door Daniel Dines, oprichter en CEO van het bedrijf. Hij werkte voor de oprichting van een bedrijf als software-engineer. Dat beroep leerde hem de testcyclus door en door kennen. Tijdens deze job ontstond uiteindelijk het idee om regression testing naar een breder publiek te brengen.

“Als software-engineer moet je je applicaties testen, dan gebruiken veel mensen de techniek regression testing om eenvoudigweg een gebruiker te emuleren.”

Onverwacht groot succes

Het publiek dat Dines voor ogen had, beperkte zich tot IT-automatisering en Information Technology Service Management (ITSM). Het bedrijf breidde echter al snel uit naar andere sectoren zoals gezondheid, financiën, verzekeringen en retail.

Wat een bekend recept voor software-engineers was, bleek een nieuw recept in andere industrieën. Slogans als “Automatisering kan worden toegepast op 60 procent van de productietaken en 43 procent van bank-, financiële diensten- en verzekeringsprocessen”, staan nu op de website te lezen.

Automatisering kan worden toegepast op 60 procent van de productietaken en 43 procent van bank-, financiële diensten- en verzekeringsprocessen

UiPath

Toch was het succes eerder een toevalstreffer, geeft Dines toe aan The Verge: “Aanvankelijk begreep ik echt niet hoe groot de markt zou zijn doordat ik naïef was. Ik dacht dat handmatige processen niet meer bestonden in grote ondernemingen doordat ze al waren geautomatiseerd door verschillende andere technologieën.”

Vereenvoudigen voor brede publiek

Na ervaring opgedaan te hebben met testen, sleutelde Dines aan de automatiseringsoplossing. Een een-op-een overzetting van de bestaande testprocedure zou voor het grotere publiek namelijk ondoorgrondelijk zijn.

Om het idee van het emuleren van mensen tot uitvoering te brengen, ontwikkelde UiPath een low-code/no-code-omgeving.

Daniel Dines, CEO UiPath

Als software-engineer bleek hij het passende profiel te hebben om de testprocedure te vereenvoudigen: “Om dit idee van het emuleren van mensen tot uitvoering te brengen, ontwikkelde UiPath een low-code/no-code-omgeving. De benodigde technische vaardigheden om end-to-end procesautomatisering te bouwen, werden verminderd voor mensen die enige kennis van programmeren hebben, maar geen experts zijn.”

Snelle expansie op globaal vlak

UiPath wist al in zijn vroege dagen te scoren op de buitenlandse markten Japan en Amerika. Het bedrijf ontstond nochtans niet in Silicon Valley, waar meer succesvolle IT-bedrijven hun oorsprong vonden, maar in Roemenië.

lees ook

UiPath meer waard dan voorspeld bij beursgang

Volgens Dines is puur toeval dat deze markten met succes werden aangeboord: “In het begin werkte ik heel nauw samen met het salesteam. Op een dag kwam een van onze verkoopleiders naar me met de vraag naar een evenement in Japan te gaan. Ik zei: ‘Waarom niet?’, en uiteindelijk bleek het een geweldige markt voor ons te zijn omdat Japanners al veel potentieel zagen in automatisering.”

Ook al lijkt het een toevalstreffer, toch schemert er in zijn uitleg wel een halve race naar de maan door. Een race die in het verleden al werd uitgevochten tussen de VS en Rusland en waar het draaide om snelheid. Binnen UiPath bleek snelheid een overtuiging te zijn waarnaar de eerste jaren werd geleefd: “Ga sneller dan je concurrentie naar de rijkste plaatsen. Je moet uitzoeken waar die zijn en dan gaan, bezetten en verder gaan.”

Automatisering naar RPA

Met deze strategie kon het bedrijf de concurrentie tijdelijk van zich afschudden. Een langetermijnoplossing bleek het alleen niet te zijn. Het enorme succes trok namelijk andere techgiganten naar de markt. Ondertussen zijn Microsoft, Blue Prism en Salesforce bijvoorbeeld allemaal aanwezig met eigen tools. Dat schrikt Dines echter niet af, schreven we eerder al.

Eens iemand de weg naar de maan weet te vinden, volgt de concurrentie vanzelf. Dat blijk althans opnieuw uit het verhaal van UiPath. Zij wisten zich op de kaart te zetten, zonder de tijdrace tegen de concurrenten te moeten winnen. Eigenlijk stond de vlag in de markt gepland, nog voor de concurrentie wist dat er een vlag te planten viel.


Dit is een commerciële bijdrage in samenwerking met UiPath. Benieuwd wat UiPath voor jouw bedrijf kan betekenen? Kom op 14 juni fysiek kennismaken op Together Amsterdam of leer het bedrijf online kennen in de video’s van UiPath Live.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home