ICT in België: Easi groeit gestaag tot IT-duizendpoot

easi

Van applicatieontwikkeling tot connectiviteit en beveiliging: er is maar weinig dat Easi niet kan. Stap voor stap en volgens een duidelijk plan groeit Easi in België en het buitenland.

Bedrijven kunnen vandaag voor een brede waaier aan IT-noden aankloppen bij Easi. Het bedrijf met hoofdkantoor in Nijvel heeft zijn expertise stapsgewijs met gerichte overnames opgebouwd. “We bouwen ons portfolio uit in functie van de problemen die klanten hebben”, zegt Thomas Van Eeckhout, CEO van Easi, een functie die hij deelt met Jean-François Herremans.

Van Eeckhout is al sinds 2006 actief bij Easi en dat is niet uitzonderlijk. In een sector waar personeelsverloop de normaalste zaak lijkt, blijven werknemers Easi trouw. “Stabiliteit is een groot probleem in de sector. Ons management bestaat uit mensen die hun carrière hier begonnen zijn. Mensen worden hier begeleid in hun carrière en krijgen de mogelijkheid om aandeelhouder te worden. Die continuïteit komt ook goed over bij klanten”.

Olievlek

Er zijn bedrijven die ervoor kiezen om één ding goed te kunnen, maar Easi houdt het vizier breed. Van Eeckhout: “Vroeger lag onze focus op technologische niches, maar dat werd te beperkend. Nu willen we bedrijven groot en klein een 360°-ondersteuning kunnen bieden. We staan dicht bij klanten om hen zo breed mogelijk te ondersteunen. Met bepaalde activiteiten gaan we ook hoger in de markt of bedienen we specifieke verticals. Software laat beter toe om te verticaliseren”.

“Hoewel we breed gaan qua activiteiten, komen we vaak met één specifieke missie binnen. Dat kan klein beginnen, zoals een pentest of een AI-track. Eens klanten zien we wat we nog meer kunnen, groeit de samenwerking vaak zoals een olievlek”, voegt Van Eeckhout toe.

Volgens Van Eeckhout is het nodig dat Easi zich niet vastzet in één specifiek domein. “De markt evolueert snel, relevant blijven is een uitdaging. Hadden we in 2017 de trein naar security gemist, dan hadden we het nu misschien veel moeilijker gehad. Beveiliging is een groot deel van IT-infrastructuur geworden. De fase van overleven is voorbij. Onze positionering is duidelijk”.

Vanille

Easi profileert zich als een ‘menselijke’ ICT-partner, die voorbij technologie durft kijken. Van Eeckhout legt uit wat dat betekent voor Easi: “De sector moet in de spiegel durven kijken. Projecten missen vaak een duidelijk doel. We horen het vaak genoeg dat een project goed start, maar stokt zodra een externe consultant weer vertrekt”.

“Het is allemaal een beetje vanille geworden. Veel bedrijven verdienen hun brood met het detacheren van profielen. Dat is hun volste recht, maar wat bouw je dan op? We hebben het altijd maar over bedrijfscultuur, maar in veel organisaties wordt toch vooral aan de eigen carrière gebouwd. Klanten willen stabiliteit en dat kan je alleen bieden als het er ook intern is. Dat is niet in een kpi te stoppen, maar wel zeer belangrijk”.

“Onze focus op het menselijke aspect begint intern, en dat trekken we door naar projecten bij klanten. In IT gaat men er vanuit dat alles om de vijf jaar verandert, maar het is niet zo zwart-wit. Wij kijken door de trends naar de waarde ervan. Enkel de impact bij onze klanten is van tel. Daarvoor heb je mensen met nieuwsgierigheid en affiniteit met technologie nodig. Die betrokkenheid voel ik nog elke dag tot aan de koffiemachine. Als we dat kunnen blijven brengen, komen we op onze poten terecht”, aldus Van Eeckhout.

Je kan klanten enkel stabiliteit bieden als die er ook intern is.

Thomas Van Eeckhout, CEO Easi

Kruispunt van AI en beveiliging

De gedrevenheid is ook bij Van Eeckhout nog zichtbaar aanwezig. “We blijven mooi groeien, met acquisities in België en Luxemburg. Iedere week onboarden we klanten en nieuwe mensen die we aantrekken, passen zich snel aan. Er zit een goede dynamiek in het bedrijf. Op de middellange termijn willen we met overnames verder groeien in het buitenland, maar dat gaan we niet gehaast doen. Iedere oplossing die we toevoegen, moet ook in andere markten relevant zijn”.

AI is dezer dagen zoals voor ieder IT-bedrijf een onvermijdelijk thema voor Easi, maar niet iets waar het blind op wil springen. Van Eeckhout beaamt: “Het is een topic dat veel deuren opent, maar we focussen vooral op initiatieven rond data en beveiliging. Dankzij de AI-hype beginnen bedrijven daar wel bewuster over na te denken. Dat is wat we willen. Eerst moeten de basics juist zitten. Resilience is cruciaal, maar minder sexy als topic. Als je als bedrijf beseft dat het niet ‘of’ is maar ‘wanneer’, komt er meer budget voor beveiliging en recovery”.

“We staan op het kruispunt van AI en beveiliging. Het risico zal exponentieel stijgen. Je gaat ons niet horen roepen dat de wereld snel verandert. Dat gebeurt stap voor stap. Beveiliging en AI zullen elkaar versterken. De investeringen door vendoren komen bedrijven ten goede. De concrete toepassing van AI in beveiliging versnelt, maar we moeten beseffen dat dat ook aan ‘de andere kant’ gebeurt”, voegt hij nog toe.

Trots om Belg te zijn

Van Eeckhout sluit af op een chauvinistische toon. “Wij zijn een puur Belgisch bedrijf dat even actief is in Vlaanderen als in Wallonië. Ik vind dat Belgische bedrijven wat fierder mogen zijn en die fierheid ook op dagelijkse basis mogen uitdragen. Er mag en moet gezonde competitie zijn, maar we mogen elkaar ook succes gunnen. De markt is groot genoeg voor iedereen om zijn business te laten groeien”.

Beveiliging en AI zullen elkaar versterken. Investeringen door vendoren komen bedrijven ten goede, maar we moeten beseffen dat dat ook aan ‘de andere kant’ gebeurt.

Thomas Van Eeckhout, CEO Easi

In de reeks ‘ICT in België’ focussen we op lokale, Belgische spelers in de sector. Wil je nog meer Belgische specialisten ontdekken? Hier vind je alle interviews uit de reeks terug.