Country leader voor BeLux Lien Ceulemans weet wat ze wil voor Salesforce. Het bedrijf heeft een doeltreffende productstrategie en die wordt geflankeerd door een tastbare inzet op positieve culturele waarden zoals vertrouwen en gelijkheid. Dankzij die sterke focus wordt cultuur bijna één van de producten in het Salesforce Customer 360-gamma.
Salesforce mag dan als ‘CRM’ door het leven gaan op de New York Stock Exchange, maar het bedrijf is vandaag geen CRM-specialist meer. Of tenminste: CRM definieert de Amerikaanse multinational niet meer. Langs de ene kant breidden Marc Benioff en de zijnen het aanbod uit van een productgericht tot een heus totaalplatform. De acquisitie van Slack cementeert Salesforce als een organisatie die de hele digitale fundering van klanten wil ondersteunen. Langs de andere kant neemt de organisatie thought leadership serieus. De basiswaarden van vertrouwen, innovatie, gelijkheid en klantensucces ontpoppen zich zo tot kenmerkende eigenschappen die haast op gelijke voet staan met de eigenlijke producten van Salesforce.
Te midden van die shift nam Lien Ceulemans de fakkel over van Max Swedlow als country leader voor België en Luxemburg. Ceulemans stelde vanaf 2012 haar juridische expertise ter beschikking van het bedrijf in een internationale rol, waar ze zich vooral bezig hield met privacy. “De laatste jaren kwam daar een gezonde interesse in de businesskant bij kijken”, vertelt ze. Vandaag laat ze haar internationale ervaring los op de lokale tak van Salesforce.
Moderne visie, nieuw kantoor
Wat betekent dat voor Salesforce in België? De organisatie is zelf aan een flinke transformatie bezig, met een verhuis naar een nieuw kantoor nabij het centraal station van Brussel. “Daarvoor hebben we geluisterd naar onze mensen”, vertelt Ceulemans. “We peilden naar wat ze belangrijk vonden. Daaruit bleek dat de meesten graag twee tot drie dagen per week naar kantoor komen en bereikbaarheid met openbaar vervoer erg belangrijk vinden. Verder is de visie op werk verschoven: werknemers willen niet meer naar kantoor komen om de hele dag achter hun laptop te zitten, wel om samen te werken.”
Werknemers willen niet meer naar kantoor komen om de hele dag achter hun laptop te zitten, wel om samen te werken.
Lien Ceulemans, Country Leader Salesforce BeLux
Het belang van openbaar vervoer kadert in een groeiende focus op duurzaamheid die zeker bij de jongere generatie naar de voorgrond springt. Ceulemans zet sterk in op dergelijk jong talent. “De jonge generatie houdt ons scherp. Ze hebben andere ideeën dan de ervaren rotten en stellen het klassieke denken in vraag.”
Cultuur en balans
Ze benadrukt tezelfdertijd het belang van balans. “Een team moet complementair zijn. Dat betekent dat je binnen een sales-organisatie zoals de onze mensen met enorme verkoopskills nodig hebt, maar ook met andere ervaring. Niemand hoeft alles te weten, maar er moet een soort van cultuur ontstaan waarin mensen hun beste werk brengen. Diverse profielen creëren zo’n evenwicht.” Ceulemans probeert actief diverse teams samen te stellen met verschillende achtergronden en persoonlijkheden.
In de zoektocht naar talent is de juiste cultuur volgens Ceulemans essentieel. Dat geldt zowel intern, waar mensen met de juiste ingesteldheid op de juiste plek moeten zitten, als extern. Salesforce probeert immers de daad bij het woord te voegen en zich te engageren voor maatschappelijke thema’s.
Samenwerken
In de praktijk vertaalt zich dat naar samenwerkingen zoals bijvoorbeeld die met Molengeek, waar Salesforce het opleidingsinitiatief ondersteunt. “We spreken ook met BeCode en willen mensen met een minder traditionele achtergrond de kans geven om een carrière uit te bouwen in de techsector.” Verder gaat Ceulemans een Women’s Network uitbouwen dat Salesforce overstijgt. “Daar is een brede nood aan.”
lees ook
Vergadering in het metaversum: op bezoek in de digitale Salesforce Tower
Daarmee is de klus niet geklaard. “We moeten transparant zijn over dingen die goed lopen, maar ook over zaken die niet zo eenvoudig zijn”, zegt ze. “We moeten naar de data kijken en vaststellen waar de problemen zitten.” Ze verwijst zelf bijvoorbeeld naar het aantal vrouwen binnen Salesforce als een werkpunt. “Vervolgens moeten we prioriteiten stellen en niet tienduizend dingen tegelijk doen. Bovendien is het interessanter om initiatieven niet alleen te dragen, maar samen te werken met partners zoals de overheid.”
Cultuur als conversatiestarter
Internationaal en in België verwerft Salesforce stilaan een reputatie. Ceulemans: “We zien natuurlijk dat veel bedrijven met Salesforce willen spreken omwille van onze producten, maar bij het hogere management start de conversatie steeds vaker met cultuur.”
De conversatie start steeds vaker met cultuur.
Lien Ceulemans, Country Leader Salesforce BeLux
De country leader plant de komende jaren de internationale waarden van Salesforce verder te vertalen naar de organisatie in België en Luxemburg. Zo moet Salesforce ook bij ons zijn economische voetafdruk gebruiken om een positieve impact te hebben op de maatschappij. Dat hoeft de beursgenoteerde organisatie niet exclusief uit de goedheid van de collectieve harten van het management te doen.
Ceulemans vat de essentie kort samen: “Ik koop graag van bedrijven die iets toevoegen aan de maatschappij.” Verder werkt ze ook graag voor een organisatie die de juiste waarden onderschrijft. “Na meer dan tien jaar Salesforce geloof ik nog steeds in de waarden van het bedrijf. Die blijven geen dode letter en dat merk je dag in dag uit in de manier waarop we beslissingen nemen, met werknemers omgaan en voor klanten zorgen. Dat maakt de dagelijkse job veel interessanter en helpt met de motivatie. Werken is meer dan gewoon naar kantoor gaan.”